[column] Welke gevolgen heeft foodrevolutie voor verpakkingen?
- Design
- 14 mrt 2019 @ 08:41
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - MarketingDuurzaam designPackaging design
- 14 mrt 2019 @ 08:41
- Gastblogger
We leven in een snelle tijd, waarin iedereen 24/7 online is en onderweg. De manier van eten en drinken verandert hierdoor ook.
Steeds meer mensen nemen onderweg een koffie to-go of eten een broodje in de trein of auto. De ware ‘foodrevolutie’ is losgebarsten. De behoefte van de mens omtrent voedsel verandert en daarmee ook de vraag naar andere voedselverpakkingen. De cijfers liegen er niet om.
Foodservicebedrijven deden het goed in 2018. De omzet steeg naar 5,5% tot een recordomzet van meer dan € 20 miljard. Een belangrijke aanjager in de buitenhuishoudelijke markt was delivery. De bezorgomzet nam met 13,4% toe tot € 1,7 miljard. In de At Home-markt steeg de bezorging nog harder: met 29% naar €1,4 miljard. Dit blijkt uit cijfers van het FoodService Instituut. Deze forse stijgingen brengen nieuwe kansen met zich mee voor verpakkingen. Voedsel moet immers veilig en vers bij de klant worden afgeleverd. Deze foodrevolutie heeft te maken met verschillende factoren. Het kennisinstituut noemt er zeven.
1. Er komen steeds meer eenpersoonshuishoudens. Zelfs gezinsleden die in een meervoudig huishouden leven, gedragen zich tot drie dagen per week alsof ze een eenpersoonshuishouden zijn. Momenteel bestaat ongeveer een derde van de huishoudens uit één persoon. In 2020 is dat aandeel opgelopen tot bijna 40 procent. De vraag naar kleinere hoeveelheden per verpakking is groot en zal in de toekomst alleen nog maar toenemen. Dit zal betekenen dat de verpakking aangepast moet worden. Een voorbeeld hiervan is om voorverpakte stuks artikelen niet alleen in grote hoeveelheden per verpakking aan te bieden, maar ook kleinere aantallen of minder gewicht per verpakking te presenteren.
2. Mensen gaan steeds vaker naar een winkel om snel iets gemakkelijk te halen om te eten. Meestal wordt het mee naar huis genomen of onderweg opgegeten. Dit vraagt om een dergelijke verpakking. Deze verpakkingen noemen ze ook wel eens een ‘to go verpakking’. Het is een bekende trend overgewaaid ui Amerika. Koffie to go kennen we al, maar daar we steeds vaker een broodje of wat anders lekkers bij. Dit moet goed en lekker worden verpakt, zodat het gemakkelijk mee te nemen is en je niet knoeit. Met to go verpakkingen is het van belang om in te spelen op verleiding en gemak van een product.
3. We willen steeds meer luxeartikelen. Doordat het consumentenvertrouwen hoog is, neemt de vraag naar luxe producten toe. Deze ontwikkeling is zowel in de food als non-food gaande. Waar we voorheen kozen voor een standaard broodje kaas kiest men nu voor een luxe variant. Als bedrijf kun je op deze trend inspelen door het product te voorzien van een luxe verpakking. De premiumbeleving wordt versterkt door een onderscheidend verpakkingsdesign.
4. Eten is voor de consument een levensstijl geworden. De consument geeft steeds meer geld uit aan een ervaring/ beleving. Men eet steeds vaker buitenshuis in plaats van zelf te koken. Wat je eet vertelt iets over wie je bent en over je sociale status. Je ziet steeds vaker foodpresentaties op Facebook, Pinterest of Instagram voorbij komen. Je hebt vast zelf ook wel eens een foto van jouw eten gedeeld op sociale media. Een mooie foodpresentatie die goed laat zien waar je als bedrijf of merk voor staat is een must. De verpakking is hiervoor het ultieme middel en stimuleert social sharing. De verpakking draagt op deze manier ook weer bij aan de online zichtbaarheid.
5. Er komt steeds meer aanbod in horeca. De consument wordt als het ware steeds verwender. Ze kunnen immers uit veel verschillende foodconcepten kiezen. Als bedrijf moet je jezelf gaan onderscheiden van de concurrent. Dit kun je doen door een innovatieve verpakking. Een verpakking die toegevoegde waarde biedt aan huidige klanten en nieuwe klanten weet te creëren (zie video onderaan het artikel).
6. Mensen trekken vaker naar buiten. Op warme zomerdagen zitten mensen op het terras, het park of zijn ze onderweg. Voor onderweg is een praktische maaltijdbox erg handig. Het is niet alleen makkelijk mee te nemen, maar het biedt ook bescherming. Of wat dacht je van een draagtray voor eten en drinken.
7. Er wordt steeds vaker iets tussendoor gekocht. De vaste eetmomenten bij mensen verdwijnen steeds meer. Dit leidt onder andere tot een grotere afname van food to go.
Door de ‘foodrevolutie’ zijn er andere voedselverpakkingen op de markt gekomen. Deze voedselverpakkingen zijn aangepast naar de wensen en behoeften van de klant. De afgelopen jaren worden duurzame verpakkingen bijvoorbeeld steeds meer de norm. Je ziet steeds meer leveranciers die kiezen voor een duurzame verpakking. Uit onderzoek van de Universiteit Delft blijkt dat consumenten de kwaliteit van voedsel beter beoordelen, wanneer de producten verkrijgbaar zijn in een duurzame (voedsel)verpakking. Zo bleek uit het onderzoek dat deelnemers voedsel wat verpakt zat in gerecycled materiaal er gezonder en verser uit zag dan producten die in bijvoorbeeld plastic werden verpakt. Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor voedselproducten in een duurzame verpakking. Om deze kansen aan te grijpen, hebben we een aantal duurzame verpakkingen op een rij gezet, die voedselproducten van een milieuvriendelijk omhulsel voorzien.
Duurzame verpakkingen
De Franse champagnemaker Veuve Clicquot gebruikt zijn afvalproductie als zijn eigen grondstof. Dit zijn druivenschillen. Om de druivenschillen om te zetten in papier, gebruikt de champagnemaker de resten die overblijven na het persen van de druiven. De resten van de druivenschillen worden geplet en omgezet in fijn poeder. Aan dit poeder wordt water toegevoegd. Hierdoor ontstaan een pasta. In combinatie met natuurlijke vezels vormt deze pasta uiteindelijk papier. Veuve Clicquot zegt met deze duurzame verpakkingsmethode zijn eigen afvalproductie te verminderen.
Naturelle
Naturelle is een biologische groothandel voor groente en fruit. Het is een onderdeel van The Greenery. Zij verpakken hun producten in biobased karton. Deze duurzame verpakking is verrijkt met tomatenvezels. De vezels zijn afkomstig van tomatenplanten, die na het oogsten van de tomaten worden gecomposteerd.
De plantenreststroom worden hoogwaardig in gezet voor de productie van recyclebaar massiefkarton. Hierdoor worden de grondstoffen volgens Naturelle maximaal hergebruikt en draagt de groothandel bij aan een circulaire economie.
We hebben tegenwoordig bijna allemaal een smartphone die continu verbonden is. Maar we leven nog steeds in een fysieke wereld. We consumeren fysieke items, echte producten met verpakkingen. Als je augmented reality en voedeselverpakkingen bij elkaar brengt, wordt de verpakking iets dat ook digitale content, informatie, advies of entertainment toevoegt.
Interactieve verpakkingen
Albert Heijn introduceerde een productscanner die werkt op basis van augmented reality. Na het scannen van de voorkant van het product met de telefoon-camera zien klanten op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier gegevens over ingrediënten, allergenen, voedingswaarden en de herkomst. Ook geeft de app inspiratie voor recepten waar het product in zit middels een Allerhande-recept.
Consumenten stellen zichzelf vaak vragen tijdens het boodschappen doen. Zoals “Welke ingrediënten zitten in dit product? Wat kan ik er allemaal mee maken? Waar komt het vandaan?”. Met de augmented reality app wordt dit in één oogopslag duidelijk gemaakt. Zonder tussenkomst van een medewerker.
Consumenten zijn op zoek naar gemak. Ze willen eten waar en wanneer het hen dat uitkomt. De to-go markt groeit en er ontstaan nieuwe foodconcepten, zoals foodtrucks, waardoor het gebruik van disposables toeneemt. Maar ook de ‘traditionele’ horeca maken steeds meer gebruik van dispobables, neem Starbuck bijvoorbeeld.
To go-verpakkingen
Iedereen kent de bekende Starbucks to-go beker wel. Wanneer je koffie is klaargemaakt, wordt je naam erop geschreven en kun je hem onderweg opdrinken. Aangezien steeds meer mensen onderweg hun eten en drinken nuttigen zijn deze bekers erg populair. Momenteel is Starbucks de to-go beker aan het verduurzamen. Starbucks spant zich in om meer papier te recyclen. Sinds korte tijd nemen elf vestigingen in Nederland alle gebruikte papieren bekers in en als het aan de koffieketen ligt, worden dat er snel meer. “We hopen ook anderen in de branche te inspireren om deel te nemen.”
Starbucks zet zich steeds harder in om zijn papieren bekers een tweede leven te geven. Met name de Britse organisatie neemt het voortouw als het gaat om het recyclen van de cups. In het Verenigd Koninkrijk kunnen klanten al langer papieren bekers, ook van andere bedrijven in de restaurant van Starbucks inleveren.
In Nederland geldt vooralsnog geen heffing op de aanschaf van koffie in een wegwerpbeker. Wel krijg je hier dertig procent korting, als je een herbruikbare beker meeneemt. Klanten kunnen ook zulke bekers voor twee euro kopen en kunnen klanten hun koffie in het restaurant opdrinken gebruikmaken van keramische mokken. Nu komt daar een recyclinginitiatief bij: elf vestigingen gaan net als aan de andere kant van het Kanaal gebruikte papieren bekers innemen.
De deelnemende restaurants – allemaal eigen filialen van Starbucks – bevinden zich in Amsterdam, Utrecht en Den Haag. Door worden alle bekers verzameld in een grote verzameldoos, vertelt supplychain projectmanager Suzanne Folkerts van Starbucks EMEA. “Klanten kunnen de papieren bekers zelf afgeven of in het restaurant afgeven. De bekers worden dan bij het schoonmaken van de tafels apart ingezameld.”
Deze bijdrage is geschreven door Marthijn van Oostveen, contentmarketeer Vendrig Packaging. Credits headerfoto: Jhonatan Saavedra Perales via Unsplash.
19 Crimes wine: augmented reality from Ind.ie on Vimeo.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Ford Nederland viert 100 jarig jubileum
- Google onderzoekt impact GenAI op economie en waarschuwt voor...
- HDV visual branding nieuwe naam van HDV Signmakers en Eyes on...
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De Heidebrouwerij in het nieuw
- The Drum over SXSW 2024
- KNVB en Nike presenteren Oranje tenue Euro2024
Laatste Nieuws
- The Drum over SXSW 202419-03-2024
- Google onderzoekt impact GenAI op... 14-03-2024
- Henk Schiffmacher steekt Veluwse De... 11-03-2024
- Ford Nederland viert 100 jarig... 08-03-2024
- HDV visual branding nieuwe naam van... 05-03-2024
- Dutch Digital Design tijdens SXSW23-02-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing