Rabo-analist voorspelt nieuw prijsbeleid Albert Heijn
- Food-en-retail
- 25 aug 2014 @ 10:45
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodPrijsKlant
- 25 aug 2014 @ 10:45
- Redactie Food en Retail
Rabobank-analist Patrick Roquas stelt in De Financiële Telegraaf dat Albert Heijn meer balans in het prijsbeleid zal brengen. Dat betekent volgens Roquas ‘minder aanbiedingen en meer vaste lage prijzen’. Ahold zag de identieke omzet over het tweede kwartaal met 1,7 procent dalen, zo bleek uit cijfers die de organisatie donderdag 21 augustus publiceerde.
De volumedaling bij AH komt volgens de Rabobank uit op vier procent. Ook de gemiddelde bestedingen per klant nemen af. (Bron: De Financiële Telegraaf)
Minder trouw
Dat klanten minder uitgeven bij Albert Heijn komt volgens Roquas doordat er steeds vaker boodschappen bij andere ketens wordt gedaan. Volgens hem is dat het gevolg van afnemende aantrekkingskracht van de winkels. Daarnaast is Albert Heijn in de beleving van klanten duur. Roquas denkt dat het lastig is om die prijsperceptie te verbeteren.
Last van Lidl
Voor 28,3 procent van de Nederlanders is AH de primaire supermarkt, concludeerde accountantsbureau Deloitte na onderzoek. Vorig jaar was dat nog 31,1 procent. Discounter Lidl trekt steeds meer vaste klanten. Waar in 2013 nog 10,7 procent van de consumenten de prijsvechter als voornaamste supermarkt bestempelde, ligt dat inmiddels op ruim dertien procent.
Lidl bindt op zowel prijs- als serviceniveau de strijd aan met AH, zegt directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK. (Bron: Retailnews.nl). Albert Heijn moet hier volgens Holla een antwoord op vinden. Of meer voordeel bieden, of nieuwe dingen verzinnen waardoor de consument weer terug de winkel in komt.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
- Lidl verrast met sterrestaurant voor iedereen
- [column] Upfront: Het toppunt van #omdenken op 80m2
- Heineken daagt voice note-cultuur uit
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bahadoer eerste Nederlandse chef in... 22-12-2025
- Lidl verrast met sterrestaurant voor... 19-12-2025
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




