Albert Heijn verwacht dat Nederland feestelijker uitpakt met kerst

Albert Heijn verwacht dat Nederland feestelijker uitpakt met kerst
  • Food-en-retail
  • 26 nov 2021 @ 11:08
  • 28574 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodKlanten

85 procent van de Nederlanders houdt (heel erg) van kerst. Dat blijkt uit recent onderzoek in opdracht van Albert Heijn. Na de ingetogen feestdagen van vorig jaar pakken we dit jaar feestelijker uit, zo is de verwachting van het bedrijf.

67% van de ondervraagden is van plan zelf (een deel van) het kerstmenu te bereiden. Een ruimte meerderheid van de ondervraagden die gaan koken, kiest voor een meergangendiner. Samen kleine hapjes delen, een of meerdere gangen extra, meer aandacht voor lekkere wijn/spijscombinaties en rijkversierde tafels zijn de belangrijkste trends dit jaar. Het Allerhande kerstcovergerecht is ook dit jaar een spectaculair dessert. Omdat samen kerst vieren lang niet voor iedereen vanzelfsprekend is, organiseren Resto VanHarte en Albert Heijn een gezellige avond voor 25.000 mensen.

De trendwatchers van Albert Heijn verwachten dat we dit jaar vroeg beginnen met het uitbundig uitdossen van ons huis, zowel binnen als buiten. Met schitterende lichtjes, een mooie kerstboom en prachtige versiering. En als het eenmaal kerst is, vieren we dat extra feestelijk en extra lang. Dat doen we aan prachtig aangeklede tafels met het allermooiste bestek naast schitterend opgemaakte borden. Ook in de keuken halen we het onderste uit de kan om elkaar op een hartverwarmende manier te verrassen. Zo doen we extra ons best met het bereiden van spectaculaire kerstgerechten voor verschillende gangen.

Marit van Egmond, algemeen directeur van Albert Heijn, kijkt vooruit naar de feestdagen: 'Kerst is hét moment om met elkaar te vieren, terug te kijken op het afgelopen jaar en om plannen te maken voor het nieuwe jaar. Kerst is voor mij ook een moment van verbinding en van genieten. Zelf geniet ik al van de voorpret. Ik vind het leuk om te bedenken wat we gaan koken en ik hou ervan om elk jaar iets nieuws te bedenken. Ik kijk vooral uit naar mooie gesprekken aan een feestelijk gedekte tafel. Laten we hopen dat we de kerst met vrienden en familie kunnen vieren.'

Kersttrends 2021
Albert Heijn heeft veel kennis over wat en hoe Nederland eet en drinkt met de kerst en ziet drie trends:

* We delen gezellig samen een tafel vol kleine gerechtjes, bijvoorbeeld met een grand entrée of grand dessert.
* We gaan langer tafelen, met een of meerdere gangen extra naar eigen keuze, zoals feestelijke amuses, een soep, een verfrissende spoom, en zowel een zoet als hartig nagerecht.
* We schenken betere wijnen en hebben dit jaar meer dan ooit aandacht voor lekkere wijn-/spijscombinaties.

Joyce Bierman is bij Albert Heijn al vier jaar verantwoordelijk voor Allerhande en weet precies wat we kunnen verwachten met kerst: 'Dit jaar moet ons verlangen om kerst te vieren er echt uit. De vraag is alleen: hoe doe je dat allemaal? Want met een kerst die in het weekend valt, is er weinig tijd voor voorbereidingen. En hoe houd je het betaalbaar? Voor die uitdagingen kunnen gezinnen in Nederland wel wat nieuwe ideeën gebruiken, merken we. Jaarlijks zijn de Allerhande Kersteditie, onze assortimentsgids, AH.nl en de AH app welkome inspiratiebronnen.'


Allerhande Kersteditie 2021
Alle favoriete kerstrecepten komen terug, maar Albert Heijn laat in de Allerhande Kersteditie zien hoe je er dit jaar extra mee uitpakt. Of je nu hobbykok bent of het liever makkelijk houdt, het magazine staat boordevol ideeën, bijvoorbeeld voor een feestelijk grand entrée: een tafel vol kleine voorgerechtjes met bijvoorbeeld een zalmbonbon, een glaasje paddestoelensoep en een gevuld truffeleitje. Of bij het nagerecht een uitbundig grand dessert met roze macarons, een glaasje chocolademousse, een luchtig meringueijstaartje en een bavaroistaartje. Daarnaast komen vegetarische recepten dit jaar ruim aan bod: de helft van de voorgerechten is zonder vlees of vis, en een derde van de hoofdgerechten. Ook is er aandacht voor het kerstmenu van de kinderen en de feestelijke aankleding van de eettafel. De kersteditie biedt ruim tweehonderd pagina’s vol inspiratie en ligt vanaf 6 december in de winkel in een oplage van 1,9 miljoen.

Joyce Bierman: 'Een grote groep mensen kan niet wachten totdat we de Allerhande Kersteditie presenteren. Het spektakelgerecht op de cover wordt jaarlijks in vele gezinnen geserveerd als slot van een heerlijk kerstdiner. Deze kerst hebben we gekozen voor een feestelijke soezenkrans met romige vulling, frambozen en gekarameliseerde hazelnootpieken.' In de Allerhande Kersteditie staat het uitgebreide recept van het coverdessert. Op het Allerhande YouTube-account vinden klanten vanaf 3 december2021 een stap-voor-stap instructievideo en verdere tips om thuis aan de slag te gaan.

Assortimentsgids
Naast de Allerhande Kersteditie brengt Albert Heijn ook dit jaar een assortimentsgids (oplage 5,3 miljoen) uit met een uitgebreid overzicht van alle producten voor de feestdagen. Voor-, hoofd-, en nagerechten, zelfgemaakt of -lekker makkelijk- of al voor je bereid.

In de gids ook bijna honderd nieuwe AH Excellent producten, zoals AH Excellent Carpaccio prosciutto crudo truffel en AH Excellent Ossenhaas blackpepper. Daarnaast zijn er nieuwe verspakketten zoals AH Excellent Verspakket bospaddenstoelenragout en AH Excellent Verspakket wortel-sinaasappelsoep. Ook als je met kerst geen vlees of vis wilt eten, kan je kiezen voor bijvoorbeeld AH Excellent Verspakket bietentartaar of AH Excellent Groentesteak pompoen.

Nieuw: Albert Heijn Wijngids
Nieuw dit jaar is de aparte Albert Heijn Wijngids (oplage 2,5 miljoen exemplaren) met daarin de mooiste wijnen van Albert Heijn voor bij het kerstmenu en veel aandacht voor de lekkerste wijn/spijscombinatie. Barbara Houtzager, al zestien jaar wijninkoper bij Albert Heijn: "Met kerst zoek je meestal iets anders, maar wel een wijn die bij je past. Je wilt dit jaar uitpakken, qua recepten én qua wijn. Maar welke wijn past nou goed bij jouw favoriete kerstgerecht? Daarom staat deze wijngids vol met wijnen voor bij het kerstdiner, interessante informatie over onze topwijnhuizen en veel fijne combinatietips. Welke wijn past goed bij een garnalencocktail? Wat drink je bij kalkoen? En wat combineert perfect met een kaasplankje?" Alle wijnen in de gids zijn voorzien van een smaakkleur. Zo weet klanten precies met wat voor wijn ze te maken hebben.

Aandacht voor eenzaamheid
Een liefdevolle kerst is een kerst die je samen met anderen viert. Samen gezellig kerst vieren is echter lang niet voor iedereen vanzelfsprekend. Bijna de helft van de Nederlandse bevolking gaf vorig jaar aan zich wel eens eenzaam te voelen. Samen met Albert Heijn organiseert Resto VanHarte daarom vanaf 15 december kerstdiners voor iedereen die graag lekker wil eten in het gezelschap van anderen.

Naar verwachting schuiven zo’n 5.000 mensen in december aan voor een driegangen-kerstmenu op een van de ruim vijftig locaties verspreid over heel Nederland. Daarbij wordt rekening gehouden met de geldende coronamaatregelen. Daarnaast zullen naar verwachting 20.000 mensen zich opgeven voor een interactief online kerstfeest van Resto VanHarte op 24 december. Voor meer informatie, locaties, tijden en reserveren, kijk op ah.nl/restovanharte.

Marit van Egmond: 'Samen eten en drinken verbindt mensen. Daarom dragen we Resto VanHarte een warm hart toe en organiseren we samen met honderden vrijwilligers een lekker, maar vooral gezellig kerstdiner in meer dan vijftig buurtrestaurants en ‘pop-up’ kerstrestaurants, en ook online.'


Resto VanHarte (foto) brengt mensen met elkaar in verbinding om eenzaamheid en sociaal isolement tegen te gaan. Ze organiseren betekenisvolle ontmoetingen tussen buurtbewoners aan gemeenschappelijke eettafels.

Door samen te eten kun je barrières doorbreken. Daar is Polle Janssens, directeur van Resto VanHarte, van overtuigd. 'Kerst kan een confronterende periode zijn als je alleen bent. In samenwerking met Albert Heijn openen we extra locaties en organiseren we online een groot kerstdiner. Maar we merken het hele jaar door dat eten een verbindende factor kan zijn tussen mensen. Op  onze vaste locaties kan iedereen op wekelijkse basis terecht. Naast gezelligheid aan tafel krijg je bovendien een betaalbare maaltijd die lekker én gezond is. Een win-winsituatie.'
(PvWK)
 

Samenvatting van het jaarlijkse Albert Heijn Kerstonderzoek klik hier

 



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken