[ux-panel] Appie, Picnic of toch maar Jumbo?

[ux-panel] Appie, Picnic of toch maar Jumbo?
  • Design
  • 23 nov 2018 @ 09:17
  • 8441 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Digital design

UX oftewel User Experience, in het Nederlands gebruikerservaring, is het gevoel dat een gebruiker ervaart bij het bezoeken van bijvoorbeeld een website of app. Een goede UX kan klanten trekken en binden.

MarketingTribune vroeg drie experts naar de stand van zaken van de UX van de boodschappenbestel-apps van Appie, Jumbo en pure online player Picnic: ‘Elk merk krijgt de app die het verdient.’

Dionne van Dijk, freelance senior visual designer & art director:

Albert Heijn was de eerste supermarkt die een app uitbracht waarmee je vanaf je smartphone boodschappen kunt doen: Appie. Inmiddels hebben ook andere supermarkten de smaak te pakken en hun digitale winkels geopend en ook start-ups zonder fysieke winkels lijken er kaas van te hebben gegeten.

Appie

Appie heeft de luxe alle facetten van een maaltijd bedenken, kopen en koken in de app te kunnen aanbieden. Zo bevat de app zowel een shop met producten als recepten van Allerhande. Bij een recept kun je de ingrediënten direct in je winkelmandje plaatsen. Erg handig! Omdat mijn bonuskaart gekoppeld is, zie ik direct mijn favoriete producten. Het lukt vrij snel al mijn boodschappen bij elkaar te klikken.

Jumbo

Ook Jumbo heeft een uitgebreide app met zowel een shop als recepten. Extra’s als de ‘wijnvinder’ en het reserveren van een bezorgdatum zijn goede toevoegingen. Ik merk dat ik meer moeite heb met het vinden van mijn boodschappen. Voor muesli moet ik aardig wat stappen door om uiteindelijk producten te zien. In de Appie-app vind ik het juist prettig dat ik oneindig door een lijst producten kan scrollen.

Picnic

Naast de bekende supermarktketens is Picnic de markt aan het veroveren. Een simpele app met één duidelijk doel: producten bestellen. Geen inspiratie, gewoon een aantal productcategorieën met daarin producten, die je direct aanklikt en in je mandje stopt. Meer is het niet. In de Picnic-app worden producten een stuk groter en duidelijker gepresenteerd dan bij Appie en Jumbo. Voor het vinden van een specifiek product moet je ook in deze app wel wat lijstjes doorklikken om iets te vinden. Vind ik persoonlijk minder prettig, laat mij maar scrollen.

Conclusie

In de Jumbo- en Picnic-app bevindt het winkelmandje zich rechts bovenin, een plek waar ik niet gemakkelijk bij kan met mijn duim. Even snel wisselen tussen shoppen en kijken wat ik al heb, is lastig. In de Appie-app staat het winkelmandje op een fijnere plek, namelijk onderin de tabbar. Voor het kiezen van een bezorgmoment toont Appie een enorme lijst met opties en prijzen waar Jumbo en Picnic juist kiezen voor maar een paar. Dit maakt de keuze een stuk makkelijker. Daarnaast komt Picnic het gratis bezorgen!

Mijn favoriet blijft de Appie-app, misschien omdat ik de producten ken en het vertrouwd voelt. Bij Picnic mis ik het stukje inspiratie waar ik juist behoefte aan heb. Daarom vind ik de maaltijdboxen echt een uitkomst. Toch is Picnic zeker handig voor bijvoorbeeld de 'routineboodschappen'; dan is inspiratie inderdaad overbodig.

Appie: 8,5

Jumbo: 7,5

Picnic: 8
 

Pieter Jongerius, directeur Fabrique:

Picnic

Eerlijk is eerlijk, you had me at ‘Gratis bezorging vanaf 25 euro’, maar we kijken vandaag even alleen naar de touchpoints en niet naar de onderliggende waardepropositie. De apps zelf dus.

De Picnic-app is de eenvoud zelve. Wie andere boodschappen-apps gewend is, zoekt tevergeefs naar scanners, recepten, spraaksturing en lijstmanagement. Een verademing eerlijk gezegd! De navigatie werkt helder, met eenvoudige categorieën, hoewel soms veel taps nodig zijn om van plaats tot plaats te komen. Small price to pay, als het toch al kleine telefoonscherm daardoor opgeruimd blijft.

Belangrijke feature: klanten van Picnic genieten naar verluidt van een goede service via WhatsApp, dat dan ook goed geïntegreerd is.

Het grootste minpunt van de app: het visuele ontwerp. Dit is ronduit onverzorgd en doet op plaatsen amateuristisch aan. Je zou zeggen dat dat te fixen is. Het zou de app tot een juweeltje kunnen maken.

Appie

De boodschappen-app van Albert Heijn is het andere uiterste. Er is veel aandacht besteed aan de verschillende contentsoorten en interactiemechanismen. Deze wisselen zich echter zoveel af dat het gebruiken van de app met duidelijk meer denkwerk gepaard gaat dan bij de twee andere gereviewde apps. Let wel, dit is niet altijd een slechte keuze. Hoe meer herhaalgebruik een app heeft, hoe complexer deze kan zijn.

iPhone Siri-integratie, zelfscannen, persoonlijke zoeksuggesties; de lijst van slimme features is lang. Appie balanceert op het randje van wat acceptabel is, vermoed ik.

De app is ondanks z’n omvang wel vliegensvlug, wat een groot voordeel is als je een lange lijst wil samenstellen.

Appie is een met zorg ontworpen powertool waar duidelijk veel aandacht aan besteed wordt. Soms een beetje teveel aandacht misschien.

Jumbo

Qua complexiteit houdt Jumbo het midden aan, en met succes. De scanfunctie is handig, de recepten gemakkelijk bestelbaar, de lijsten zijn overzichtelijk en de checkout is helder. De vormgeving is verzorgd en vriendelijk, mede dankzij de heldere huisstijl. De bescheiden animaties zijn vlot en behulpzaam en de tone of voice is prettig. Fijn!

Toch ligt perfectie ook hier buiten handbereik: ik trof een aantal kleine bugs aan en het Mijn Jumbo-onderdeel voelt nog teveel als een vergaarbak van profielinformatie, personalisatie en communicatie. Maar wat belangrijker is, de producten laden een stuk langzamer dan bij de beide concurrenten. Het is verrassend te zien hoe dat uiteindelijk toch de hele user experience negatief beïnvloedt.

Verbeter dat en dan is dit een app waar ik me zeker thuis in zou voelen.

Conclusie

Elk merk krijgt de app die het verdient. De drie apps die we hebben bekeken zijn een goede weerspiegeling van hun makers: gebouwd op verschillende businessmodellen en op totaal verschillende manieren imperfect en toch geslaagd. Online boodschappen doen groeit als kool. Aan de toestromende klanten de keus waar zij zich thuis voelen.

Appie: 7

Jumbo: 8

Picnic: 7,5


Daniel Sytsma, creative director Studio Kraftwerk & Achtung McGarryBowen

Picnic

Picnic claimt de goedkoopste te zijn zijn en heeft dan ook vol overtuiging voor de bijbehorende uitstraling gekozen; voelt een beetje alsof ik bij de Dirk aan het winkelen ben: geen opsmuk, geen inspiratie, gewoon packshots met prijzen. Als online only-speler zou je een super simpele app moeten kunnen maken, alleen moet ik wel veel doorklikken voor ik bij een product kom.

Als ik wat breder kijk heb ik ook wel het gevoel dat ik met een slimme start-up te maken heb. De bezorging kan ik live volgen op de radar en is super accuraat binnen een tijdslot van 20 minuten. Omdat ik een tijdje in de wachtrij heb gestaan, krijg ik een ‘wachtverzachter’ en ze vragen me welke ingrediënten ik nog mis in het assortiment.

Appie

Appie zegt dat boodschappen doen nog makkelijker en persoonlijker wordt. Die belofte is redelijk generiek voor een bezorgdienst, tenzij je echt slimme features introduceert die algoritmes gebruiken om de interface en content aan te passen aan de consument. Ik gebruik Appie al een tijdje, maar daar heb ik niks van gemerkt.

In tegenstelling tot de simpele Picnic-app heeft de Appie-app veel meer te bieden dan alleen online bestellen. Dit maakt het startscherm van de app onoverzichtelijk en onpersoonlijk. Ik moet eerst door een pagina vol bonusaanbiedingen en uitleg scrollen voordat ik bij m’n producten aan kom.

Jumbo

Jumbo is de enige bezorgdienst die ik zelf nog niet heb gebruikt. Ik ben prettig verrast door de app. Net als Albert Heijn biedt ook Jumbo een omnichannel ervaring, maar deze voelt veel beter ontworpen. Vanuit m’n winkelmandje kan ik eenvoudig kiezen of ik de boodschappen wil laten bezorgen of dat ik ze klaar wil laten zetten in de winkel. De functie die het mogelijk maakt om volledige recepten aan m’n winkelmandje toe te voegen, zit ook vernuftiger in elkaar: ik kan eenvoudig alternatieven kiezen voor de producten en de producten weghalen die ik al in huis heb. De fotografie en UI van de app voelen wel iets minder verzorgd dan bij Appie en nemen veel plaats in.

Conclusie

Overall zitten in de user experience wel verschillen en daar lijkt bij Jumbo het beste over nagedacht. Jumbo en Appie bieden een volledigere UX en kunnen het voordeel van een winkel uitnutten, maar hebben tegelijkertijd met een complexere legacy-organisatie te maken.

Geen van de apps voelt werkelijk vernieuwend. Die innovatie lijkt zich meer buiten de apps plaats te vinden. Zo heeft AH to go een slim tapsysteem gelanceerd en is Jumbo bezig met een voedingscoach voor sporters. De echte doorbraak waar iedereen op zit te wachten is ‘1 hour delivery’ en het is de vraag wie dat als eerste gaat aandurven. Dan zal de rest heel snel mee moeten.

Appie: 6,5

Jumbo: 7,5

Picnic: 7

Eerder beoordeelde designs:

76. Van Vollenhoven Extra Stout door Bowler & Kimchi
75. Jules Destrooper door Quatre Mains
74. De Volkskrant digitaal
73. Appelsientje door Millford
72. Arla door ProudDesign
71. Frans Hals Museum door Build In Amsterdam
70. Univé door Teldesign
69. Van Gogh Museum door Studio Dumbar
68. Dr. Oetker door SoGood
67. Oncode Institute door Momkai
66. Porsche24-app door Studio Kraftwerk
65. Conimex Black door Anthem
64. Theater Rotterdam door Vruchtvlees
63. Mona door Design Bridge
62. Stedelijk Museum door Grrr
61. Formule 1 door Wieden + Kennedy

60. Smirnoff door Design Bridge
59. Gemeentemuseum Den Haag door a friend of mine
58. Dropbox door Collins
57. Lola Quinoa door Mountain
56. Uefa Nations League door Y&R Branding Portugal
55. Canei door VBAT
54. Adidas door RESN
53. Eredivisie door Dog and Pony
52. Zaans Medisch Centrum door Silo
51. Boomsma Gin

50. Jozo door Brandnew
49. AH to go-app door Studio Kraftwerk
48. Organto door SuperRebel
47. Lowlands door Fabrique
46. New Dutch Legacy-gin door Brum
45. Seepje door Flex/Design
44. Nada Door ProudDesign
43. Hortus Botanic Guardians door Koeweiden Postma
42. Gkazas door Today
41. Côte d’Or ​door Design Bridge

40. Kodak
39. Eternal Oceans (concept) door Anthem
38. Ahold Delhaize
37. Kamphuisen Siroopwafels door OD
36. Prophecy door VBAT
35. Dettol
34. Robeco SummerNights
33. Brouwers
32. Nemo
31. Conimex

30. Royal FloraHolland
29. Rood Met Zwarte Stippen
28. I sea pasta
27. Melkweg
26. Hooghoudt
25. De Wijndragers
24. Ahoy
23. Pluggerz
22. Appelsientje
21. Ziggo Sport

20. TomTom Bandit
19. Holland Master Kazen
18. Bols Vodka
17. Luxor
16. Cacao Barry
15. Google
14. Etos huismerk kruidentheecollectie
13. Coca-Cola
12. Riscos vis in blik
11. CliniClowns

10. Vivera
9. Spaarne Gasthuis
8. Ranja
7. Spotify
6. Senseo
5. ING
4. Aviko
3. Transavia
2. Dorset Cereals
1. Nationaal Militair Museum

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken