KIDV lanceert Community of Sustainable Packaging Innovators

KIDV lanceert Community of Sustainable Packaging Innovators
  • Design
  • 22 mei 2019 @ 09:25
  • 10595 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • PackagingDuurzaamheid

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) lanceert de Community of Sustainable Packaging Innovators, een innovatieplatform op het gebied van verpakkingen en recycling.

Projectleider Daphne van den Berg: ‘Aanleiding voor het oprichten van de Community is de transitie naar een circulaire economie, gericht op het maximaal inzetten en hergebruiken van grondstoffen in de verschillende schakels van de productieketen. Wij zien talrijke kansen en mogelijkheden voor nieuwe innovaties in deze transitie, maar het nog een hele uitdaging om deze kansen optimaal te benutten.’

Verbinden
Het voornaamste doel van de Community is dan ook het verbinden van duurzame verpakkings- of recyclinginnovaties aan relevante marktpartijen om deze uitdaging gezamenlijk aan te gaan.
‘De start-ups en scale-ups worden door ons geïntroduceerd in het meest interessante netwerk van brand owners, sorteerders en recyclers en private investeerders. Daarmee bieden we innovatieve ideeën een podium en helpen we elkaar om de verpakkingsketen verder te sluiten.’

Support start-ups
Daarnaast helpt het KIDV de innovaties verder met actuele, inhoudelijke support. ‘Voor start-ups en scale-ups is het onmogelijk om alle kennis over de verpakkingsketen en bijbehorende spelers zelf in huis te halen, terwijl hun innovaties juist heel waardevol zijn voor de verpakkingsketen.’ Kennisdeling vindt zowel plaats via (exclusieve) bijeenkomsten als via onderlinge vraag-en-antwoord sessies met verpakkingsexperts van het KIDV. Ook worden de leden van de Community uitgenodigd voor reguliere bijeenkomsten van het KIDV, waar relevante marktpartijen aanwezig zijn.

Bijeenkomsten
De Community-bijeenkomsten bieden de deelnemers tevens de kans om onderling ervaringen, kansen en knelpunten te delen. Iedere keer staat een ander inhoudelijk onderwerp centraal, bijvoorbeeld recyclebaarheid of business kansen. ‘Door deze kennisdeling én samenwerking kunnen we de verduurzaming van verpakkingen verder opschalen.’

Exposure
Bovendien biedt de Community exposure via een digitaal platform, dat in de zomer 2019 wordt ontwikkeld en opgeleverd. Elke innovatie krijgt persoonlijke aandacht via een eigen pagina op dit platform.

Kick-off
Op 3 juli wordt de Community officieel gelanceerd tijdens een kick-off meeting, voor start-ups en scale-ups, in Amsterdam. Werk jij aan duurzame verpakkingsinnovaties? En wil je meer informatie over deelname aan de Community of Sustainable Packaging Innovators? Bekijk dan de website of meld je direct aan bij Daphne van den Berg, via dvandenberg@kidv.nl.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken