Streetart Frankey gaat los in Tilburg
- Design
- 12 aug 2020 @ 08:33
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - Maatschappelijk design
- 12 aug 2020 @ 08:33
- Nanny Kuilboer
Ook het Tilburgse kunstfestival Kaapstad kan vanwege de coronacrisis geen doorgang vinden, maar kunst laat zich niet kisten en Streetart Frankey ook niet en hij plaatste 7 objecten kriskras door het centrum.
Zo staat tekenfilmpersonage Homer Simpson bovenop een dansschool, een pizza-etende reiger op het dak van een grote pizza-keten en een draaimolenpaard op een lichtmast.
Frankey: ‘Ik vind het tof dat Kaapstad niet stopt met de bewoners van Tilburg verrassen. Helemaal nu het festival niet door kon gaan. Toen ik gevraagd werd door de organisatie om toch ook dit jaar een aantal werken te maken, heb ik meteen toegezegd. Hopelijk zorgen ze net als vorig jaar weer stuk voor stuk voor een glimlach.’
Kaapstad is een festival in de binnenstad van Tilburg en bestaat sinds 2018. Tijdens Kaapstad wordt de binnenstad van Tilburg drie dagen lang gekaapt door lokale, nationale en internationale kunstenaars die zorgen voor verbazing, een lach en verwondering. Kunst in de openbare ruimte krijgt dankzij Kaapstad weer een nieuwe dimensie. Installaties en performances laten de bezoekers en toevallige passanten stilstaan en nadenken over wat ze nu écht zien.
Frankey, aka Streetart Frankey, aka Frank de Ruwe van Natwerk, is bekend van zijn stadsingrepen die wekelijks te zien zijn in Het Parool. Zijn werk is te zien geweest in het Stedelijk Museum Amsterdam en verschillende tentoonstellingen in de Verenigde Staten (waaronder Wall Art Gallery, NY), Duitsland en Nederland. Zijn modus operandi is helder: ziet Frankey een ontbrekende baksteen in een muur ergens op straat, dan is er een grote kans dat hij in het holst van de nacht de plek nog eens bezoekt, om er zijn sporen achter te laten. Zoek goed en je zult zijn werk vinden. Maar soms is het ook niet zo moeilijk, zo was hij veelvuldig in het nieuws door de Lego-versie van volkszanger André Hazes die hij op de Dam in Amsterdam plaatste. Greatest hits die de stad sieren zijn Jean Claude van Damme (in zijn signature ‘split’ tussen een V-vormige betonnen paal achter de OBA), zijn glas-in-lood guerrilla-ode aan Johan Cruijff in de tramhalte van lijn 14, het beeldje van Eberhard van der Laan op poptempel Paradiso, zijn tramhalte tributes met Amsterdamse liedteksten, de zogenaamde ‘Saunaman’ (dampend boven de toen nog in aanbouw zijnde Noord-Zuidlijn) en Guust Flater op de U van het Trumpgebouw in New York. Met rake observaties en bijpassende slimme ingrepen weet Frankey voorbijgangers keer op keer een instant glimlach van oor tot oor te bezorgen. ‘Lachen toch?’, zegt ‘ie er zelf over. Check hier zijn designportfolio.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers