Mora voegt iconische snack toe aan vega-assortiment

Mora voegt iconische snack toe aan vega-assortiment
  • Food-en-retail
  • 13 jan 2020 @ 11:33
  • 39951 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Na een ongekend succesvolle introductie van een vegetarische ‘draadjesvleesch’ kroket en bitterbal, en een vegan Kipkorn, brengt snackfabrikant Van Geloven nu een vegetarische frikandel onder het merk Mora op de markt.


Dit is een kroon op de samenwerking die het bedrijf heeft met De Vegetarische Slager. Vorig jaar lanceerden ze samen het vega-assortiment in zowel de supermarkt als in Foodservice (o.a. horecagelegenheden, cafetaria’s en bedrijfskantines). Mora verkocht binnen een jaar al meer dan een miljoen vegetarische consumentenverpakkingen. Zelfs de ‘hardcore snacker’ lijkt over te gaan op een vleesloze variant. Met de introductie van de vegetarische frikandel maakt de snackfabrikant deze iconische snack nu toegankelijk voor een breed publiek. De ambitie van Van Geloven is om haar snackassortiment in 2025 voor de helft vegetarisch te hebben.

Lekker voor elke snacker
Jaarlijks eten Nederlanders maar liefst zo’n 600 miljoen frikandellen (ter vergelijk: 350 miljoen kroketten). Het is voor veel mensen dan ook dé favoriete snack, die het liefst wordt gegeten met curry, mayo en uitjes, de zogenoemde frikandel speciaal. Mora en De Vegetarische Slager hebben voor de ontwikkeling van de vegetarische frikandel wat langer de tijd genomen. 'Wij vinden het heel belangrijk om pas een vleesvrije variant van een snack op de markt te brengen als die qua uiterlijk, bite en smaak vrijwel niet te onderscheiden is van de vleesvariant. Wat ons betreft is onze vegetarische frikandel dan nu ook toegankelijk voor zowel vegetariërs en flexitariërs, als voor vleesliefhebbers. Met deze uitbreiding op ons succesvolle vega-assortiment bieden we nu voor elk wat wils en kan iedereen genieten van een vleesloze snack', zo geeft Mieke De Laat, de nieuwe directeur Marketing & Innovatie bij Van Geloven aan. 

Ook Jaap Korteweg, oprichter van De Vegetarische Slager is trots op het resultaat: 'Elke Nederlander heeft recht op een vegetarische frikandel, al was het alleen al omdat het zo’n typisch Nederlands product is. Ook bij dit icoon is het gelukt om een vegetarische versie voor een breed publiek toegankelijk te maken, die zelfs overtuigend is voor de grootste vleesliefhebber.' De slogan voor de hele vegetarische range van Mora en De Vegetarische Slager wordt dan ook ‘Lekker voor elke snacker’.

Frituur- en ovenvariant
De vleesvrije frikandel is gemaakt van onder meer soja (eiwit en vezels) en de bekende frikandelkruiden. De bereidingswijze van de variant voor het Foodservicekanaal is frituur en voor de supermarkt is het een variant die zowel in de oven als Airfryer bereid kan worden. De introductie van de vegetarische frikandel wordt ondersteund met een landelijke massamediale campagne waarbij wordt ingegaan op het haakje ‘Onze nieuwe frikandel is heel speciaal; hij is namelijk vegetarisch’. De campagne gaat lopen vanaf het voorjaar.

Lancering op Horecava
De grootse lancering van de vegetarische frikandel van Mora vindt plaats tijdens de Horecava
(deze week van 13 – 16 januari 2020) en is vanaf dan onder andere beschikbaar voor cafetaria’s, bedrijfskantines en horecagelegenheden. Drie weken later start de instroom bij de verschillende supermarkten. Tijdens de Horecava kunnen bezoekers aan de frikandellenbar van Mora (stand 08.316) hun frikandel extra speciaal maken met Speciaal-varianten in Hollandse, Mexicaanse, Aziatische en Italiaanse uitvoering of kunnen ze hun eigen toppings kiezen. Verder kunnen bezoekers een ‘No meat & greet’ hebben met Cora en Flora, en kunnen ze met de dames op de foto.
(PvWK)


Over Mora
'In 1960 ontwikkelde Marcel Mourmans, de oprichter van Mora, zijn eigen recepten voor snacks als kroketten en loempia’s, vanuit de slagerij van zijn vader. In 2006 werd Mora overgenomen door Van Geloven uit Tilburg. Van Geloven heeft onder meer frikandellen, kip-, bami- en nasisnacks, hamburgers, kaassoufflés en minisnacks in haar assortiment en Mora is sindsdien een van de vele merknamen van het bedrijf, evenals Kwekkeboom en Van Dobben. Inmiddels is Mora uitgegroeid tot een van de grootste en bekendste snackmerken op de Europese markt. De alom bekende slogan ‘Mmm... van Mora’ en Cora en Flora als iconen op tv staan symbool voor fun, lekker snacken én topkwaliteit. En het merk blijft in ontwikkeling; een groot deel van het assortiment is inmiddels bereid zonder toevoeging van kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen en veel van de snacks kunnen zowel in de frituur als in de oven en airfryer bereid worden. De snacks van Mora worden verkocht in de meeste supermarkten in Nederland. Ook is Mora veelvuldig terug te vinden in cafetaria’s en horecagelegenheden.'

(bron: Mora)

Over De Vegetarische Slager
'Jaap Korteweg, negende generatie boer, richtte De Vegetarische Slager op vanuit zijn eigen behoefte als vleesliefhebber met een vegetarische levensstijl. Met vleesch waar geen dier voor nodig is. Smaak staat centraal, zodat niemand iets hoeft te missen. De Vegetarische Slager heeft de ambitie de grootste slager ter wereld te worden, met vegetarisch vleesch dat in smaak, structuur, beleving en voedingswaarde moet kunnen wedijveren met dierlijk vlees. Het prijswinnende merk overtuigde internationale critici en sterrenchefs. Producten van De Vegetarische Slager zijn als onderdeel van het internationale portfolio van Unilever steeds breder verkrijgbaar.'

(bron: DVS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Tijdelijke maatregel i.v.m. het coronavirus | Je kunt tot 1 week voor een betaald BBP Media event je inschrijving nog annuleren. Mocht het event geannuleerd worden door organisator BBP Media, dan wordt het inschrijfgeld teruggestort.

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken