Nederlandse ouders willen hun kinderen vaker betrekken bij bereiding eten

Nederlandse ouders willen hun kinderen vaker betrekken bij bereiding eten
  • Food-en-retail
  • 22 jul 2021 @ 15:14
  • 8520 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodTrends

Nederlandse ouders vinden het belangrijk om hun kind(eren) kennis over voedsel bij te brengen, mede door samen het eten te bereiden. Toch komen ze daar lang niet altijd aan toe, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Blue Band.

De belangrijkste conclusies:

- 65% van de Nederlandse ouders vindt het belangrijk dat hun kind weet wat er op zijn/haar bord ligt
- Slechts 37% leert kinderen uit welk land eten komt
- Een meerderheid (59%) zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten
- 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden

De meerderheid van de ouders (59%) zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten en 35% zou hun kind meer kennis over eten willen meegeven dan ze nu doen. Vaak is het een kwestie van tijdsgebrek: 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden. Om het samen koken en bakken makkelijker en leuker te maken voor ouders, introduceert Blue Band de Kookclub voor Kids.

Kinderen willen wel
Aan de Nederlandse kinderen zal het niet liggen: 65% wil volgens hun ouders best nieuwe smaken proberen en meer dan de helft van de kinderen (52%) vindt het volgens hun ouders leuk om meer te weten over eten. Hoewel 75% van de ouders het primair als hun eigen taak ziet (en niet die van school) om hun kind kennis over voedsel bij te brengen, is de praktijk weerbarstig. Slechts 37% leert hun kind bijvoorbeeld uit welk land gerechten afkomstig zijn, minder dan de helft (47%) leert hun kind hoe eten gemaakt wordt (het productieproces) en 41% zou hun kind meer willen betrekken bij het maken van gezonde keuzes dan ze nu doen.

Samen koken voor kennisoverdracht
Samen koken is een goede gelegenheid voor kennisoverdracht en Nederlandse ouders doen dit dan ook samen met hun kinderen. Zo betrekt 75% van de ouders hun kind minimaal één keer per week bij de bereiding van het ontbijt (37% zelfs elke dag) en betrekt 55% hun kind minimaal één keer per week bij de bereiding van het avondeten (33% zelfs meerdere malen per week). Toch is dit nog niet zo vaak als we zouden willen: een meerderheid (59%) van de Nederlandse ouders zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten, 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden en 35% vindt dat hun kind onvoldoende kennis over voedsel heeft.

Wassen, roeren, husselen en kneden
We betrekken onze kinderen bij het bereiden van eten omdat dit bijdraagt aan de zelfstandigheid van het kind (65%) en omdat het een leuke activiteit is om samen te ondernemen (52%). Kinderen mogen vooral helpen bij het wassen van groenten en fruit (79%), het roeren en husselen (82%) en het kneden (75%). Als het gaat om het omgaan met een warmtebron als een gasfornuis of een oven, dan zijn we wat voorzichtiger: slechts 38% laat hun kinderen hierbij assisteren. Van de ouders die hun kind (bijna) nooit betrekken bij het bereiden van eten, geeft 58% aan dat hun kind er geen interesse in heeft en zegt 43% dat het te veel tijd in beslag neemt.

Spelenderwijs leren                                              
'Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd betrokken worden bij het bereiden van maaltijden', zegt Brigitte Wijnveld, Brand Manager bij Blue Band. 'Niet alleen om later zelf te kunnen koken, maar ook om te leren waar ingrediënten vandaan komen, uit welk land een gerecht komt, wat gezond en minder gezond is en om verschillende smaken te leren kennen. Maar we leven in hectische tijden en ouders hebben hier niet altijd de ruimte voor. Met de Blue Band Kookclub voor Kids willen we het samen koken makkelijker en leuker maken door op een laagdrempelige manier gerechten uit verschillende landen te delen, met allerlei leuke informatie over het land en het gerecht. Zo kunnen kinderen, onder andere door het kijken van leuke educatieve filmpjes met animatiefiguren Bobbie & Blokje, spelenderwijs leren over gerechten en de culturen waar ze vandaan komen.
(PvWK)
 

Het onderzoek onder 1032 Nederlandse ouders met een of meerdere kinderen van 4 t/m 12 jaar in juli 2021, is uitgevoerd door PanelWizard, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken