[column] 20 tips voor webdesign

[column] 20 tips voor webdesign
  • Design
  • 23 mei 2019 @ 08:37
  • 19367 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WebDigital design

Heb je een nieuwe website? Of is je bestaande website toe aan een make-over? Dan denk je waarschijnlijk al snel aan webdesign. Hiervoor kun je zelf aan de slag gaan of dit uitbesteden. Wat je ook doet, deze 20 tips helpen iedere website om de gewenste doelgroep te bereiken.

De tips bevorderen de gebruikersvriendelijkheid, conversieratio en het gehele uiterlijk/design van de website. Let goed op, we gaan er snel doorheen!

 

1.      Gebruik niet teveel kleuren: Een huisstijl hoort maximaal drie kleuren te hebben. Anders wordt het te ingewikkeld voor de bezoeker van de website. Een strakke uitstraling helpt om het verhaal van jouw bedrijf eenvoudig over te brengen.

2.      Maak een passend logo: Je logo is vaak het eerste wat een bezoeker ziet en die eerste indruk kun je maar één keer maken.

3.      Uiterlijk van de content: Gebruik alinea’s, juiste interpunctie en correct Nederlands taalgebruik.

4.      Trends: Houd de laatste trends op het gebied van webdesign in de gaten en volg deze tips op.

5.      Simpel: Keep it simple, maak je design niet te ingewikkeld en te moeilijk om te begrijpen voor de bezoeker. Met een eenvoudig design kun je gemakkelijk jouw verhaal aan de doelgroep vertellen.

6.      Testen, testen en nog meer testen: Test alles wat je doet en zorg ervoor dat je doelgroep goed reageert op de veranderingen. Toets dit met genoeg A/B-testen onder bezoekers van de website.

7.      De beroemde vijf seconden regel: De bezoeker van jouw website moet binnen vijf seconden precies weten wat je doet en wat jouw bedrijf aanbiedt. Is dit niet het geval? Dan moet je dit aanpassen. Dit kan relatief eenvoudig worden gedaan door dit een prominente plaats te geven op het eerste aanzicht van de homepagina.

8.      Navigatie: Dit is niet alleen belangrijk voor de bezoekers, ook voor Google. De website moet toegankelijk zijn en de website-structuur moet georganiseerd zijn. Dit zorgt ervoor dat de bezoekers makkelijk kunnen vinden naar waar ze op zoek zijn.

9.      Maak gebruik van interne links: Om in te haken op punt 8: Maak gebruik van relevante interne links zodat de bezoekers weten waar ze op de website kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn.

10.    Call-to-actions: Maak juist gebruik van call-to-actions om onder andere de conversieratio van de website te verhogen. Gebruik ingekleurde buttons om deze een prominente plaats te geven op de website. Zorg ervoor dat de buttons opvallen maar dat ze niet in de weg staan of tot last zijn.

11.    Wees origineel: Koop geen thema. Wil je echt het maximale uit je online aanwezigheid halen, dan is het een must om geen thema te kopen. Een thema is handig voor een basis-website (denk aan een freelancer) maar brengt veel beperkingen met zich mee.

12.    Denk aan het lettertype gebruik: Er zijn veel verschillende lettertypes maar welke past nou echt bij jouw doelgroep?

13.    Content: Schrijf de content voor jouw doelgroep. Bedenk wie jouw doelgroep is (of raadpleeg Google Analytics hiervoor) en baseer de teksten hierop. Wanneer de gemiddelde leeftijd van jouw bezoekers 13 is, werkt het averechts als je deze met ‘u’ aanspreekt.

14.    Afbeeldingen: De afbeeldingen van een website zijn een groot gedeelte van de uitstraling. Eén foto zegt meer dan duizend woorden en dit geldt vooral voor websites. De bezoekers hebben vaak weinig tijd (en geduld) om jouw verhaal te lezen. Het gebruikmaken van relevante afbeeldingen is hierbij een mooie oplossing. Het zorgt ervoor dat je verhaal duidelijk en snel wordt verteld en bespaart ellelange stukken tekst.

15.    Veiligheid: Digitale veiligheid (cybersecurity) wordt met de dag belangrijker. Het is recentelijk vanuit de overheid zelfs verplicht om een SSL-certificaat te hebben (https://). Dit geeft de bezoekers van de website een veilig gevoel en het heeft in de meeste gevallen zelfs een conversieverhogend effect.

16.    Websitesnelheid: De websitesnelheid is een praktisch onderdeel van de uitstraling van een website. Het hebben van een website die snel laadt, verlaagt het bouncepercentage aanzienlijk.

17.    Mobiele bruikbaarheid: Dit is een factor dat niet alleen meespeelt in het uiterlijk van de website. Het zorgt ook voor een betere score in de zoekresultaten van Google.

18.    De juiste landingspagina’s: Het hebben van de juiste landingspagina’s zorgt voor een soepele ervaring voor de doelgroep. Het is belangrijk om de landingspagina’s zo relevant mogelijk te houden aan waar de doelgroep naar op zoek is.

19.    Boven de vouw: Zorg voor een duidelijk verhaal boven de vouw. Dit is het eerste aanzicht voor de doelgroep (en vaak het eerste contactmoment met je bedrijf).

20.    Denk lokaal: Baseer het design van je website op de lokale omgeving. Ben je een kleine bakker die werkt in een klein dorpje? Baseer hier het uiterlijk van je website dan ook op.

 

Conclusie

Het webdesign van je website fungeert niet meer alleen als online visitekaartje. Het werkt ook conversieverhogend waardoor het omzet voor je bedrijf genereert.

Zorg er met het design van je website voor dat je je doelgroep bereikt. Kom erachter wie je doelgroep is en baseer alles wat je op de website aanpast hierop.

 

Dit is een bijdrage van Zicht Online, een full service internetbureau dat zich richt op digitale strategie, UX-design en webtechnologie. Zicht Online is gevestigd in Rotterdam op de Coolsingel en heeft 25 werknemers.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken