Finse supermarkt komt met happy hour

Finse supermarkt komt met happy hour
  • Food-en-retail
  • 20 sep 2019 @ 11:10
  • 8087 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • ActiesFood

Lidl baarde opzien door miniprijzen in te stellen voor producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen. De Finse supermarktketen S-market doet nu ongeveer hetzelfde met een soort van happy hour.

In tegenstelling tot Lidl kent de S-market een vast tijdpatroon. Precies om 21:00 uur – een uur voor sluitingstijd – geldt er een prijsverlaging voor honderden items waarvan de houdbaarheidsdatum om middernacht vervalt. Het gaat dan om een prijsverlaging tot 60%. Vaak gaat het om producten waarvan de prijs in de periode daarvoor al eerder was verlaagd. Het initiatief maakt deel uit van een campagne om voedselverspilling te verminderen.

Nieuwe klanten

Het initiatief kent daarnaast meerdere effecten dan uitsluitend het terugdringen van voedseloverschotten. De verlaagde prijzen kan immers ook nieuwe shoppers verleiden of mensen met een beperkt budget toegang te geven tot een grotere verscheidenheid aan voedsel. Volgens vice-president Mika Lyytikainen van S-market is deze aanpak een prima manier om voedsel te verkopen dat anders weggeven moest worden. ‘Als we voedsel verkopen met 60 procent korting, verdienen we geen geld, maar verdienen we meer dan wanneer het voedsel aan een goed doel wordt gegeven’, luidt zijn reactie.

Lidl

De recente voedselverspillingsproef bij Lidl is ondertussen zo succesvol dat alle lichten op groen staan om dit initiatief landelijk uit te rollen. Niet volgend jaar, maar nog dit jaar, bevestigt een woordvoerder tegenover het AD. ‘De afgelopen week waren alle producten erg snel uitgekocht. Het aanbod varieert natuurlijk ook elke dag. De klant omarmt dit en reageert duidelijk positief’, aldus de woordvoerder.

Wasteless

Lidl is niet de enige supermarktketen die zich druk maakt om deze materie. In mei startte Albert Heijn in Zandvoort een proef met 'dynamisch afprijzen', waarbij producten goedkoper werden naarmate de uiterste houdbaarheidsdatum dichterbij kwam. Deze eerste kennismaking krijgt nu ook een vervolg: Ahold Delhaize wil nog dit jaar honderd van zijn Albert Heijn-winkels hebben uitgerust met de elektronische prijskaartjes. Verder zijn er veel supermarkten aangesloten bij de app 'Too Good To Go'. Jumbo, AH, Marqt, Ekoplaza en steeds meer Plus-winkels bieden via die app dozen met onverkochte producten aan tegen een gereduceerd tarief.

(Foto: Wikimedia Commons)

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken