Violife helpt Gouda tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel met supertosti
- Food-en-retail
- 10 mrt 2022 @ 11:11
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - EvenementEffectFood
- 10 mrt 2022 @ 11:11
- Peter van Woensel Kooy
Hoewel kaas na koeien- en lamsvlees de grootste uitstoter van broeikasgassen is , denken de meeste Nederlanders dat het wel meevalt met de klimaatbelasting van het zuivelproduct.
Dit blijkt uit recent onderzoek uitgevoerd door OnePoll in opdracht van Violife.
Tijdens de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel stelt Violife daarom kaasstad Gouda te helpen direct haar CO2-impact te verkleinen. Het plantaardige merk deelt een week lang 30.000 plantaardige tosti’s uit, waarmee Gouwenaren al smullend een CO2-besparing doen gelijk aan 15.000 kilometer autorijden[1], genoeg voor een rit van Gouda naar Kaapstad. Ook laat Violife de rest van Nederland kennismaken met hun plantaardige alternatieven door middel van een online test om je impact te berekenen en een gratis receptenboekje. Op deze manier wil Violife de bewustwording rondom de milieu-impact van kaas vergroten en Nederlanders inspireren vaker te kiezen voor duurzamere alternatieven. Het is de eerste keer dat zuivel onderdeel is van de campagne van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel.
Kaas op menu ondanks zorgen om planeet
Nederland staat niet zonder reden bekend als kaasland; de gemiddelde Nederlander eet 33 gram kaas per dag.[2] Als je dit uitdrukt in plakken kaas, komt dit neer op zo’n 8 plakken kaas per week en 400 plakken per jaar. Hoewel meer dan de helft (55%) van de deelnemers aan het Violife onderzoek zich zorgen maakt over de impact van voedselproductie op de planeet, geeft 58% aan 3 tot 6 keer per week kaas te eten. 70% weet dat de productie van kaas CO2-uitstoot veroorzaakt, maar ruilt het toch niet voor een alternatief. De voornaamste redenen: de smaak (56%), kaas past bij veel eten (34%) en het is een gezellig hapje (24%). 45% voelt zich soms schuldig voor het te vaak eten van voedsel met een hoge CO2-uitstoot, en is bereid om de kaasconsumptie te compenseren door af te zien van een ander voedselproduct, zoals vlees, of een activiteit zoals vlees of tv-kijken (51%).
Plantaardig proeven is geloven
De favoriete kaas voor 57% van de respondenten: die uit Gouda. De kaasstad is daarom de ideale locatie om, in aanloop naar de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel, kaasliefhebbers kennis te laten maken met plantaardige alternatieven. Een week lang worden in totaal 30.000 plantaardige tosti’s uitgedeeld. En dat heeft impact: door te kiezen voor een plantaardig alternatief in plaats van zuivelkaas op al deze tosti’s wordt 5.340 CO2-eq aan uitstoot bespaard, gelijk aan zo’n 15.000 kilometer autorijden. Alisha van Geest, Brand Manager Violife: 'In Europa kunnen onze Violife 100% veganistische alternatieven voor kaas ten minste 50% koolstofemissies besparen in vergelijking met zuivelkaas. Opmerkelijke cijfers, volgens de onderzoekers, maar daarmee alleen overtuigen we de gemiddelde consument niet om vaker plantaardig te eten. Bijna 7 op de 10 Nederlanders heeft nog nooit een plantaardig alternatief voor kaas geprobeerd. Proeven is geloven, en daarom gaat Violife deze week de kaasstad in om Gouwenaren zelf te laten ervaren dat plantaardig allesbehalve saai en smakeloos is.'
Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel
De actie van Violife vindt plaats tijdens de nu lopende vijfde editie van de Nationale Week Zonder Vlees & Zuivel. De stichting roept deelnemers dit jaar voor het eerst op om naast vlees ook zuivel te laten staan. De consumptie van zuivel heeft namelijk ook een belastend effect op het klimaat. Isabel Boerdam, initiatiefnemer: “Met de campagne willen we heel Nederland op een positieve manier inspireren om naast vlees nu óók een week zuivel te laten staan. Minder vlees en zuivel eten is immers het makkelijkste wat je zelf kunt doen voor een beter klimaat. Moet je eens voorstellen welke impact we kunnen maken als heel Nederland al één keer per week de plak kaas vervangt door een plantaardig alternatief. En het is nog lekker ook.'
Bereken je impact
Tijdens de gehele week rijdt er een Violife foodtruck door Gouda om tosti’s uit te delen. Daarnaast is Violife tot en met 12 maart 2022 te vinden in het Goudse winkelcentrum Bloemendaal en bij een aantal Goudse supermarkten. Op 10 en 11 maart worden er tosti’s uitgedeeld rondom het Centraal Station en op 11 en 12 maart bij winkelcentrum Goverwelle. Naast deze activatie in Gouda laat Violife tijdens de Week Zonder Vlees & Zuivel ook de rest van Nederland zien hoe makkelijk het is om vaker voor plantaardig te kiezen. Vanaf vandaag kan iedereen de impact van de switch naar plantaardig berekenen met de 'Calculate for Change'-test. Na het invullen van de test is er een gratis receptenboekje te downloaden waarmee plantaardig eten heel lekker en laagdrempelig wordt gemaakt.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Blue Band schakelt Gordon Ramsay in om thuiskoks te inspireren
- Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
- Droste-effect mogelijk ten einde
- Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You: 'Soms moet je...
- Van Munster opvolger Van der Ent als ceo Spar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Lidl en Vrumona winnaars eerste... 10-02-2025
- Jacky van Dijk van Pringles: 'Focus... 10-02-2025
- [onderzoek] Gemak en nabijheid... 06-02-2025
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day