Augmented reality verovert je bord

Augmented reality verovert je bord
  • Food-en-retail
  • 15 okt 2018 @ 11:06
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Virtual RealityFood

Start-up Kabaq maakt maaltijden zichtbaar via een augmented reality platform. Koks en fastfoodrestaurants kunnen je hiermee binnenkort van te voren laten zien hoe je bestelling op je bord komt. Of je gaat binnen de deur buiten de deur eten.

Met de animaties zie je vanaf de menukaart al wat je mag verwachten. Interactieve menukaarten zullen duidelijk maken hoe groot de porties zijn, welke allergenen ze bevatten en waar de producten vandaan komen, meldt Foodlog op basis van navorswerk door Foodnavigator.  Startup Kabaq werkt bovendien samen met bedrijven om Snapchat-advertenties met AR te creëren. De fastfoodketens Dunkin Donuts, Subway en Domino’s maken al gebruik van Kabaq, dat is opgericht door Alper Guler. Guler stelt dat zijn AI-oplossingen het eten nieuwe dimensies kan geven en foodmerken in staat stelt extra waarde toe te voegen door beleving. Hieronder een video met een demo van Kabaq.

Foodlog attendeert ons op een andere toepassing van AI, namelijk van Paul Pairet van het restaurant Ultra Violet in Shanghai. Hij laat je binnen de deur buiten de deur eten, met speciale brillen, tekenend voor de opkomst van techniek in food. 'Pairet maakt gebruik van geprojecteerde omgevingen, inclusief geluiden en geuren. Gasten kunnen dineren in het regenwoud of brunchen op een gletsjer. Je weet straks niet meer of je theater eet of in een theater zit.'
Consumenten stappen alleen nog winkels in voor 'ervaringen met producten die online niet zijn na te bootsen', voorspelde trendwatcher Doug Stephens al eerder. Dit maakt volgens hem deel uit van dee aanstaande 'replenishment economy'.
(PvWK, bronnen: Foodlog, Retailnews en Foodnavigator)

beeld boven: Unsplash


Alper Guler



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken