McDonald's schakelt over op houten bestek
- Food-en-retail
- 4 jun 2021 @ 11:38
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 4 jun 2021 @ 11:38
- Peter van Woensel Kooy
Vanaf nu gebruiken de 254 McDonald’s-restaurants niet langer plastic bestek in Nederland. Zowel de populaire McFlurry, waarvan de restaurantketen er per jaar meer dan 16 miljoen verkoopt, en andere ijsjes worden geserveerd met een houten lepel.
Ook al het andere bestek wordt vervangen door houten bestek. Hiermee wordt er jaarlijks 102.000 kilo minder plastic in omloop gebracht. Dit komt bovenop de 125.00 kilo plastic die McDonald’s sinds 2020 per jaar al bespaart door papieren rietjes en McFlurry-bekers zonder plastic deksel uit te geven. Hiermee geeft McDonald’s invulling aan haar ambitie om circulair te worden. In 2025 wil het bedrijf dat 100 procent van haar productverpakkingen van hernieuwbare, gerecyclede of gecertificeerde materialen zijn gemaakt en dat 90 procent van al het afval dat zij in omloop brengt, gerecycled wordt.
'Met de introductie van de houten McFlurry lepel, het houten bestek en verschillende kleinere verpakkingen zetten we weer een belangrijke stap richting een circulaire toekomst', aldus Annemarie Swijtink, Director Marketing, Communicatie en Insights bij McDonald’s Nederland. 'Als marktleider voelen wij ons verantwoordelijk om zuinig te zijn met grondstoffen en minder afval te produceren, van het begin tot het eind van de keten. Wij hebben onszelf daarvoor ambitieuze doelen gesteld. Het is geweldig dat wij deze doelen weer dichterbij hebben kunnen brengen. Dit doen wij niet alleen. Onze gasten, restaurant teams, de internationale McDonald’s organisatie, leveranciers en verschillende stakeholders spelen hier een onmisbare rol in. Zo doen wij samen meer voor minder afval.'
McFlurry
De McFlurry is naar eigen zeggen een van de meest geliefde producten van McDonald’s, Nederlanders bestellen jaarlijks zo'n 16 miljoen van deze ijsjes. Door de plastic McFlurry lepel te vervangen met een houten lepel brengt de restaurantketen aanzienlijk minder plastic in omloop. Met deze aanpassing alleen wordt op jaarbasis zo'n 70.000 kilo plastic bespaard. De vervanging van het plastic bestek voor salades en de Sundae ijsjes is goed voor een besparing van 32.000 kilo plastic per jaar. De lepel is niet het enige wat er verandert voor McFlurry liefhebbers: de toppings worden voortaan niet langer met een machine, maar op ambachtelijke wijze door het ijsje gemixt. Een ding verandert niet: de smaak van de McFlurry. De houten McFlurry lepel is uitvoerig getest op smaak en is, net als al het overige houten bestek bij McDonald’s, gemaakt van FSC-gecertificeerde materialen.
Samen voor minder afval
McDonald’s maakt zich op verschillende manieren hard in de strijd tegen (zwerf)afval. Naast het terugbrengen van de hoeveelheid verpakkingsmateriaal die het bedrijf in omloop brengt, zetten de McDonald’s restaurants zich in om zoveel mogelijk verpakkingen na gebruik weer in te zamelen. Dit doen zij zelf door iedere dag weer zwerfafval in hun omgeving op te halen en door nauw samen te werken met gemeentelijke overheden, andere instanties, NGO’s én professionele zwerfafvalrapers. Zo werkt McDonald’s samen met de stichting Nederland Schoon en is de restaurantketen partner van het samenwerkingsplatform Schouders onder Schoon, een initiatief van Rijkswaterstaat. Op dit platform delen 36 organisaties die werk maken van minder afval expertise en ideeën voor een schoner Nederland. Ook moedigt McDonald’s met landelijke consumentencampagnes zoals You Bin It You Win It of Trash Dance haar gasten aan om hun afval weg te gooien. Met deze campagnes, waar McDonald’s haar eigen marketingmiddelen en expertise voor inzet, worden gasten gestimuleerd om hun steentje bij te dragen voor een schonere leefomgeving.
Op weg naar een circulaire toekomst
McDonald’s zegt zo zuinig mogelijk te willen omgaan met grondstoffen en werkt daarom ook op andere vlakken aan een circulair systeem voor al haar verpakkingen. 'Zo kijkt het bedrijf altijd of er met een ander ontwerp of materiaalkeuze grondstoffen kunnen worden bespaard. Voorbeelden hiervan, naast het houten bestek, zijn de rietjes die sinds vorig jaar van papier zijn gemaakt en de introductie van de nieuwe verpakkingen van de Chili Chicken en de McKroket. Dankzij deze aanpassingen wordt er jaarlijks zo'n 75.000 kilo plastic en 250.000 kilo minder karton in omloop gebracht.'
Ook zet McDonald’s in op recycling. Het bedrijf zamelt al 30 jaar het afval in de keuken gescheiden in en scheidt afval van gasten met machines na. In 2023 zal 100 procent van het afval worden nagescheiden, belooft de restaurantketen, zodat McDonald’s in 2025 zo veel mogelijk grondstoffen uit dit restafval kan recyclen tot materialen voor nieuwe producten. 'Waar mogelijk wordt al gerecycled materiaal gebruikt: zo wordt de Chocomel en Fristi in het restaurant binnenkort geserveerd in flesjes van rPET, gerecycled plastic.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing