[column] Borremans' visie: Beleving

[column] Borremans' visie: Beleving
  • Food-en-retail
  • 17 sep 2019 @ 11:00
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Lead Communications
    iO (Campus Amsterdam)
  • WinkelenMarketing

Escape rooms, karaokestudio’s en freaky zones moesten er komen in de ‘nieuwe’ Intertoys-winkels. De nieuwe eigenaar, de Portugese durfinvesteerder Green Swan, had grootse plannen met de Nederlandse speelgoedwinkels.

Volgens topman Paulo Andrez moest beleving een grote rol gaan spelen in het toekomstige winkelconcept van Intertoys. Meer beleving in de winkels was volgens Andrez de enige redding. Deze waarheid als een koe werd als kop gebruikt op de diverse economiepagina’s van kranten en vakbladen. En Andrez kon op de instemming rekenen van menig retail-expert. Zelf was ik kritisch en heb dit ook in mijn column van 19 maart jongstleden geschreven. Ik vond de Portugese belevingsambities in het Hollandse speelgoedwinkellandschap veel te hoog gegrepen. Een zeker realisme in die ambities leek me op z’n plaats.

Speelgoedspecialist

Inmiddels zijn we zes maanden verder en heeft Green Swan de Intertoys-boel verkocht. De website van RTL Z meldde al in maart van dit jaar, dat de investeerder amper ervaring had in de speelgoedbranche. En dat terwijl Green Swan zich in maart van dit jaar nadrukkelijk presenteerde ‘als belangrijke speler op de Europese speelgoedmarkt, met veel ervaring in de branche’. Volgens RTL Z-redacteur Matthijs Smit was de presentatie van Green Swan als speelgoedspecialist flauwekul. ‘Tot een jaar geleden had niemand in de speelgoedsector ooit van Green Swan gehoord’, aldus Smit.

Chaos

Een half jaar later betaalt het gebrek aan affiniteit en ervaring met retail of speelgoed zich uit: Green Swan doet Intertoys over aan Mirage Holding, de vroegere Blokker Holding. Hiermee is Intertoys terug bij het moederbedrijf, dat eind 2017 de speelgoedketen verkocht aan de Britse investeerder Alteri, die het toen al failliete Intertoys weer doorverkocht aan Green Swan. Voor de derde keer een nieuwe eigenaar in twee jaar tijd. En natuurlijk heeft de nieuwe Intertoys-eigenaar weer interessante plannen. Ik wens hem daarbij veel succes. De eigenaar van Mirage Holding, Michiel Witteveen, staat bekend als een echte ondernemer en – om Cor Molenaar te citeren – heeft hij ‘de durf, de expertise en vast al even een plan voor een vernieuwd Intertoys liggen’. Nou, we gaan het meemaken. Het lijkt erop of Intertoys wordt doorgespeeld als een hete aardappel. Tekenend voor de voortdurende onrust in de retailmarkt. Vervang voor mijn part het woord ‘onrust’ voor ‘chaos’.

Onduidelijk

Eind augustus meldde het Financieele Dagblad, dat Hudson’s Bay eind 2019 uit Nederland vertrekt. Verrassend? Dacht ’t niet. Bij elk bezoek aan een Hudson’s Bay-winkel vroeg ik mij af wat ik er deed. Merkloos, zielloos. Een half jaar geleden werden er nog nieuwe filialen geopend. In Amstelveen en Utrecht. Nog een paar maanden en die winkels sluiten straks alweer de poorten. Hoewel, tijdens de presentatie van de jongste kwartaalcijfers op donderdag 12 september gaf de Canadese warenhuisketen aan, dat er nog geen besluit is genomen over de Nederlandse tak: ‘Er is een kans, dat we winkels gaan sluiten, maar de definitieve beslissing is er nog niet. Het proces loopt’. Onduidelijkheid troef.

Monsters

Coolcat, OP=Op Voordeelshop, Esprit… Het gaat failliet, start weer door (als webshop) om daarna toch weer te verdwijnen. En zo gaat ’t maar door. In Nederland en daarbuiten. De Amerikaanse kledingketen Forever 21 ontkent, dat ze faillissement wil aanvragen, maar wie de berichtgeving in de Amerikaanse pers volgt, weet dat dit gaat gebeuren. In een commentaar op de website van Yahoo Finance is het onvermijdelijke faillissement toe te schrijven aan twee monsters: 1) online shopping en 2) machtige discountwinkels, die inmiddels ‘hot fashion’ aanbieden tegen immer lage prijzen. Het voert te ver om hier in detail op het verval van Forever 21 in te gaan, maar dat het merk gaat verdwijnen is volgens Yahoo Finance evident. To be continued…

Charles Borremans

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken