[FSIN] 'Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken'

[FSIN] 'Nederland geeft meer geld uit aan eten en drinken'
  • Food-en-retail
  • 14 feb 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten en drinken. In 2023 groeit de foodmarkt naar een omzet €68,9 miljard; dat is een toename van 3,9%. De omzetstijging komt niet alleen door de prijsverhogingen, blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023.

Consumenten eten en drinken ook vaker buiten de deur en kiezen in de supermarkt steeds meer voor luxe en gemak. Dat blijkt uit de FSIN Beleidsmonitor 2023 die deze week verschijnt met de foodmarktcijfers van 2022 en 2023.

In 2022 herstelde de foodmarkt zich van de coronacrisis. De omzet van de totale markt steeg met 14,0% naar een omzet van €66.271 miljoen. De omzet van Foodretail (supermarkten, speciaalzaken en boodschappenbezorging) groeide in 2022 met 5,5% naar €47.257 miljoen. De index kwam uit op 117,6% (2019 = 100).


De omzet van Foodservice (horeca, catering, fastservice) groeide in 2022 met maar liefst 42,9% naar €19.014 miljoen. Desondanks is Foodservice nog niet helemaal terug op het niveau van voor corona. De index kwam in 2022 uit op 96 (2019 = 100). 
Met het omzetherstel is in de foodmarkt niet alles terug bij het oude. Het marktaandeel dat Foodservice tijdens corona – gedwongen – inleverde aan Foodretail, heeft het niet terug weten te veroveren. In 2019 had Foodservice een marktaandeel van 33%, in 2022 was dat 28,7%, dat is een marktverlies van ruim €2,8 miljard. 

Foodretail is zo de duidelijke ‘winnaar’ van de pandemie geworden. Supermarkten weten het veroverde marktaandeel vast te houden omdat zij zich steeds meer bewegen op het gebied van de directe consumptie met kant-en-klaarmaaltijden en foodservice-producten, zoals sushi en versbelegde broodjes. Ze houden daarmee de op de horeca veroverde omzet (deels) vast. Zeker nu veel consumenten de als (te) duur ervaren horeca inruilen voor goedkopere supers.

In 2023 stuwt de consument de fooduitgaven naar nieuwe records. Het FSIN verwacht dat deze ontwikkeling de komende jaren aanhoudt. Aanjagers zijn de jongere generaties, die steeds vaker buiten de deur eten en meer kiezen voor relatief dure gemaksoplossingen. Andere oorzaken zijn de toename van het aantal eenpersoonshuishoudens, de stijgende arbeidsparticipatie van vrouwen en de opmars van boodschappen- en maaltijdbezorging. Niet alleen Foodservice profiteert van deze ontwikkeling, ook onderweg en thuis groeit de consumptie van gemak sterk. Supermarkten en speciaalzaken profiteren daarvan, net als pompshops en gemakswinkels met hun to go-concepten.

Herstel Foodservice had groter kunnen zijn
Hoewel er in het eerste kwartaal van 2022 nog sprake was van beperkende maatregelen vanwege de coronapandemie, herstelde de omzet van Foodservice (horeca, catering, fastservice) in 2022 bewonderenswaardig snel naar bijna het niveau van voor de crisis. De omzet groeide met 42,9% naar €19.014 miljoen, dat is nog 4% verwijderd van de omzet van 2019.


Dit betekent volgens de onderzoekers niet dat de branche uit de zorgen is. De sector kampt met een groot personeelstekort en veel zaken moesten daardoor in 2022 zelfs één of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. Als dit niet noodzakelijk was geweest, had de totaalomzet van de sector naar schatting van het FSIN zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen. Twee derde van de bedrijven in Foodservice heeft te maken met omzetderving als gevolg van een gebrek aan personeel. Bovendien namen de kosten toe door hogere energieprijzen, inkoopprijzen en lonen. Zo’n 40% van die prijsstijgingen wordt door de horeca niet doorberekend aan de gasten, blijkt uit de verse FSIN-data.
(PvWK, foto: David Hurley / Unsplash)

Over de FSIN Beleidsmonitor 2023 en FSIN
'In de Beleidsmonitor 2023 beantwoordt het FoodService Instituut Nederland (FSIN) de vraag die iedereen in de foodsector bezighoudt: wat is de impact van de torenhoge prijzen en de enorme personeelskrapte op de foodmarkt en dan specifiek op de foodservicemarkt? Het FSIN geeft in deze monitor per kanaal en segment een gedetailleerde cijfermatige weergave van de omzetcijfers over 2022 en een outlook naar 2023. Het FoodService Instituut Nederland (FSIN) is een onafhankelijk kennisplatform van en voor professionals, actief in de foodmarkt. Het instituut analyseert en duidt voor zijn leden ontwikkelingen in de foodservice- en foodretailmarkt en koppelt daar inzichten en een heldere toekomstvisie aan. Het FSIN, opgericht in 2003, is een groeiende vereniging met ruim 220 aangesloten bedrijven, onder wie onder grossiers, fabrikanten en outlets. Het FSIN brengt elk jaar meerdere kennisproducten uit, zoals de FSIN Beleidsmonitor en de FSIN FoodShopper Monitor. Leden hebben toegang tot alle FSIN-publicaties en -bijeenkomsten.'

(bron: FSIN)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken