Van foodtruck tot foodbrand: Karma Shoarma gaat de Duitse markt op

Van foodtruck tot foodbrand: Karma Shoarma gaat de Duitse markt op
  • Food-en-retail
  • 28 sep 2020 @ 08:34
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Karma Shoarma maakt vegetarische shoarma: 100% plantaardige shoarma op basis van granen en groenten (onder meer knolselderij) van Nederlandse bodem. Het concept is twee jaar geleden bedacht als een gimmick op Lowlands en is inmiddels klaar voor een volgende groeifase.

De startup Karma Shoarma -tevens winnaar van Horeca Innovation Award en finalist van de Amsterdam Foodpitch 2020- heeft onlangs zijn eerste seedfunding van 350.000 euro opgehaald. Hiermee wil het Amsterdamse bedrijf verder groeien in Nederland en de eerste stappen zetten op de Duitse markt. Het groeigeld is afkomstig van Brave New Food, een zogenoemde innovatie-accelerator en investeerder in een nieuwe generatie food startups.

Duurzame nachtsnack
Karma Shoarma startte in 2018 toen oprichter en chef Pascal Labrie werd gevraagd om de meest duurzame nachtsnack ter wereld te ontwikkelen voor het festival Lowlands. Labrie bedacht een 100% plantaardige shoarma op basis van knolselderij. Tijdens het Lowlands-weekend stond er een dikke rij mensen voor de stand van Karma Shoarma, memoreren de oprichters trots.

Founder Pascal Labrie: 'Het is onze missie om samen de wereld een beetje beter te eten door mensen te laten ervaren hoe lekker plantaardige streetfood kan zijn. Als vleesvervanger sta je eigenlijk altijd al 1-0 achter in het hoofd van de consument. Men verwacht een 6 of een 7 en geen 9. Dus het allerbelangrijkste is dat je gewoon een gruwelijk lekker product maakt. Mensen moeten er echt naar craven. Het is nog steeds fantastisch om te zien dat fanatieke carnivoren soms gewoon niet geloven dat ze geen vlees aan het eten zijn.' 

Festivalbox
De lockdown en afgelastingen van foodevents eerder dit jaar waren aanvankelijk een streep door de rekening. Na het succes op Lowlands stonden er voor dit jaar maar liefst 160 boekingen van festivals in de agenda die in een keer werden geannuleerd. Marcel van der Heijden, co-founder van Karma Shoarma: 'Vrij kort na de lockdown zijn we begonnen met het verkopen van onze producten direct aan consumenten. Onder andere met onze festivalbox die je online kunt bestellen. En vanaf mei zijn we ook met succes de horeca gaan benaderen. Volgende maand verwachten we beschikbaar te zijn in de supermarkt.'

Abri-campagne
Het merk met de slogan ‘your portion good karma’, wist in corona-tijden opzien te baren met een landelijke Abri-campagne. Labrie: 'We hebben meegedaan aan een veiling waarvan de opbrengst naar het Rode Kruis ging. Een van de items waar mensen op konden bieden, was een landelijke abri-campagne. Als startup kunnen we zo’n campagne normaal gesproken helemaal niet betalen. Tot onze eigen verbazing was ons bod het winnende en konden we deze campagne voor een prikkie op de kop tikken. We waren ineens op 1500 bushokjes was in heel Nederland te zien.'

Internationaal
De ambities gaan verder dan Nederland. Het gevecht om marktaandeel op de snelgroeiende markt voor vleesvervangers-en vleesalternatieven is vooral een internationale strijd. Kijk naar partijen als de Vegetarische Slager, Vivera en the Meatless Farm die in meerdere landen actief zijn. Ook Karma Shoarma is van plan in deze internationale league mee te gaan spelen met een unieke, eigen vegetarische kebablijn. Voor de verdere expansie is ceo Hidde Stolwijk aangetrokken, mede-partner in het bedrijf. Hij is afkomstig van FrieslandCampina en was daar jarenlang mede-verantwoordelijk voor het aansturen van de corporate incubator die startups zoals Melt Ice Cream en de Firma Kaas voorbracht. Stolwijk: 'Wij gaan de investering gebruiken om onze productie op te schalen en het sales-en marketingteam verder uit te breiden. We zijn nu bezig om de eerste contacten te leggen in Duitsland en Engeland. Plantaardig eten maakt in deze markten een explosieve groei door. Kebab is in deze landen bovendien een belangrijk onderdeel van de eetcultuur. Alleen in Duitsland gaan al twee miljoen porties per dag over de toonbank. Met deze investeerder hebben we een partij in huis die veel kennis en ervaring heeft op al deze gebieden.'

Grootste kebabmerk van de wereld
Als het aan Karma Shoarma en de nieuwe investeerder ligt wordt Karma Shoarma het grootste kebabmerk van de wereld. Jesse ‘t Lam van Brave New Food: 'Vanaf het eerste moment zijn we erg onder de indruk van de visie, het team en het product van Karma Shoarma. Ze hebben ze onder moeilijke marktomstandigheden een mooie groei laten zien. Wij kijken ernaar uit om hen de komende jaren te helpen om het grootste kebab merk ter wereld te worden.' BNF is gespecialiseerd in innovatieve food startups en wordt geleid door Joost Dekkers, Bas Allart, Jesse ‘t Lam en Vincent van Gorkom, meer info vind je hier.
(PvWK i.s.m. MP, beeld via KS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken