[interview] Nexeye wil marktleider worden in value-for-money optieksegment

[interview] Nexeye wil marktleider worden in value-for-money optieksegment
  • Food-en-retail
  • 3 jun 2022 @ 08:09
  • 24938 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenKlanten

Hans Anders Retail Group heet voortaan Nexeye. Marketeer Rian van Koulil is betrokken bij de internationale positionering en reputatieontwikkeling van de groep. Zij vertelt over de merkstrategie, haar bureau en de aanstaande lancering.

Na ervaring te hebben opgedaan bij Essent en VGZ als brandmarketeer, is Rian van Koulil in de retailmarkt bij Hans Anders aan de slag gegaan als marketingcommunicatiemanager. 'Na jarenlang met veel plezier aan het merk Hans Anders te hebben gebouwd, richt ik me nu op de internationale positionering en reputatieontwikkeling van onze groep met als nieuwe naam Nexeye.'

Hoe vind je het dat Nexeye op de Nederlandse markt verschijnt? 
'Fantastisch. We zijn er ook écht klaar voor om een nieuwe eerste indruk te maken, in Nederland als ook internationaal.  Het is tijd dat we de wereld vertellen, dat we tegenwoordig veel meer zijn dan Hans Anders. Voor ons nieuwe corporate merk dat waarde creëert met het oog op de toekomst, hebben we een look, feel en tone of voice nodig die net zo toekomstgericht zijn.  De verouderde en wat kleurloze naam Hans Anders Retail Group, past simpelweg niet bij ons nieuwe verhaal en onze ambities. Tevens is het belangrijk om de markt duidelijk te maken dat er naast Hans Anders ook andere merken onderdeel van ons portfolio gaan uitmaken. Ondanks Covid hebben we als groep een enorme transformatie doorgemaakt. Met de overname van Eyes + More en een sterke ontwikkeling van ons winkelpark, onze online omgevingen, assortiment en processen zijn we van het merk "Hans Anders" uitgegroeid tot een internationaal omnichannel retailplatfom in de optiek met meer dan 720 winkels in 5 Europese landen.  Door via ons shared service center onze merken Eyes + More, Hans Anders en Direkt Optik optimaal te ondersteunen met gedeelde capaciteiten op het gebied van branding, design, innovatie en digitalisering, helpen we hen nog succesvoller te worden in de markten waarin zij actief zijn. Zo leren en profiteren we met elkaar van ons platform. 
Door expertises en ervaring samen te voegen, kunnen we zoveel meer. Neem als voorbeeld de succesvolle introductie van Driive, een innovatief sportbrillenmerk met toepassing van de nieuwste technologieën in montuur en glazen. Ontwikkeld als groep, in nauwe samenwerking met de experts van Team DSM en de marketeers van onze labels in alle landen.  Voor mij persoonlijk voelde dit alles als een startup. Het DNA van het bedrijf, ken ik als geen ander.  Maar we hadden carte blanche om een nieuw corporate brand te bouwen, dat past bij wie we nu zijn en de ambities die we hebben. Met daarbij natuurlijk ook een niet aflatende focus op onze helden: onze succesvolle lokale merken Eyes + More, Hans Anders en Direkt Optik. Wat belangrijk voor ons is hebben we meegenomen uit onze 40 jaar historie. En omarmd wat wij, en onze stakeholders, voor de toekomst essentieel vinden.'  
 
Wat is de positionering van Nexeye anno zomer 2022? 
'Onze missie als groep is om goede oogzorg betaalbaar en daarmee toegankelijk te maken voor iedereen, op de meest verantwoorde manier: Value in view of the future. We gaan het retailplatform verder uitbouwen, met als doel om marktleider te worden in het value-for-money optieksegment in Europa. Door maximaal samen te werken onder één merk en kennis en middelen met elkaar te blijven delen, zullen onze labels groeien en excelleren en creëren we meer rendement en waarde voor al onze stakeholders: klanten, medewerkers, maar ook onze zakelijke en financiële partners, suppliers, potentiële medewerkers en de maatschappij, de planeet. De naam Nexeye representeert onze core business, oogzorg, en de toekomst. Nexeye is een moderne en internationale naam, met een zakelijke uitstraling. Het doet recht aan al onze huidige en mogelijk toekomstige labels. Onze "Eyecon" (het logo, red.) is een integraal onderdeel van onze visuele identiteit. Het is iconisch en symbolisch, het combineert de vorm van een oog, een horizon en de planeet om onze overtuiging weer te geven - waarde met het oog op de toekomst, met een focus op menselijke ontwikkeling en betaalbare oogzorg, toegankelijk voor iedereen.'



Het nieuwe logo

 

Hoe zie je als marketeer de rol van het bureau voor jullie reclame? Gaat het naar wens? 
'Wij werken graag met sterke partners, die hun eigen expertise toevoegen aan de onze. Dat helpt ons om sneller en impactvoller te groeien en ontwikkelen. Het nieuwe bureau van Andy Mosmans, Bram Holzapfel en CJ de Melker, Vengean creative branding engine genaamd, is zo’n partner voor ons. We hebben geen traditionele bureau-klant relatie, met briefings, de-briefings etc. We halen het beste in elkaar naar boven, door iedere fase écht met elkaar te doorlopen, als collega’s, als "samenmerkers". Ik realiseer me overigens dat iedereen dat tegenwoordig roept. Maar je moet het niet roepen, maar gewoon doen. Elkaar echt leren kennen, elkaar vertrouwen en je tegen elkaar durven uitspreken. Daar is onze relatie op gebaseerd en dat werkt supergoed.'   

Kun je aangeven hoe de samenwerking heeft geleid tot waar jullie nu staan? 
'Vengean is natuurlijk net gestart. Ze hebben de energie van een startup, die het anders durft aan te pakken. Maar wel met jarenlange internationale kennis en kunde in branding, creatie en activatie. Ze hebben ons constant uitgedaagd, om die extra mile te gaan. De missie van Vengean, als creative branding engine, luidt niet voor niets energising enterprise. Zo zijn we samen gegroeid. En is het merk nexeye onder onze handen integraal gaan leven. Nexeye is wat mij betreft het mooiste voorbeeld waar een goede samenwerking toe kan leiden.'  

Wat geeft de doorslag bij het goedkeuren van een concept? 
'Er naar kijken door de bril van al onze stakeholders zoals suppliers, -potentiële- medewerkers, financials, en de maatschappij. En hen ook gedurende het hele traject mee te laten kijken en de ruimte te geven om primair te reageren. Dat heeft ons gedurende het hele proces richting gegeven en scherp gehouden.  

Is iets bekend over het effect van jullie inspanningen? Wat is steeds weer de uitdaging voor Nexeye? 
'Nog niet. De lancering moet nog komen. Maar voor ons, was tot nu toe de interne introductie het spannendst. Zorgt de launch van Nexeye direct tot draagvlak bij onze collega’s; de collega’s die voor de groep en de verschillende labels werken? Geweldig om te zien, dat er direct een gevoel van identificatie en trots ontstond. Vooral bij de nieuwere en jongere collega’s die zoekend waren naar een goede match tussen zichzelf en de identiteit van de groep. Zij ervaren de ontwikkeling en innovatiedrang, maar vonden dat tot nu toe niet terug in het merk Hans Anders Retail Group.  Dat ze nu staan te popelen om aan de buitenwereld te vertellen dat ze voortaan onderdeel uitmaken van Nexeye en zich daarmee willen identificeren, maakt ze direct tot één van onze belangrijkste ambassadeurs.  

Hoe wordt de boodschap uitgerold over andere media? Ook via influencers? 
'Nexeye is een corporate brand, dat volledig in dienst staat van onze labels die natuurlijk gezichtsbepalend zijn naar de consumentenmarkt. Onze content, over innovaties en ontwikkelingen zullen we delen via interviews, onze digitale kanalen (de website, LinkedIn, de eigen newsroom, red.) en communicatie naar de zakelijke markt en PR.'  

Kunnen jullie iets vertellen over de vervolg merkcampagne in de komende maanden? 
'Onze communicatie- en contentstrategie is volop in ontwikkeling. Er is veel te vertellen en te laten zien, en dat gaan we ook doen. Maar wel met gezond verstand, in de juiste balans met de campagnes en content van onze labels in de consumentenmarkt.' 

Nog ander Nexeye-marketingnieuws dat jullie willen delen? 
'Leuk om te melden, is dat onze organisatie ook verder wordt versterkt. Deze maand begint Frank Holtman, als commercieel eindverantwoordelijke voor de keten Eyes + More. Frank was sinds 2016 Verkoopdirecteur bij C&A Nederland. En Boukje Taphoorn, Chief Marketing Officer en Chief Customer Officer bij Bol.com, treedt toe als lid van de Board van Nexeye.'

​tekst: Peter van Woensel Kooy



Beeld uit de campagne

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken