Detailhandel zet bijna 3 procent meer om in juni

Detailhandel zet bijna 3 procent meer om in juni
  • Food-en-retail
  • 16 aug 2019 @ 11:11
  • 13554 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Retail

De detailhandel heeft in de afgelopen maand juni 2,8 procent meer omgezet dan in juni 2018, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 2,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet. Daarnaast is online 16,8 procent meer omgezet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,1 procent hoger dan in juni 2018.

De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juni de grootste omzetstijging

Non-foodwinkels zetten ruim 2 procent meer om

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 2,3 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juni de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica en witgoed was hoger dan een jaar eerder. De winkels in recreatie-artikelen hebben in juni minder omgezet.

Kleine groei omzet winkels in voedingsmiddelen

De winkels in voedings- en genotmiddelen hebben in juni 0,9 procent meer omgezet dan in juni 2018. De omzet van de supermarkten nam toe met 1,3 procent, die van de speciaalzaken kromp met 1,9 procent. Het verkoopvolume was bij de supermarkten vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

Online omzet bijna 17 procent hoger

De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet. Webwinkels hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 24,3 procent.

De omzet detailhandel is de opbrengst uit verkoop van goederen en diensten aan derden, exclusief btw. De cijfers in dit bericht zijn voorlopig en kunnen worden bijgesteld.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken