Maandag S-day: niet alle winkels voorbereid

Maandag S-day: niet alle winkels voorbereid
  • Food-en-retail
  • 2 mei 2022 @ 15:04
  • 16440 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • KlantenEvenementFood

Naar verwachting is het vanavond Suikerfeest. Meer winkels in de grote steden spelen in op dit einde van de vastentijd voor belijdende moslims, de webwinkels doen dat nauwelijks, blijkt uit vers onderzoek.

Meer dan vier op de tien winkels van grote ketens in de vier grootste steden zeggen rekening te houden met het 'Suikerfeest', Eid al Fitr. Dit blijkt uit cijfers van de jaarlijkse Suikerfeestmonitor van onderzoeksbureau Labyrinth, gepubliceerd door Nu. Bij bijna 18 procent van deze bedrijven is die aandacht ook terug te zien in het assortiment. Dat is een lichte stijging ten opzichte van vorig jaar, toen dat voor net iets minder dan een kwart gold. Webwinkels lijken nog weinig oog te hebben voor het islamitische feest.

Voor het onderzoek bezocht Labyrinth een representatieve groep van 144 winkels in Amsterdam, Rotterdam Den Haag en Utrecht. Denk daarbhij aan filialen van onder andere Albert Heijn, Jumbo, de Bijenkorf, Lush en andere grote retailers.

Net als voorgaande jaren besteden onder meer parfumeries en winkels met verzorgingsproducten als ICI Paris XL, Holland & Barrett, Douglas en Rituals in de vier grote steden volgens Labyrinth veel aandacht aan het Eid al Fitr. Volgens directeur Nathan Rozema van Labyrinth ligt dat aan de aard van de producten die deze ketens verkopen.

Webshops lijken nog weinig aandacht te besteden aan het feest. Het onderzoeksbureau keek naar 37 webwinkels van de grote ketens en constateerde dat slechts bij 2 van die websites op de startpagina aandacht aan Eid al Fitr besteed werd, aldus Nu. Bij zeven van die winkelketens werden pagina's of producten omtrent het Suikerfeest gevonden wanneer erop werd gezocht.

Nathan Rozema suggereert dat dit komt door de bredere 'audience' die webshops bedienen. 'Webwinkels richten zich op een veel grotere doelgroep dan winkels in de vier grote steden, waar relatief veel moslims wonen. Het kan dan ook zo zijn dat ze zich er minder op richten, omdat de doelgroep veel kleiner is.'
(PvWK, bron: Labyrinth / Nu.nl)
 

Wat is het Suikerfeest?

Tijdens het Suikerfeest vieren moslims dat de vastenmaand ramadan voorbij is. De naam Suikerfeest wordt in onder meer Nederland en België gebruikt om te verwijzen naar de lekkernijen die tijdens het feest genuttigd worden, maar de echte naam is Eid al-Fitr. Dit betekent letterlijk: 'het feest van het verbreken van het vasten'. In de ochtend gaan gelovigen naar de moskee voor een afsluitend gebed, daarna wordt het feest gevierd met familie en vrienden.

Bij het feest worden ook cadeaus gegeven, zoals parfum, speelgoed en kleding. Wanneer het Suikerfeest precies is, is afhankelijk van de maanstand. Marokkaans-Nederlandse moslims wachten bijvoorbeeld in de meeste gevallen tot de nieuwe maan met het blote oog aan de hemel te zien is in Mekka, terwijl Turkse moslims ruim van tevoren al hebben afgesproken wanneer het zover is: voor hen begint het Suikerfeest maandag.
(bron: NOS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken