Rabo-analist voorspelt nieuw prijsbeleid Albert Heijn

Rabo-analist voorspelt nieuw prijsbeleid Albert Heijn
  • Food-en-retail
  • 25 aug 2014 @ 10:45
  • 27555 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPrijsKlant

Rabobank-analist Patrick Roquas stelt in De Financiële Telegraaf dat Albert Heijn meer balans in het prijsbeleid zal brengen. Dat betekent volgens Roquas ‘minder aanbiedingen en meer vaste lage prijzen’. Ahold zag de identieke omzet over het tweede kwartaal met 1,7 procent dalen, zo bleek uit cijfers die de organisatie donderdag 21 augustus publiceerde.

De volumedaling bij AH komt volgens de Rabobank uit op vier procent. Ook de gemiddelde bestedingen per klant nemen af. (Bron: De Financiële Telegraaf)

Minder trouw
Dat klanten minder uitgeven bij Albert Heijn komt volgens Roquas doordat er steeds vaker boodschappen bij andere ketens wordt gedaan. Volgens hem is dat het gevolg van afnemende aantrekkingskracht van de winkels. Daarnaast is Albert Heijn in de beleving van klanten duur. Roquas denkt dat het lastig is om die prijsperceptie te verbeteren.

Last van Lidl
Voor 28,3 procent van de Nederlanders is AH de primaire supermarkt, concludeerde accountantsbureau Deloitte na onderzoek. Vorig jaar was dat nog 31,1 procent. Discounter Lidl trekt steeds meer vaste klanten. Waar in 2013 nog 10,7 procent van de consumenten de prijsvechter als voornaamste supermarkt bestempelde, ligt dat inmiddels op ruim dertien procent.
Lidl bindt op zowel prijs- als serviceniveau de strijd aan met AH, zegt directeur Joop Holla van marktonderzoeker GfK. (Bron: Retailnews.nl). Albert Heijn moet hier volgens Holla een antwoord op vinden. Of meer voordeel bieden, of nieuwe dingen verzinnen waardoor de consument weer terug de winkel in komt.
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken