[boxtoernooi] Butternut Box presenteert 'nieuwe kijk op hondenvoer'

[boxtoernooi] Butternut Box presenteert 'nieuwe kijk op hondenvoer'
  • Food-en-retail
  • 25 nov 2021 @ 11:54
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MerkenFood

Start-up Butternut Box laat voortaan écht vers en gezonde voeding, 'die met zorg is bereid en met ingrediënten van menswaardige kwaliteit, afgestemd op de eigenschappen van ieders specifieke hond' bij baasjes thuisbezorgen.

Hondenbaasjes willen één ding: het beste voor hun trouwe viervoeter. Toch voeren ze hun hond onbewust nog ongezonde voeding uit zak of blik. Dit kan niet alleen een hond met overgewicht opleveren (bijna 50% volgens dit onderzoek), maar ook een slechte en jeukende vacht, ziektes en allergieën. 'Om nog maar niet te spreken over de stinkende scheten', aldus het in Nederland gestarte Butterbox. Zorgen voor een gezonde en gelukkige hond wordt de baasjes met de komst van Butternut Box nu een stuk gemakkelijker gemaakt, stellen de initiatoren. 'Vanaf nu kunnen zij écht vers en gezonde voeding die met zorg is bereid - met ingrediënten van menswaardige kwaliteit -, afgestemd op de eigenschappen van hun specifieke hond bij hen thuis laten bezorgen. Hiermee heeft het bedrijf een primeur op de Nederlandse markt te pakken.'

One size fits all?
Slechts 4% vlees, aangevuld met restvlees en groente dat niet meer aan mensen kan worden voorgeschoteld, ‘lekker’ gemaakt met toegevoegde vetten en afgevuld met goedkope granen. Om nog maar niet te spreken over de conserveermiddelen en ‘one-size-fits-all’ portieverpakkingen. Dat is wat de meeste hondenbaasjes hun hond dagelijks voorschotelen. En als gezegd: honden met een tal van gezondheidsproblemen en overgewicht. Gelukkig zullen zij daar niet van worden en hun ook baasjes niet, stelt Butterbox. Butternut Box komt naar Nederland om dit te veranderen met 'écht verse voeding met niets anders dan echt vlees (60%), groente en linzen (40%), vitamines en mineralen aangepast op de kenmerken en leefstijl van de hond. En de toevoegingen? Alleen wat kruiden voor de smaak. Geen wonder dat het team van Butternut Box de maaltijden zélf test voordat ze op het menu komen te staan. Daar moet je bij reguliere hondenbrokken toch niet aan denken.'

'Steeds meer gezinnen - inmiddels 1 op de 5 - nemen een hond én zien ze als echt gezinslid. Daarbij komt de toenemende focus op gezonde voeding – ook voor dieren. Wij zien in Nederland daarom enorme potentie voor Butternut Box. Waar hondenbaasjes het beste willen voor de gezondheid van hun trouwe viervoeter, kan het reguliere hondenvoer uit zak of blik op de makkelijkste manier ingewisseld worden voor goede voeding', vertelt Nick Hogendoorn, General Manager van Butternut Box aan MarketingTribune. 'Het bedrijf in Nederland op de kaart zetten is een uitdaging. Een nieuw merk introduceren is al niet gemakkelijk. Laat staan wanneer dit merk zich in een onbekend productsegment bevindt. Duidelijke marketing en sales is hierbij cruciaal waardoor onbegrip wordt omgezet in begrip. Toen ik werkte voor HelloFresh in Global Business Development, als Head of Direct Sales en later Strategic Initiatives, heb ik dit eerder meegemaakt. Met deze opgedane kennis op mijn CV en de kennis van de do’s en don’ts hoop ik van Butternut Box een booming succes te gaan maken.'

Easy does it
Of een hond nou wat kilootjes kwijt moet, in de groei is, een kieskeurige eter is, of als het baasje hem of haar gewoon gezond wil houden. Butternut Box maakt het gemakkelijk met maaltijden op maat die worden thuisbezorgd, volgens Hogendoorn. Baasjes starten met het beantwoorden van vragen over de specifieke eigenschappen, leefstijl en voorkeuren van hun hond, waarna de mogelijkheden aan te bestellen maaltijden en de aanbevolen portiegrootte verschijnen. Aspecten die op ieder moment kunnen worden gewijzigd wanneer hun hond fysiek of in voorkeur verandert. Zij kiezen en de chefs gaan aan de slag: zij bereiden de maaltijden met de grootste zorg, garen ze langzaam om slechte bacteriën te doden, terwijl de voedingsstoffen behouden blijven en vriezen ze vervolgens zo snel mogelijk in om de maaltijden vers te houden. Precies zoals je dat thuis ook zou doen. Het enige dat de baasjes hoeven te doen is de deur te openen voor de bezorger en niet vergeten om de voeding op tijd uit de vriezer te halen. Verblaffend makkelijk dus. Een extra voordeel van deze gepersonaliseerde aanpak? Perfecte porties voor iedere hond, betekent geen voedselverspilling.

'Bij Butternut Box komen al mijn passies samen. Analyseren, digitalisering, strategieën vormgeven én deze waarmaken bij een startend bedrijf. E-commerce wordt gedreven door data en dus: weten in plaats van gokken. En bij startups gaat het niet om risico’s beperken zoals bij de gevestigde spelers, maar juist om risico’s nemen om te kunnen groeien. Daarnaast heeft het bedrijf een unieke bedrijfscultuur, wat voor mij echt het verschil maakt. Een liefde voor honden heeft iedereen in het team en de waarden en een missie hangen niet alleen onopgemerkt aan de muur, die worden écht geleefd', vervolgt Hogendoorn.

Butternut Box voedt naar eigen zeggen al in de UK al tienduizenden honden per dag. 'Tijd om hetzelfde voor de Nederlandse honden te doen. En dat de producten en service in de smaak vallen bewijst de Net Promoter Score van meer dan 70%, zelfs een Coolblue kan daar met 68% niet aan tippen.'
(PvWK, foto: Cottonbro / Pexels)

raadpleeg hier MarketingTribunes complete dossier over thuisbezorging: 'Boxtoernooi'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken