Lianne Hanenberg van Bonduelle: 'Voor sollicitanten is de impact die je maakt als bedrijf doorslaggevend'

Lianne Hanenberg van Bonduelle: 'Voor sollicitanten is de impact die je maakt als bedrijf doorslaggevend'
  • Food-en-retail
  • 8 jul 2022 @ 08:00
  • 33042 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • MaatschappijMarketingInterview

Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde businesscase is, staat ondertussen wel vast. Experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het als merk goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In de 8e aflevering Lianne Hanenberg, Marketing Manager Benelux bij Bonduelle.

'B Corp worden is een gigantische operatie voor een multinational als Bonduelle. Van het zaadje in de grond tot en met de fabrieken waar onze groenten worden verwerkt, de kantoren, het transport. We werken met 2.800 telers samen om zo'n 186.000 voetbalvelden aan grond duurzaam te bewerken. We zetten alternatieve landbouwtechnieken in zoals rotatie van gewassen, mechanische onkruidbestrijding en een beschermingsprogramma voor verstuivers zoals bijen. Alles moet voldoen aan de strenge certificatie-eisen. We gaan er vol in. We zijn ook medeoprichter van de B Movement Builders, bestaande uit multinationals die het belang van de B Corp-principes ondersteunen en promoten.’

Wat vertel je je kinderen?
'Daarbij loopt ook een aangescherpt communicatietraject in samenwerking met Fama Volat; als bureau overigens ook op weg naar B Corp-certificatie. De pay-off is veranderd van Bonduelle de verrassende groente van vandaag, naar Bonduelle de verrassende groente van vandaag voor een beter morgen. Dat is een geweldig paraplu-concept waarmee we veel meer vanuit positieve impact aanwezig zijn, online, outdoor en ook natuurlijk point of sales gericht. Het vertelt wie we zijn en waar we naartoe bewegen. Wat daar essentieel in is, is dat we mensen willen inspireren om minder vlees en meer plantaardig te eten. En daar hoort ook weer productontwikkeling bij, zoals duurzame verpakking en bijvoorbeeld de Lunch Bowl, een volwaardige plantaardige maaltijd met granen, peulvruchten en groenten.'
‘De noodzaak van de transitie die we doormaken, begint langzamerhand gemeengoed te worden. De consument wil het. De mensen die solliciteren, dat is echt een heel ander verhaal dan tien jaar geleden. Voor hen is de impact die je maakt als bedrijf een doorslaggevende factor. Dit hele proces bevordert ook de positieve sfeer in een bedrijf. Het voelt eenvoudigweg goed om wat bij te dragen op deze manier. Ik heb kinderen en ik denk dat de vraag “wat kun je hen vertellen over wat je bijdraagt?” een heel essentiële is. Stel jezelf die vraag.'

Bonduelle
Het Franse Bonduelle is 's werelds grootste groentenmerk
15.000 werknemers
3 miljard euro omzet per jaar
Actief in meer dan 100 landen
De onderneming wil in 2025 B Corp-gecertificeerd zijn

Dit artikel is geschreven door Gijs de Swarte en verscheen eerder in Marketingribune 10, 2022.

Lees hier de eerdere afleveringen:
Healthy Seas Socks
Yumeko
Heijmans
Naïf
Bedzzzy
Mediq
Abbot Kinney's

Redactie MarketingTribune

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken