[column] Hoe innoveer je succesvol in retail?
- Food-en-retail
- 17 mei 2019 @ 11:25
- Link
-
Caroline van Teeffelen
Marktonderzoeker
Ruigrok NetPanel - WinkelenOnderzoekMarketing
- 17 mei 2019 @ 11:25
- Caroline van Teeffelen
De markt is flink in beweging. Consumenten worden steeds kritischer en hun behoeften veranderen sneller dan ooit. Veel fysieke winkels hebben het moeilijk, mede omdat de overstap naar online in no-time is gemaakt. Als retailer moet je continu blijven vernieuwen om steeds weer waarde voor je klanten te realiseren.
'Innovatie is het vermogen om verandering als een kans te zien – niet als een bedreiging.'
Steve Jobs
Innovaties die aansluiten bij de behoeften van je klant
Wil je vernieuwen dan speelt innovatie een enorm belangrijke rol. Dat geldt ook voor retailers. En dan hebben we het niet alleen over supermarkten en winkels zoals speelgoedwinkels, maar over retail in de breedste zin van het woord. Door innovaties te realiseren die aansluiten bij de behoeften van je (potentiële) klanten kun je ze verbazen, hun ervaring verbeteren, hun vertrouwen winnen, eventuele drempels wegnemen en merkwaarde toevoegen. Helaas wil die aansluiting bij de behoeften van de klant nogal eens missen.
De belevingswereld van je klant centraal
Het is heel verleidelijk om aannames te doen en hiermee direct aan de haal te gaan met nieuwe technologieën als VR, augmented reality en smart mirrors. Het risico is dan wel dat je de plank totaal misslaat met de vernieuwing van je winkel of merk. Om er zeker van te zijn dat een innovatie ook werkelijk toegevoegde klantwaarde biedt, is het zaak om je klanten te betrekken bij die vernieuwingen. Alleen door de belevingswereld van je klant centraal te stellen en deze echt te begrijpen, kan je succesvol innoveren. Maar op de juiste manier je klanten betrekken bij in een innovatietraject binnen retail kan uitdagend zijn.
Aan de slag, maar hoe?
Hoe innoveer als retailer? En hoe zorg je ervoor dat die innovatie dan ook nog succesvol is? Via onderstaande link nemen we je mee in het proces. We laten je zien wat de rol van design thinking bij innovatie is en bieden je een praktisch stappenplan. Naast een stappenplan geven we een aantal voorbeelden, hierbij gaan we ook in op een aantal retailtrends:
• Remarkable retail: zorg als retailer dat je waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.
• Effortless shopping: klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.
• Glass Box Thinking: bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat je doet en wie je bent.
Caroline van Teeffelen
onderzoeker Ruigrok | Netpanel
Meer weten? Hier nemen we je mee in het proces.
-
Caroline van Teeffelen
- Werkt bij: Ruigrok NetPanel
- Functie: Marktonderzoeker
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- onderzoeker
- Ruigrok | Netpanel
- klanten
- augmented reality
- VR
- risico
- manier
- onderzoek
- begrijpen
- innovatie
- technologie
- marketing
- uitdagend
- Caroline van Teeffelen
- smart mirrors
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing