Het lettertype dat je helpt onthouden
- Design
- 16 okt 2018 @ 12:13
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Graphic
- 16 okt 2018 @ 12:13
- Nanny Kuilboer
Een team van designers en onderzoekers van RMIT is verantwoordelijk voor het ontwerp van Sans Forgetica, een lettertype om geschreven teksten beter te onthouden.
Het was nog nooit zo makkelijk lettertypes te ontwerpen, maar onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde fonts minder effectief zijn qua informatieopslag. Als iets ‘te makkelijk’ te lezen is, wordt de tekst minder makkelijk opgeslagen.
Sans Forgetica moet dat herstellen door het lettertype juist wat ingewikkelder te maken en de flow van de letters te onderbreken.
Meerdere onderzoeken door RMIT toonden inderdaad aan dat teksten in Sans Forgetica beter onthouden werden.
Dr Janneke Blijlevens en Dr Jo Peryman van RMIT’s Behavioural Business Lab spreken van een ‘desirable difficulty’. Een gewenste moeilijkheid is een obstakel in het leerproces dat moeite vergt en daardoor meehelpt aan het onthouden van de gelezen tekst. De lezer wordt min of meer gedwongen zich langer op één woord te concentreren, waardoor het brein meer tijd heeft de informatie te verwerken.
Het lettertype, dat gratis te downloaden is of te gebruiken is via een Google Chrome-extensie, kan het best gebruikt worden voor het highlighten van belangrijke passages in teksten, zowel off- als online.
De onderzoekers denken dat het nieuwe lettertype slecht één van de mogelijkheden is op het gebied van design en de psychologie van het leren.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
- The Drum over SXSW 2024
Laatste Nieuws
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
- Hunter Douglas wint R+T Innovation... 20-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing