Marketeer Suzanne Veger (Friesland Campina) over het pad naar biologisch

- Food-en-retail
- 5 jun 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 5 jun 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Onderweg om 'planeetbestendig' te worden: Suzanne Veger, Brand Manager van Campina Biologisch, deelt interessante inzichten over haar ervaringen met het merk.
Van welk merk ben je precies marketeer en hoe is dit begonnen?
'Mijn merk is Campina, en meer specifiek Campina Biologisch. Campina startte in 1947. Campina biologisch startte later en ging van start in 2010. Ik ben Suzanne, woonachtig in Amsterdam en een jaar werkzaam bij Friesland Campina. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor Campina Biologisch en Duurzaamheid voor het volledige merk Campina. Voordat ik bij Campina kwam werken, had ik verschillende marketingrollen bij L’Oréal en KFC. Ik woon in Amsterdam met mijn vriend en mijn hond. Ik hou van kitesurfen, joggen en uit eten gaan.'
Wat heb je geleerd van vorige banen dat je heeft gevormd voor je huidige functie?
'Echte mensen in de communicatie helpen je om het merk een menselijker tintje te geven en je er als persoon makkelijker mee te verbinden. Met deze campagne wilde ik de biologische Campina-boeren een podium geven. Ze leven ernaar en geven het merk de puurheid en echtheid die zo dicht bij het DNA van ons merk ligt. In de commercial zie je Nikki. Ze is biologische boerin in Loenen aan de Vecht en de buitenopnames zijn ook op haar boerderij gemaakt. Het was erg leuk om daar met de crew te zijn en Nikki de shoot te zien doen als een professional en tussen de shots door een tractor rond te zien rijden om taken uit te voeren die niet konden wachten.'
Kun je 'een typische klant' van je merk omschrijven?
'Eigenlijk is er geen typische bio-gebruiker… Zo'n 95% van de Nederlandse bevolking koopt wel eens biologische zuivel. Voor deze campagne hebben we ons verdiept in alle consumenteninzichten die we tot onze beschikking hebben. Voor zuivel zien we dat de belangrijkste drijfveer voor een aankoopbeslissing smaak is. Daarnaast zien we dat meer dan de helft van de mensen in Nederland er op let of een product in Nederland wordt geproduceerd. In deze campagne combineerden we smaak en de lokale kant van ons bedrijf. Lokaler en Hollandser dan Campina wordt het toch niet?'
Welke targets staan centraal voor het merk?
'Doelen gebaseerd op consumenteninzichten: de belangrijkste aankoopdrijvers zijn smaak en de behoefte aan lokale Nederlandse producten. Dus introduceerden we een concept waarbij we het woord "dichtbij" tweeledig maakten. Dichtbij laat je zuivel van heel dichtbij zien om je een verrukkelijk gevoel en prikkelende smaakbeleving te geven. Tegelijkertijd willen we de boodschap uitdragen dat onze producten uit de buurt komen. De biologische boeren komen uit Nederland en onze producten worden in Nederland geproduceerd.
Wat is je eigen favoriete manier om je merk te gebruiken?
'Absoluut tijdens het ontbijt! De volle Campina Bio-yoghurt, bosbessen, noten, zaden en wat zelfgemaakte granola zorgen voor een sterke start in de ochtend.'
(PvWK met dank aan Chuck Studios, beeld: Friesland Campina)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- pad
- marketingrollen
- KFC
- Campina
- Friesland Campina
- L’Oréal
- Suzanne Veger
- Campina Biologisch
- Chuck Studios
- food
- bureau
- planet proof
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management