Nederlandse ouders willen hun kinderen vaker betrekken bij bereiding eten
- Food-en-retail
- 22 jul 2021 @ 15:14
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodTrends
- 22 jul 2021 @ 15:14
- Peter van Woensel Kooy
Nederlandse ouders vinden het belangrijk om hun kind(eren) kennis over voedsel bij te brengen, mede door samen het eten te bereiden. Toch komen ze daar lang niet altijd aan toe, zo blijkt uit onderzoek in opdracht van Blue Band.
De belangrijkste conclusies:
- 65% van de Nederlandse ouders vindt het belangrijk dat hun kind weet wat er op zijn/haar bord ligt
- Slechts 37% leert kinderen uit welk land eten komt
- Een meerderheid (59%) zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten
- 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden
De meerderheid van de ouders (59%) zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten en 35% zou hun kind meer kennis over eten willen meegeven dan ze nu doen. Vaak is het een kwestie van tijdsgebrek: 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden. Om het samen koken en bakken makkelijker en leuker te maken voor ouders, introduceert Blue Band de Kookclub voor Kids.
Kinderen willen wel
Aan de Nederlandse kinderen zal het niet liggen: 65% wil volgens hun ouders best nieuwe smaken proberen en meer dan de helft van de kinderen (52%) vindt het volgens hun ouders leuk om meer te weten over eten. Hoewel 75% van de ouders het primair als hun eigen taak ziet (en niet die van school) om hun kind kennis over voedsel bij te brengen, is de praktijk weerbarstig. Slechts 37% leert hun kind bijvoorbeeld uit welk land gerechten afkomstig zijn, minder dan de helft (47%) leert hun kind hoe eten gemaakt wordt (het productieproces) en 41% zou hun kind meer willen betrekken bij het maken van gezonde keuzes dan ze nu doen.
Samen koken voor kennisoverdracht
Samen koken is een goede gelegenheid voor kennisoverdracht en Nederlandse ouders doen dit dan ook samen met hun kinderen. Zo betrekt 75% van de ouders hun kind minimaal één keer per week bij de bereiding van het ontbijt (37% zelfs elke dag) en betrekt 55% hun kind minimaal één keer per week bij de bereiding van het avondeten (33% zelfs meerdere malen per week). Toch is dit nog niet zo vaak als we zouden willen: een meerderheid (59%) van de Nederlandse ouders zou hun kind vaker willen betrekken bij het bereiden van eten, 46% zou meer tijd willen hebben om samen met hun kind eten te bereiden en 35% vindt dat hun kind onvoldoende kennis over voedsel heeft.
Wassen, roeren, husselen en kneden
We betrekken onze kinderen bij het bereiden van eten omdat dit bijdraagt aan de zelfstandigheid van het kind (65%) en omdat het een leuke activiteit is om samen te ondernemen (52%). Kinderen mogen vooral helpen bij het wassen van groenten en fruit (79%), het roeren en husselen (82%) en het kneden (75%). Als het gaat om het omgaan met een warmtebron als een gasfornuis of een oven, dan zijn we wat voorzichtiger: slechts 38% laat hun kinderen hierbij assisteren. Van de ouders die hun kind (bijna) nooit betrekken bij het bereiden van eten, geeft 58% aan dat hun kind er geen interesse in heeft en zegt 43% dat het te veel tijd in beslag neemt.
Spelenderwijs leren
'Het is belangrijk dat kinderen al op jonge leeftijd betrokken worden bij het bereiden van maaltijden', zegt Brigitte Wijnveld, Brand Manager bij Blue Band. 'Niet alleen om later zelf te kunnen koken, maar ook om te leren waar ingrediënten vandaan komen, uit welk land een gerecht komt, wat gezond en minder gezond is en om verschillende smaken te leren kennen. Maar we leven in hectische tijden en ouders hebben hier niet altijd de ruimte voor. Met de Blue Band Kookclub voor Kids willen we het samen koken makkelijker en leuker maken door op een laagdrempelige manier gerechten uit verschillende landen te delen, met allerlei leuke informatie over het land en het gerecht. Zo kunnen kinderen, onder andere door het kijken van leuke educatieve filmpjes met animatiefiguren Bobbie & Blokje, spelenderwijs leren over gerechten en de culturen waar ze vandaan komen.
(PvWK)
Het onderzoek onder 1032 Nederlandse ouders met een of meerdere kinderen van 4 t/m 12 jaar in juli 2021, is uitgevoerd door PanelWizard, representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding en regio.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Blue Band
- Brand Manager
- food
- eetpatroon
- eten
- gezond
- Brigitte Wijnveld
- kinderen
- insights
- marketing
- PanelWizzard
- Blue Band Kookclub voor Kids
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing