Next Gen Foods haalt 100 miljoen op voor plantbased food

Next Gen Foods haalt 100 miljoen op voor plantbased food
  • Food-en-retail
  • 2 mrt 2022 @ 11:15
  • 18052 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Foodtech startup Next Gen Foods, producent van de plantaardige kip Tindle, haalde tijdens een investeringsronde $100 miljoen op. Volgens de betrokkenen de hoogste investering in een plantaardig vleesbedrijf tot nu toe.

Nieuwe investeerders zijn onder meer Alpha, een Venture Capital-investeerder uit Zuidoost-Azië, het in Singapore gevestigde internationale investeringsfonds EDBI en MPL Ventures. Terugkerende investeerders uit eerdere rondes zijn Temasek, via het onlangs opgerichte Asia Sustainable Food Platform, GGV Capital, K3 Ventures en Bits x Bites. Next Gen Foods wil dit jaar wereldwijd aanwezigheid groeien. Na een investeringsronde van $30 miljoen afgelopen zomer bedraagt het totale investeringsbedrag in de startup nu meer dan $130 miljoen. 

Versnelde uitbreiding
Next Gen Foods gaat het nieuwe groeikapitaal gebruiken om te versnellen, zodat Tindle internationaal in de markt gezet kan worden. De plantaardige kip werd eerder al geïntroduceerd in culinaire epicentra als Singapore, Hong Kong, Dubai en Amsterdam. Vanaf nu is Tindle ook verkrijgbaar in Noord-Amerika, in restaurants in San Francisco, Los Angeles, Napa, New York en Philadelphia. 

Eerdere investeerders in Next Gen Foods zijn onder meer NX-Food en Yeo Hiap Seng, evenals prominenten als zakengoeroe en schrijver Chris Yeh en beroemde Engelse voetballers als Dele Alli en Kieran Gibbs.

Samenwerking restaurant Aan de Poel
Tindle werd in november 2021 gelanceerd in Amsterdam. Het product is sindsdien te proeven bij zes restaurants in de hoofdstad: Box Sociaal, Cabrón, Circl, Coffee & Coconuts, Rotisserie en Soil Vegan Café. De chefs van deze restaurants maken de meest uiteenlopende gerechten met Tindle: van taco's tot Tindle kip-parmezaan, baos en rollade. Vanaf nu is Tindle ook bij het tweesterrenrestaurant Aan de Poel in Amstelveen te proeven. Het restaurant serveert onder andere een dim sum gevuld met Tindle en koriander met een bouillon van pastinaak en kokos. 

'Tindle is heel fijn om mee te werken, want het product is smaakneutraal en een goede basis voor een vegetarisch menu. Daarnaast kun je je creativiteit kwijt, er is een grote variatie aan gerechten met Tindle te maken', aldus Sander de Jong, sous-chef bij Aan de Poel.

Groei in de komende jaren
Next Gen Foods heeft onlangs aangekondigd dat ze een ultramodern R&D- en innovatiecentrum gaat bouwen in Singapore. In het centrum - dat later dit jaar wordt geopend - worden nieuwe technologieën, toepassingen en producten ontwikkeld en getest. Daarbij wordt nauw samengewerkt met het Food Tech Innovation Centre (FTIC) - opgericht door het Asia Sustainable Foods Platform van Temasak.

Verder is het bedrijf van plan het R&D-team, bestaande uit proteïne-wetenschappers en voedseltechnologen met ervaring in ingrediënt- en productontwikkeling, uit te breiden naar Singapore en de Verenigde Staten. 

'We hebben binnen een jaar tijd ons paradepaardje Tindle weten te vermarkten aan meer dan 200 restaurants in drie continenten. Dit jaar willen we verder groeien en onze belofte waarmaken dat met een heerlijk product als Tindle het redden van de planeet heel eenvoudig en smakelijk is', stelt Rohit Bhattacharya, Chief Financial Officer van Next Gen Foods. 'We zijn dankbaar dat we in de cruciale fase waarin we ons als bedrijf nu bevinden de steun en het vertrouwen hebben gekregen van gelijkgestemde en wereldwijde langetermijninvesteerders en dat we mogen profiteren van hun expertise en visionaire leiderschap.'

'Wij werken graag met bedrijven die zich onderscheiden van de rest van de industrie door technologie, innovatie en passie', aldus Jenny Lee, managing partner bij GGV Capital. 'De groei van Next Gen Foods in minder dan een jaar tijd is opmerkelijk, net als hun voortdurende inzet om de impact van wereldwijde voedselproductie van klimaatverandering te verminderen. We kijken uit naar de volgende fase van expansie in de VS en daarbuiten.'

Snelle groei, internationale visie
Next Gen Foods werd in 2020 opgericht door de Braziliaanse pluimvee-exporteur en veteraan in de levensmiddelensector, Andre Menezes en de geboren Duitser Timo Recker wiens familie al drie generaties lang schnitzels en andere vleesproducten maakte. Nadat ze elkaar hadden ontmoet via een introductie door Rohit Bhattacharya, die nu de Chief Financial officer van de start-up is, besloten ze te werken aan producten die de afhankelijkheid van de mensheid van dierlijke landbouw verminderen.

Het eerste managementteam - waaronder Chief Marketing Officer Jean Madden - werkte nauw samen met Chief Technology Officer en het brein achter Tindle, de Nederlander John Seegers, om een vlaggenschipproduct te ontwikkelen via uitgebreid onderzoek naar wat kip doet smaken en presteren als kip. Ze noemden hun eerste product Tindle als een moderne verwijzing naar de 19e-eeuwse Ierse natuurkundige John Tyndall, die het verband aantoonde tussen atmosferische CO₂ en het broeikaseffect.

Plantaardige kip gebruikt gemiddeld minder land, minder water en produceert minder CO₂ dan kip van vogels. Volgens een recent rapport van Blue Horizon bespaart de keuze van plantaardige kip boven vlees van vogels 82% minder water, 74% minder land en 88% minder uitstoot van broeikasgassen.

Minder dan een jaar geleden werd Tindle geserveerd in een handjevol restaurants in Singapore, melden de oprichters. 'Inmiddels worden in meer dan 200 restaurants in de Verenigde Staten, Azië, het Midden-Oosten en Amsterdam gerechten met het product bereid.'
(PvWK)

Over Tindle en Next Gen Foods
'Tindle wordt gemaakt van slechts negen ingrediënten en is het eerste product van de hand van Next Gen Foods. Tindle is een veelzijdig, eenvoudig, plantaardig kipproduct dat in ieder gerecht de hoofdrol kan spelen, van saté tot schnitzel en in aloude favorieten als gefrituurde kip of kip cordon bleu. Tindle bevat, zonder in te boeten op smaak, textuur of veelzijdigheid, geen antibiotica, hormonen, cholesterol of genetisch gemodificeerde ingrediënten - en zit vol proteïnen en vezels. Next Gen Foods is een foodtech-start-up die in 2020 werd opgericht en waar innovatieve en duurzame plantaardige voedingsmiddelen worden ontwikkeld en vermarkt, waaronder hun paradepaardje TiNDLE. Next Gen Foods kan rekenen op de steun van een team met bewezen experts in de plantaardige voedingsmiddelentechnologie, internationale merkontwikkeling en internationale distributie. Kijk voor meer informatie op nextgenfoods.sg.'

(bron: Next Gen Foods) 

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken