'Kwart van de Nederlandse retailers verlamd door faalangst'
- Food-en-retail
- 21 okt 2021 @ 08:03
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingKlantenOnderzoek
- 21 okt 2021 @ 08:03
- Peter van Woensel Kooy
Faalangst verlamt een kwart van de Nederlandse retailsector. 25 procent van de retailers neemt geen beslissingen vanwege de mogelijke gevolgen, stelt onderzoek dat is uitgevoerd door Opinium en LiveArea.
Volgens het onderzoek, dat plaatsvond voor de versoepelingen van de coronamaatregelen half september, staan bedrijfsleiders in de retail stil en willen zij niet innoveren of nieuwe functies, producten of diensten ontwikkelen uit angst om te falen.
Te weinig investering in innovatie
Toch is innovatie wél een duidelijke prioriteit in de Nederlandse retailsector: 55 procent van de besluitvormers geeft aan dat dit door de pandemie nog belangrijker is geworden. De helft (50%) is echter van mening dat zij niet genoeg investeren om te innoveren en hun bedrijf om te vormen om aan de behoeften van de klant te voldoen. Dit wordt bevestigd door het feit dat meer dan een derde (35%) geen proces heeft voor het bespreken van nieuwe ideeën voor producten, oplossingen of toepassingen, terwijl nog eens 10 procent niet weet of een dergelijk proces binnen hun bedrijf bestaat.
Tijd, creativiteit en bedrijfscultuur: 'belemmerende factoren'
Naast een gebrek aan bedrijfsstructuur worden tijd, creativiteit en cultuur gezien als de belangrijkste hindernissen voor ontwikkeling van het bedrijf. Gebrek aan tijd (45%), gebrek aan ideeën (35%) en bedrijfscultuur (20%) werden gezien als de grootste belemmeringen voor bedrijfsinnovatie.
'Covid-19 heeft de Nederlandse retail voorgoed veranderd. Degenen die in staat zijn geweest om snel te innoveren, te testen en te implementeren, overleven en, in sommige gevallen, floreren, terwijl anderen aan de kant blijven staan. Bij veel van de grote winkelketens die gefaald hebben, kwam dat omdat ze het belang van wendbaarheid en innovatie niet hebben ingezien', zegt Samantha Mansfield, Head of Strategy bij LiveArea.
'Geen enkele retailer kan consumentengedrag accuraat voorspellen, dus moeten ze over een platform beschikken dat zich snel kan aanpassen. Dat betekent in de kern dat ze moeten overstappen op een digitale, speed-first aanpak – door middel van technologie en door een cultuur te ontwikkelen die inspireert tot innovatie', vervolgt Mansfield.
Het onderzoek is opgezet door Dentsu-onderdeel bureau LiveArea dat helpt bij digitalisering en is in juli 2021 uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Opinium, waarbij besluitvormers* in de retail zijn ondervraagd.
(PvWK, beeld: Georges Tomazou / Pexels)
*Besluitvormers zijn in het onderzoek 'eigenaren, chief executives, managing directors, directeuren en managers'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers