[onderzoek] 63 procent gaat minder geld uitgeven aan Klaas- en kerstcadeaus
- Food-en-retail
- 25 okt 2022 @ 12:20
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoekKlanten
- 25 okt 2022 @ 12:20
- Peter van Woensel Kooy
Uit nieuw onderzoek van technologie- en dataplatform Channel Factory blijkt dat 63 procent van de consumenten wereldwijd minder tot geen geld gaat uitgeven aan feestdagencadeaus.
Voor de cadeaus die nog wel worden gekocht, gaan met name Nederlanders nog actiever op zoek naar korting dan voorheen. Voor 50,8 procent van de ondervraagden zijn het vooral aanbiedingen en reclame die hun aankoopbeslissingen beïnvloeden.
In Nederland is de prijs de belangrijkste factor
De toenemende inflatie zorgt ervoor dat veel consumenten deze feestdagen minder te besteden hebben. Uit onderzoek van Channel Factory blijkt dat de keuze om een product wel of niet te kopen, in Nederland vooral wordt bepaald door de prijs. Bijna een kwart van de ondervraagden geeft nu al aan dat ze voor minder personen cadeaus gaan kopen. Voor de cadeaus die ze nog wel gaan kopen, wacht meer dan 50 procent van de ondervraagden op uitverkoop of promotie. 55 procent zegt dat advertenties met promoties, kortingen en aanbiedingen het meest waarschijnlijk hun aankoopbeslissingen beïnvloeden.
Cadeaus worden dit jaar extra vroeg ingekocht
Wat verder in het onderzoek opvalt, is dat 36 procent van de consumenten veel eerder begint het kopen van cadeaus dan voorheen in te kopen. Met name Nederlanders beginnen al in oktober en november met winkelen. Ruim 80 procent is van plan om online zijn of haar inkopen te doen in plaats van naar de fysieke winkelstraat te gaan. Ondanks dat de prijs leidend is, blijven de shoppers wel trouw aan hun vaste winkel. 85 procent geeft aan bij dezelfde winkel te blijven winkelen.
Op YouTube worden de mensen het meest verleid
Inspiratie voor cadeaus haalt het merendeel van de ondervraagden van YouTube. Meer dan 45 procent zegt een cadeau te kopen na het zien van een advertentie op YouTube en 35 procent geeft meer geld uit aan merken waarvan zij advertenties op YouTube hebben gezien. Ondertussen zegt 10,9 procent van de consumenten dat een influencer die over een artikel praat, hen zal inspireren om dat specifieke artikel te kopen.
Heroverweeg je commerciële strategie
Nick Beentjes, managing director Channel Factory Benelux (foto boven): 'Het onderzoek maakt pijnlijk duidelijk dat consumenten wereldwijd nog steeds evenveel cadeau als voorgaande jaren willen kopen, maar als gevolg van stijgende kosten daartoe niet in staat zijn. Het worden uitdagende tijden voor retailers en adverteerders. Aan hen wil ik meegeven dat ze er verstandig aan doen om hun commerciële strategie voor de aankomende feestdagen te heroverwegen. Overweeg om bijvoorbeeld nog meer korting te geven of de uitverkoopperiode te verlengen.'
(PvWK)
Het onderzoek, met daarin een speciaal hoofdstuk over de Nederlandse economie, is vanaf vandaag te downloaden op ChannelFactory.com
Over Channel Factory
'Channel Factory is a global technology and data platform that maximizes both performance efficiency and contextual suitability and alignment, turning YouTube’s 5 billion videos and 500 hours per minute of new content into brand-suitable, efficient advertising opportunities. Channel Factory’s mission is to create a suitable video ecosystem that connects creators, brands, and consumers - by enabling advertisers access to the most relevant videos, channels, and creators. Through their proprietary platform that harnesses the power of the deepest YouTube dataset in the industry, Channel Factory has enabled advanced brand suitability, customized content alignment targeting, and maximum performance for the world’s biggest brands. Channel Factory’s algorithm ensures not only that advertisers run against content that aligns with their brand but also delivers outcomes by optimizing campaigns using active and historical campaign performance data. Channel Factory has offices across the USA and is present in over 30 countries worldwide including the United Kingdom, Sweden, Norway, Denmark, Finland, France, Germany, Spain, Ukraine, Australia, Hong Kong, and Singapore.'
(bron: CF)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Nick Beentjes
- onderzoek
- managing director
- feestdagen
- media
- commerciële strategie
- Channel Factory Benelux
- gedrag
- merk
- koop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers