Nieuw digitaal lettertype van TBWA/Helsinki herkent hatelijke woorden
- Design
- 27 aug 2020 @ 09:33
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Digital designMaatschappij
- 27 aug 2020 @ 09:33
- Nanny Kuilboer
‘The Polite Type’ is een nieuw digitaal lettertype dat hatelijke woorden herkent en herschrijft. Het bureau achter het idee is TBWA\Helsinki.
De digitale tool is geleerd haatdragende taal te herkennen en vervaagt deze woorden of herschrijft ze.
IT software & service company TietoEvry, het bedrijf achter dit initiatief, wil de discussie op gang brengen over manieren om cyberpesten te stoppen. Kia Haring, global head of communication & sustainability bij TietoEvry: ‘The Polite Type supports our vision of creating a safe and equal environment with digital solutions. I hope that our cause acts as a wake-up call for all audiences to consider how bullying could be tackled.’
Eenvoudige oplossing voor complex probleem
Bij de lancering herkende de beta versie van The Polite Type bijna 2.000 Engelse woorden. De typeface is gratis te downloaden en kan op elke computer geïnstalleerd worden. Het open source font is ontwikkeld in samenspraak met Finse tieners en kan verder ontwikkeld worden met behulp van ieder individu en elk bedrijf. De creatieve partner achter het idee is TBWA\Helsinki. Mikko Pietilä, Executive Creative Director bij TBWA\Helsinki: ‘We wanted to create a tool to remind people that being polite and respectful should be the default option both online and offline. Cyberbullying and hate speech are universal issues and it demands enormous courage for our client to open this pandora's box. The Polite Type is still far from being a finalized product and alone will not solve the problem, we know that, but it’s a start. We believe that leading by example encourages others to join the cause and maybe in the future, The Polite Type will be the default font in all online platforms.’
TBWA’s Chief Diversity Officer
TBWA\Helsinki is onderdeel van TBWA\Worldwide, dat recent ook handsfree handvatten ontwikkelde voor supermarkten in de strijd tegen het coronavirus. TBWA\Worldwide’s Chief Diversity Officer Doug Melville: ‘Because cyberbullying and microaggressions are hard to monitor, we wanted to help parents and professionals by creating a typeface that blurs and in some cases autocorrects offensive words and phrases as they are typed. Diversity is a multi-layered topic, but it can help us learn to be more understanding of each other. At its core, diversity is innovation.’
Het project werd uitgevoerd in samenwerking met The Children & Youth Foundation in Finland en digitale studio Great Apes. De eerste school die The Polite Type invoerde als hulpmiddel voor leerkrachten en leerlingen is Hei Schools, een wereldwijd netwerk van centra voor kleuteronderwijs gebaseerd op het Finse onderwijsmodel. De ontwerper van het font is Mika Melvas.
Het font is hier te downloaden.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
- Samsung speelt met werkelijkheid in... 02-04-2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje... 20-03-2024
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing