[designpanel] Identiteit Oncode Institute door Momkai

[designpanel] Identiteit Oncode Institute door Momkai
  • Design
  • 13 apr 2018 @ 11:03
  • 17945 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
  • Visual idDesignpanel

Na twee jaar intensief samenwerken is Oncode Institute recent gelanceerd in het Tropeninstituut in Amsterdam door Koningin Máxima. Deze case ontving vandaag ook een nominatie voor de European Design Awards. Wat vindt ons panel van de identiteit?

Oncode is een virtueel instituut voor kankeronderzoek; het ‘decoderen’ van kanker. Oncode vroeg ontwerpbureau Momkai het initiatief in al zijn facetten vorm te geven. Het betreft dus geen gebouw, maar een digitaal netwerk voor wetenschappers en onderzoekers vanuit negen partnerinstellingen. KWF en drie ministeries investeren de komende vijf jaar 120 miljoen euro. De naam, huisstijl, het digitale platform en de koninklijke opening werden door Momkai in nauw overleg met de opdrachtgevers gecreëerd. Na twee jaar intensief samenwerken is Oncode Institute recent gelanceerd in het Tropeninstituut in Amsterdam door Koningin Máxima. Wat vindt ons panel van de identiteit?

M A R KE T E E R S

Marc van Eck, partner Business Openers: Tja dit is zo'n voorbeeldje van ik weet het niet. Het doel is fantastisch en zo ook de naam. Oncode om de codering van kanker te ontdekken en zodoende kanker te outsmarten. Ik wou dat ik hier feedback op mocht geven, maar helaas. Alleen het logo is het onderwerp en zelfs niet het digital design. Ik durf het haast niet te zeggen, maar het logo doet me niets, zou me ook helemaal niet opvallen. Ja het ziet er wel een beetje wetenschappelijk en digitaal uit, maar dat is het. Het voelt voor mij als een modern logo waarvan er tien in een dozijn zijn. Geeft ook eigenlijk helemaal niks. Het doel is top en ze hebben er vast niet voor hoeven betalen. Het is niet verkeerd en niet lelijk, een harde onvoldoende zou unfair zijn. Een mooie 5 1/2 dus; vinden mijn kinderen dik voldoende.

5,5

Felice Uiterwijk, marketingmanager Fairtrade Original: Het idee achter Oncode Institute en het partnership dat is aangegaan met Momkai zijn op zich al prijzenswaardig, omdat alle initiatieven in de strijd tegen kanker dat zijn. Het initiatief om hier een serieuze identiteit voor te ontwerpen, vind ik een goede zet. Een visuele identiteit draagt bij aan de uitstraling, professionaliteit en daarmee ook de impact die gemaakt kan worden. Bovendien bijzonder omdat dat in de context van de wetenschap veel minder gebruikelijk is dan in andere branches. Heel goed idee dus. Het eindresultaat is passend, impactvol, dynamisch & modern. De toepassing in de animatie is veelzijdig en zet de inhoudelijk boodschap kracht bij. Dat verdient een dikke 8.

8,5

Irene van der Zwan, eigenaar Marketing & Zo: Oncode Institute, wat een fantastische naam en mooi dynamisch logo! ‘Oncode’ een mooie vondst van Oncologie en oncoderen en door er ‘Institute’ achter te plaatsen, krijgt het ook een geweldige internationale uitstraling. Zeker ook door de filmpjes in het Nederlands en in het Engels; die laden het merk uitstekend. Het visuele onderstreept de dynamiek, de complexiteit, het digitale en de samenwerking. De stemmen zijn ook beiden goed gekozen net als de tekstuele onderbouwing. Gewoon een 10!

10

D E S I G N E R S

Tom Dorresteijn, CEO Studio Dumbar (part of Dept): Het digitale platform zal intelligent zijn opgezet en functioneren, daar vertrouw ik wel op, maar wat er naar buiten wordt getoond, is niet erg krachtig. De stijl is nogal afstandelijk en technisch. Kijk de motion graphic die Oncode introduceert: vooral veel bewegende stippen en lijnen. Het voelt allemaal wat anoniem. De look & feel van de website - vorm, kleurgebruik, fotografie - is erg bleek. Samengevat: fantastisch doel, weinig gevoel.

5,5

Stefan Pangratz, design director VBAT: Een sterk idee, ondersteund door een sterke merkidentiteit kan de wereld veranderen. Laten we hopen dat dit in het geval van Oncode gaat gebeuren. Aan de identiteit zal het wat mij betreft niet liggen. De naam is uitermate goed gekozen en de visuele categorie voor onderzoek en wetenschap is meteen duidelijk. Het lijkt op het cijferwiel van een kluis, waarvan de inhoud de oplossing voor één van de grootste problemen van de mensheid is. Verder ondersteunt het beeldmerk perfect de communicatie rond het verhaal van het instituut, wat met name als animatie heel goed werkt. Je blijft ernaar kijken! Alleen het woordmerk had nog iets meer aandacht mogen krijgen, waardoor er een betere integratie met het beeldmerk was ontstaan en de algemene grafische stijl er op aan had kunnen sluiten.

9

Roel Stavorinus, zelfstandig design- en communicatiestrateeg: De stijl voor Oncode Institute is precies wat het moet zijn. Het oogt een beetje conventioneel misschien, door de kleuren en het ambachtelijk ontwerp van het logo, maar is dat erg? Het ontwerp voor het logo is logisch: cellen, netwerk, code en beweging. De communicatie is kraakhelder in een wereld die vaak bol staat van de terminologie. De site vermeldt op de juiste plekken exact waar het om gaat. Op mobiel komt de stijl pas echt goed tot zijn recht. Ondanks een klein scherm krijg je toch het gevoel dat het een volwaardig platform is met een eigen identiteit en heel erg prettig in gebruik.

9

Eerder beoordeelde designs:

66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63.
Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken