Nielsen: gemaksretailer is winnaar van morgen

Nielsen: gemaksretailer is winnaar van morgen
  • Food-en-retail
  • 23 aug 2018 @ 12:16
  • 15561 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Consumenten

De wekelijkse boodschappentrip verliest verder aan populariteit. 10% van de shoppers koopt alleen producten voor de maaltijd van dezelfde dag, aldus onderzoeksbureau Nielsen.

Het dagelijkse leven wordt steeds ingewikkelder, begint Nielsen zijn betoog in het rapport The Quest for Convenience. Consumenten hebben van doen met de sterk gestegen internetpenetratie (en dus meerdere inkoopkanalen), de steden raken voller en voller, de werkdruk neemt toe en ook het gewone dagelijks leven is steeds meer gevuld. Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is "stress op de werkplek de gezondheidsepidemie van de 21ste eeuw”. Te midden van al die turbulentie ervaart de consument boodschappen doen steeds meer als een pittige klus. Dat geldt ondertussen voor bijna de helft (46%) van de shoppers.

De online supermarkt kan een oplossing zijn voor meer efficiëntie in het drukke dagelijkse leven. Het voortbestaan van de traditionele supermarkt loopt weliswaar geen gevaar, maar toch zijn grotere winkels niet automatisch in het voordeel. Integendeel zelfs, benadrukt Nielsen, die constateert dat winkels op drukke, maar gemakkelijk bereikbare locaties een streepje voor hebben. Zeker als ze de vestiging kunnen combineren met een snel toegankelijke winkelindeling en een gemakkelijke click- & collectservice.

Goede kansen

‘Er wordt veel gespeculeerd over de toekomst van FMCG en de opkomst van online retailers. De behoefte aan gemak zou goed nieuws zijn voor online spelers. En slecht nieuws voor fysieke supermarkten. Toch zie ik nog steeds kansen voor die laatste categorie’, stelt Peter Gale, managing director van Nielsen Retailer Services Zuidoost-Azië.

‘Gemaksoplossingen kunnen de groeikansen van de fysieke retailer aanzienlijk verbeteren. Denk dan aan cashless en geautomatiseerde betalingen, grab-and-go-producten en click- & collectoplossingen. Er zal altijd behoefte blijven bestaan aan fysieke winkels, hoewel ze zich zeker ook online moeten laten zien om de aansluiting met de shopper niet te verliezen.’

Target

Deze trend van Nielsen valt inmiddels ook met praktijkvoorbeelden te staven. De Amerikaanse formule Target bijvoorbeeld stond ooit bekend om zijn megastores, maar krijgt nu steeds meer succes met zijn kleinschalige City Formats. Waar de formule nu op inzet, is een concept dat is opgedeeld in twee afzonderlijke afdelingen. Dat concapt kent zelfs letterlijk twee verschillende ingangen. De ene ingang leidt naar de afdeling waar je een meer traditioneel supermarktaanbod kunt vinden. De andere afdeling is voor grab-en-go-producten, voor wijn en bier, aangevuld met een locatie waar de shopper zijn online bestelling kan afhalen.  

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken