Rabo-analist voorspelt nieuw prijsbeleid Albert Heijn
- Food-en-retail
- 25 aug 2014 @ 10:45
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodPrijsKlant
- 25 aug 2014 @ 10:45
- Redactie Food en Retail
Rabobank-analist Patrick Roquas stelt in De Financiële Telegraaf dat Albert Heijn meer balans in het prijsbeleid zal brengen. Dat betekent volgens Roquas ‘minder aanbiedingen en meer vaste lage prijzen’. Ahold zag de identieke omzet over het tweede kwartaal met 1,7 procent dalen, zo bleek uit cijfers die de organisatie donderdag 21 augustus publiceerde.
De volumedaling bij AH komt volgens de Rabobank uit op vier procent. Ook de gemiddelde bestedingen per klant nemen af. (Bron: De Financiële Telegraaf)
Minder trouw
Dat klanten minder uitgeven bij Albert Heijn komt volgens Roquas doordat er steeds vaker boodschappen bij andere ketens wordt gedaan. Volgens hem is dat het gevolg van afnemende aantrekkingskracht van de winkels. Daarnaast is Albert Heijn in de beleving van klanten duur. Roquas denkt dat het lastig is om die prijsperceptie te verbeteren.
Last van Lidl
Voor 28,3 procent van de Nederlanders is AH de primaire supermarkt, concludeerde accountantsbureau Deloitte na onderzoek. Vorig jaar was dat nog 31,1 procent. Discounter Lidl trekt steeds meer vaste klanten. Waar in 2013 nog 10,7 procent van de consumenten de prijsvechter als voornaamste supermarkt bestempelde, ligt dat inmiddels op ruim dertien procent.
Lidl bindt op zowel prijs- als serviceniveau de strijd aan met AH, zegt directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK. (Bron: Retailnews.nl). Albert Heijn moet hier volgens Holla een antwoord op vinden. Of meer voordeel bieden, of nieuwe dingen verzinnen waardoor de consument weer terug de winkel in komt.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing