[interview] 'The Kingfish Company is de Tesla van de aquacultuur'

[interview] 'The Kingfish Company is de Tesla van de aquacultuur'
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2020 @ 08:30
  • 12771 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

Andy Mosmans is behalve als bekend merkstrateeg met fraai trackrecord, ook bezig in tal van andere takken van sport waarbij nu scale-up The Kingfish Company opvalt. Kortom: tijd om uitgebreid bij te praten.

Op de locatie bij Kingfish Zeeland werken inmiddels meer dan 50 fte, Rabobank, SHV-dochter Nutreco en Creadev doen mee, Wholefoods van Amazon is een der distributeurs.

Andy Mosmans heeft bedrijfseconomie gestudeerd aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, was een tijdje student assistent van professor Willem Verbeke, schreef het boek Marketing-Communicatie en Chaos met hem met een voorwoord van Giep Franzen en ging aan de slag bij bij Philips International vanuit Eindhoven en daarna vanuit Wenen in verschillende marketingfuncties. Hij stapte daarna over naar de FHV BBDO, werd er ceo van BBDO in Nederland en realiseerde veel internationaal werk voor merken als Apple, Pepsi, MTV en Philips Medical Systems. Mosmans: 'Nu onderneem ik een portfolio van branding, marketing en communicatieactiviteiten. Zo ben ik partner bij ARA en "venture engine" Unknown Group, auteur van de boeken Ondernemingssucces, Branding NL en meest recent Startup Branding, begeleider van diverse startups en scale ups, zoals The Kingfish Company. Daarnaast visiting professor bij Business School Netherlands - Asia in Shanghai, co-founder van het Institute for Branding and Business Development en voorzitter van de Raad van Toezicht van het Amstelland Ziekenhuis en het Startup Platform Get in the Ring. Op mijn persoonlijke website www.andymosmans.com staat het complete verhaal.'

Voila. Wanneer zag je eigenlijk zelf het merken-'licht'.
'Ben met name vroeg in mijn carriere geinspireerd door Willem Verbeke aan de Erasmus Universiteit Rotterdam; door David Ogilvy, toen nog bij Ogilvy & Mather, waar ik vanuit Philips klant was, door Steve Jobs die toen nog werkte bij Apple waarvoor wij vanuit BBDO werkten en last but not least Giep Franzen* een van de drie oprichters van Franzen Hey & Veltman, later het legendarische bureau FHV BBDO.'

Hoe kwam The Kingfish Company op je pad? Hoe ontstond het concept?
'The Kingfish Company, toen nog naamloos, kwam op mijn pad toen ik via Tchai International dat ik adviseerde werd geïntroduceerd bij Ohad Maiman, de founder en ceo. Vanaf dat moment heb ik samen met hem en de andere founders Kees Kloet en Hans den Bieman gewerkt aan het tot leven brengen van de onderneming, eerst Kingfish Zeeland en daarna ook The Kingfish Company, Kingfish Maine VS en het product brand Dutch Yellowtail: merkstrategie, positionering en portfoliobeleid, naamgeving, visuele identiteit, marktbewerking en business developement, e-commerce en communicatie.'

Hoe is het sindsdien gegaan? Wie stapten nog meer in?
'Bij de The Kingfish Company werken op de locatie in Zeeland, Kingfish Zeeland, inmiddels meer dan 50 mensen en Kingfish Maine is ook aan het opstarten. Als investeerders zijn naast de founders onder meer Rabobank Corporate Investements, SHV-dochter Nutreco en de private investeringsmaatschappij Creadev van de Franse miljardairsfamilie Mulliez ingestapt. Naast directe levering aan restaurants in Europa en Amerika, met de chefs als onze ambassadeurs, wordt inmiddels (versneld door Covid-19) ook via retail geleverd, zoals bijvoorbeeld Wholefoods van Amazon.'


Wat is het doel, de propositie van TKC?
'OK, ik noem het op:
- The Kingfish Company is de Tesla van de aquacultuur en de Dutch Yellowtail  de Model S.
- At The Kingfish Company our mission is to further advance our first-mover position in technology driven aquaculture, and continue to establish ourselves as a market leader in the sustainable production of high value Marine Seafood. Zie ook de video in het venster onderop dit MarketingTribune-bericht
- Dutch Yellowtail tastes great and makes you feel great: it represents ‘today’s taste’/the ‘taste of today’: the new culinary (gourmet), clean (healthy & sustainable), convenient choice;
- The best fish of and for the world, making most sense for the plate, the palate and the planet';
- A fish like no other, that’s why it’s called a kingfish; moreover, it’s The Kingfish – The King of Fish.'

Kun je iets vertellen over de toekomstplannen en hoe je die met marketing wil laten slagen?
'Op dit moment zijn we versneld door Covid-19 bezig met de plannen voor een meer BtoC/retail-gerichte branding en marketing operatie in zowel Europa als Amerika, naast datgene wat we richting en met chefs BtoB ondernemen. Tevens zal ook de webshop operationeel worden.'

Er zijn nog enkele duurzame vismerken zoals Fishtales, biologische sublabels van huismerken, het MSC-keurmerk. Concurrenten of ontginnen jullie samen een nieuwe markt?
'The Kingfish Company is uniek in die zin dat het een first-mover is op het vlak van technologie gedreven aquacultuur (RAS: Recirculation Aquaculture System, red.) die middels Dutch Yellowtail een premium merk en een duurzaam, biologisch product neerzet, aanbevolen als Green Choice door de Good Fish Foundation en de eerste land gebaseerde kwekerij in de wereld die zowel BAP als ASC is gecertificeerd en winnaar van de 2019 Seafood Global Excellence Award als ook de Horecava Innovation Award.'

Wat eet je zelf liever: vlees, vega of vis? En waarom?
'Ik eet van oudsher alles, maar meer recent steeds bewuster, dus meer vis en vega. Beter voor mij en de wereld en bovenal verrukkelijk.'

Wat heb je nog meer voor activiteiten? Je bent immers ook schrijver en huisverhuurder op Bali? 
'Zie eerste vraag en inderdaad ben ik ook samen met mijn vrouw Naomi eigenaar van Villa Alila, vernoemd naar ons dochtertje, op het wonderschone Sumberkima Hill Retreat in Noordwest Bali, meer informatie vind je hier.'

Nog iets anders dat je wilt delen?
'Ook nog bezig met een nieuw Branding-boek als standaardwerk voor het hbo-onderwijs voor Noordhoff, samen met Patrick Stal en Mary Hoogerbrugge.'

tekst: Peter van Woensel Kooy

* van professor Giep Franzen volgt binnenkort exclusief op MarketingTribune.nl zijn nieuwste publicatie 'Brandr'. Houd deze site in de gaten.


Andy Mosmans, marketeer The Kingfish Company



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken