Marketeer Suzanne Veger (Friesland Campina) over het pad naar biologisch
- Food-en-retail
- 5 jun 2023 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Food
- 5 jun 2023 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Onderweg om 'planeetbestendig' te worden: Suzanne Veger, Brand Manager van Campina Biologisch, deelt interessante inzichten over haar ervaringen met het merk.
Van welk merk ben je precies marketeer en hoe is dit begonnen?
'Mijn merk is Campina, en meer specifiek Campina Biologisch. Campina startte in 1947. Campina biologisch startte later en ging van start in 2010. Ik ben Suzanne, woonachtig in Amsterdam en een jaar werkzaam bij Friesland Campina. Momenteel ben ik verantwoordelijk voor Campina Biologisch en Duurzaamheid voor het volledige merk Campina. Voordat ik bij Campina kwam werken, had ik verschillende marketingrollen bij L’Oréal en KFC. Ik woon in Amsterdam met mijn vriend en mijn hond. Ik hou van kitesurfen, joggen en uit eten gaan.'
Wat heb je geleerd van vorige banen dat je heeft gevormd voor je huidige functie?
'Echte mensen in de communicatie helpen je om het merk een menselijker tintje te geven en je er als persoon makkelijker mee te verbinden. Met deze campagne wilde ik de biologische Campina-boeren een podium geven. Ze leven ernaar en geven het merk de puurheid en echtheid die zo dicht bij het DNA van ons merk ligt. In de commercial zie je Nikki. Ze is biologische boerin in Loenen aan de Vecht en de buitenopnames zijn ook op haar boerderij gemaakt. Het was erg leuk om daar met de crew te zijn en Nikki de shoot te zien doen als een professional en tussen de shots door een tractor rond te zien rijden om taken uit te voeren die niet konden wachten.'
Kun je 'een typische klant' van je merk omschrijven?
'Eigenlijk is er geen typische bio-gebruiker… Zo'n 95% van de Nederlandse bevolking koopt wel eens biologische zuivel. Voor deze campagne hebben we ons verdiept in alle consumenteninzichten die we tot onze beschikking hebben. Voor zuivel zien we dat de belangrijkste drijfveer voor een aankoopbeslissing smaak is. Daarnaast zien we dat meer dan de helft van de mensen in Nederland er op let of een product in Nederland wordt geproduceerd. In deze campagne combineerden we smaak en de lokale kant van ons bedrijf. Lokaler en Hollandser dan Campina wordt het toch niet?'
Welke targets staan centraal voor het merk?
'Doelen gebaseerd op consumenteninzichten: de belangrijkste aankoopdrijvers zijn smaak en de behoefte aan lokale Nederlandse producten. Dus introduceerden we een concept waarbij we het woord "dichtbij" tweeledig maakten. Dichtbij laat je zuivel van heel dichtbij zien om je een verrukkelijk gevoel en prikkelende smaakbeleving te geven. Tegelijkertijd willen we de boodschap uitdragen dat onze producten uit de buurt komen. De biologische boeren komen uit Nederland en onze producten worden in Nederland geproduceerd.
Wat is je eigen favoriete manier om je merk te gebruiken?
'Absoluut tijdens het ontbijt! De volle Campina Bio-yoghurt, bosbessen, noten, zaden en wat zelfgemaakte granola zorgen voor een sterke start in de ochtend.'
(PvWK met dank aan Chuck Studios, beeld: Friesland Campina)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- planet proof
- bureau
- Chuck Studios
- Campina Biologisch
- Campina
- Suzanne Veger
- Friesland Campina
- L’Oréal
- KFC
- food
- marketingrollen
- pad
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing