Aquablu introduceert Nederlands eerste mineraalwatermerk zonder wegwerpverpakking
- Food-en-retail
- 1 jul 2021 @ 15:39
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOPackaging design
- 1 jul 2021 @ 15:39
- Peter van Woensel Kooy
Deze maand, per 1 juli 2021, voert Nederland statiegeld in op kleine plastic flesjes om zo het plastic (zwerf)afval in Nederland te verminderen. Volgens startup Aquablu -met als missie technologie te ontwikkelen voor gezond drinkwater- is dit 'een druppel op een gloeiende plaat.'
Voor Aquablu, een Nederlandse startup gestart door de twee jonge ondernemers Marnix Stokvis en Marc van Zuylen, met als missie technologie te ontwikkelen voor gezond drinkwater, is dit een druppel op een gloeiende plaat. “Statiegeld op plastic is slechts schijn duurzaamheid. Het helpt mee om mensen bewuster te maken van het gebruik van plastic flessen, maar realistisch gezien verplaatst dit het probleem alleen maar.” Daarom lanceren de ambitieuze twintigers Aquablu Refill: slimme watertappunten bij onder andere supermarkten en kantoren in heel het land. Het zogenaamde A-water, zowel gekoeld als bruisend, is het eerste water in Nederland dat volledig vrij is van wegwerpverpakkingen en schadelijke stoffen (PFAS). Jumbo City aan de Wolvenstraat in Amsterdam heeft aankomende week de primeur.
Schijn duurzaamheid
In Nederland worden jaarlijks meer dan 900 miljoen kleine plastic flessen verkocht, waarvan naar schatting maar liefst 100 miljoen direct in de natuur belandt, becijferde de starupo. Met de invoering van €0,15 statiegeld, hoopt de overheid dit met 90% te laten dalen. 'Water naar de zee brengen', vindt Marnix Stokvis (25), oprichter en CEO van Aquablu. 'In onze ogen lost de oplossing van de overheid maar een heel klein deel van het grotere probleem op. Ook kan het voor producenten een reden zijn om van plastic over te stappen naar bijvoorbeeld kartonnen verpakkingen. Hierdoor blijft de afvalberg in stand en hebben we alleen het probleem verplaatst.' De oplossing volgens hem? 'Er moet een einde gemaakt worden aan flessenwate', vult Marc van Zuylen (25), mede oprichter bij Aquablu, aan. 'Om daadwerkelijk duurzame verandering door te voeren moeten we het probleem bij de kern aanpakken en af van single-use verpakkingen.'
'Kraanwater niet zonder risico’s '
Het Nederlandse drinkwater mag dan van goede kwaliteit zijn, ook hier zitten risico’s aan verbonden, bleek uit eerder onderzoek van het RIVM. Het instituut waarschuwde recent dat Nederlanders te veel PFAS binnenkrijgen via drinkwater. PFAS zijn moeilijk afbreekbare chemicaliën die het functioneren van je immuunsysteem kunnen aantasten en je zo vatbaarder maken voor ziektes. Stokvis: 'Nederlands kraanwater is goed, maar niet goed genoeg. Van loodvervuiling tot chemicaliën zoals PFAS, bijna wekelijks verschijnt er wel een nieuwsbericht over vervuilers in Nederlands drinkwater. Wie zeker wil zijn, kiest helaas nog steeds voor water uit de fles. Met Aquablu Refill zuiveren wij het water van alle eventueel schadelijke stoffen, waarna we het op een natuurlijke manier mineraliseren. Mineraalwater, maar dan direct getapt, zonder wegwerp verpakking. Zo hoeft men geen afweging te maken tussen duurzaamheid en gezondheid.'
Wanneer beschikbaar
Naar verwachting zullen de eerste Aquablu Refill punten half September beschikbaar zijn voor zakelijke klanten. Vanaf aankomende week is de eerste demo te bekijken bij de Jumbo City op de Wolvenstraat, in Amsterdam. Een bruisend of plat watertje tappen kan dan vanaf €0,40 op geselecteerde locaties. Voor diegenen die zonder eigen fles naar de winkel komen biedt Aquablu aluminium design flessen direct op locatie aan voor €2,50.
(PvWK)
Meer info klik hier.
Foto boven: Aquablue-ondernemers Marc van Zuylen en Marnix Stokvis
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- refill
- water
- retail
- Nederland
- plastic
- JUmbo
- Marc van Zuylen
- statiegeld
- gloeiende plaat
- statiegeld
- b2b
- pilot
- Marnix Stokvis
- druppel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management