Het lettertype dat je helpt onthouden
- Design
- 16 okt 2018 @ 12:13
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Graphic
- 16 okt 2018 @ 12:13
- Nanny Kuilboer
Een team van designers en onderzoekers van RMIT is verantwoordelijk voor het ontwerp van Sans Forgetica, een lettertype om geschreven teksten beter te onthouden.
Het was nog nooit zo makkelijk lettertypes te ontwerpen, maar onderzoek heeft uitgewezen dat bepaalde fonts minder effectief zijn qua informatieopslag. Als iets ‘te makkelijk’ te lezen is, wordt de tekst minder makkelijk opgeslagen.
Sans Forgetica moet dat herstellen door het lettertype juist wat ingewikkelder te maken en de flow van de letters te onderbreken.
Meerdere onderzoeken door RMIT toonden inderdaad aan dat teksten in Sans Forgetica beter onthouden werden.
Dr Janneke Blijlevens en Dr Jo Peryman van RMIT’s Behavioural Business Lab spreken van een ‘desirable difficulty’. Een gewenste moeilijkheid is een obstakel in het leerproces dat moeite vergt en daardoor meehelpt aan het onthouden van de gelezen tekst. De lezer wordt min of meer gedwongen zich langer op één woord te concentreren, waardoor het brein meer tijd heeft de informatie te verwerken.
Het lettertype, dat gratis te downloaden is of te gebruiken is via een Google Chrome-extensie, kan het best gebruikt worden voor het highlighten van belangrijke passages in teksten, zowel off- als online.
De onderzoekers denken dat het nieuwe lettertype slecht één van de mogelijkheden is op het gebied van design en de psychologie van het leren.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

