[Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

  • Food-en-retail
  • 18 jul 2014 @ 00:01
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

In het 33ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Kaji But, directeur en aandeelhouder van het beroemde drijvende Chinees restaurant Sea Palace in Amsterdam dat dit jaar jubileert en snakt naar personeel. Daarnaast zit But zowel in het bestuur van de Chinese Ondernemersvereniging van Amsterdam als de Vereniging van Chinese Horeca ondernemers. 'De consument wordt steeds wereldser en daardoor kritischer.'

1. Stel je zelf graag voor en vertel wat je binnen Sea Palace precies doet en je rol in Chinese ondernemerskringen.
Ik ben Kaji But en ben directeur en aandeelhouder van Sea Palace. Mijn vader was oprichter van Sea Palace in 1984. Na zijn overlijden een paar jaar geleden, heb ik een gedeelte van zijn aandelen gekregen en zijn taken overgenomen. Ik was toen al een werkzaam bij Sea Palace. Voordat ik hier begon, heb ik bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus universiteit en bij verschillende financiele instellingen gewerkt.
Ik zit zowel in het bestuur van de Chinese Ondernemersvereniging van Amsterdam als de Vereniging van Chinese Horeca ondernemers. Ik ben meer actief bij de laatste vereniging en heb als belangrijkste en op dit moment meest actuele aandachtsgebied 'opleiding'. Op dit moment hebben wij in Nederland te maken aan een groot tekort van Chinese koks. Wij proberen door middel van het opzetten van opleidingen om deze tekorten te verminderen. Het aantal horecazaken van Chinese ondernemers is ondanks de crisis de afgelopen jaren nog flink aan het groeien. We hebben veel en goed personeel nodig.


2. OK, de Sea Palace case, jullie vieren een jubileum en hebben een mooie geschiedenis van klein naar groot. Kun je ingaan op het hoe en waarom van dit enorme, drijvende restaurant en hoe het ontstaan is?
Dit jaar bestaan wij 30 jaar. Het meest fascinerende is misschien wel de geschiedenis van mijn vader. Hij is op zijn zeventiende van China naar Hong Kong gezwommen met de hoop op een betere toekomst. De tocht had hij ternauwernood overleefd. Wetende dat hij toendertijd niks had en het uiteindelijk schopte tot eigenaar van Sea Palace en leider van de Chinese gemeenschap in Nederland en zelfs Europa dan is dat op zijn minst een opmerkelijke prestatie geweest.
In de periode rond zijn overlijden maakte het restaurant een zeer moeilijke tijd door. Voor onze voordeur lag een grote bouwput en waren we slecht bereikbaar. Verder was de familie meer met zijn welzijn bezig dan dat van de zaak. Dat had negatief invloed op de zaken.
Gelukkig hebben wij na zijn overlijden de draad op een positieve manier opgepakt en de zaak weer succesvol gemaakt.
Het restaurant is gebouwd in navolging van het restaurant Jumbo dat in Hong Kong in Aberdeen Harbour ligt. Het is geen exacte kopie. Vanaf het begin hebben wij veel Chinese gasten gehad die komen voor onze Dimsum en het vieren van hun huwelijksfeest. Dat waren lokaal gevestigde Chinezen. Tegenwoordig zien we steeds meer Chinezen uit China en Azië in ons restaurant.





3. Werkt Sea Palace met reclame- of PR bureaus of andere stakeholders? Waar staat het merk "Sea Palace" anno 2014?
We werken niet met een PR of marketing bureau. Wel werken wij met een design bureau dat ook ons logo heeft ontworpen. Wij hebben de ambitie om onze gasten een culinaire reis te bieden. Als je bij ons binnen waan je je in China en eet je echt authentiek Chinees. Daarnaast proberen wij een kwalitatief hoogstaande ervaring te bieden.
Het merk als je het in steekwoorden zou samenvatten: authentiek, Chinees en kwaliteit.


4. Is de Orientaalse foodmarkt in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe?
Best ingewikkeld door de hevige concurrentie tussen de verschillende restaurants. Er moet geconcurreerd worden om gasten, maar ook in de jacht op goed personeel. Het wordt steeds moeilijker om dat te vinden en aan je te binden. Verder is de consument steeds wereldser en wordt daardoor kritischer.


5. Klopt het dat Chinese restaurants “oude stijl” met een moderniseringsslag bezig zijn? Waarom? Doet Sea Palace dit ook?
De behoefte van de consument verandert. Men wil origineel en niet slecht nageaapt eten nuttigen. Wij hebben een aantal jaren geleden een trendbreuk binnen ons bedrijf gerealiseerd door geen Indische gerechten meer aan te bieden en ons puur te richten op de authentieke Chinese keuken. Gelukkig zien we dat dit een wijze beslissing is geweest.


6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We zijn natuurlijk hartstikke trots dat we dit jaar 30 worden. Het is redelijk uniek in de restaurant sector dat een bedrijf 30 onafgebroken draait. Verder zijn we trots dat we in huis alles zelfs maken. Op wat specerijen en basis ingrediënten na, maken we alles zelf. Sinds een jaar maken wij zelfs onze eigen ijs.


7. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Wij zullen continue ons product verbeteren en ervaring van de klant nog beter te laten zijn. Onze ambitie is om de beste zijn op ons gebied.


8. Nog ander nieuws over Sea Palace of de Chinese Ondernemersvereniging Amsterdam te melden?
Binnenkort gaan wij in onze Aziatische keukens van diverse aangesloten restaurants Nederlandse mensen opleiden. Dat kan nog een spannende tijd worden voor de sector. Sea Palace zal rond oktober 2014 activiteiten organiseren om ons 30 jarig bestaan te vieren.





tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews


Kaji But, directeur en aandeelhouder Sea Palace
 


Sea Palace

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

28. [Ondernemer van de Week] - Jan Kienhuis - voorzitter Vrienden van het Vondelpark

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao


26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] -  Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien


23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!











19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'







 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken