[column] Hoe innoveer je succesvol in retail?
- Food-en-retail
- 17 mei 2019 @ 11:25
- Link
-
Caroline van Teeffelen
Marktonderzoeker
Ruigrok NetPanel - WinkelenOnderzoekMarketing
- 17 mei 2019 @ 11:25
- Caroline van Teeffelen
De markt is flink in beweging. Consumenten worden steeds kritischer en hun behoeften veranderen sneller dan ooit. Veel fysieke winkels hebben het moeilijk, mede omdat de overstap naar online in no-time is gemaakt. Als retailer moet je continu blijven vernieuwen om steeds weer waarde voor je klanten te realiseren.
'Innovatie is het vermogen om verandering als een kans te zien – niet als een bedreiging.'
Steve Jobs
Innovaties die aansluiten bij de behoeften van je klant
Wil je vernieuwen dan speelt innovatie een enorm belangrijke rol. Dat geldt ook voor retailers. En dan hebben we het niet alleen over supermarkten en winkels zoals speelgoedwinkels, maar over retail in de breedste zin van het woord. Door innovaties te realiseren die aansluiten bij de behoeften van je (potentiële) klanten kun je ze verbazen, hun ervaring verbeteren, hun vertrouwen winnen, eventuele drempels wegnemen en merkwaarde toevoegen. Helaas wil die aansluiting bij de behoeften van de klant nogal eens missen.
De belevingswereld van je klant centraal
Het is heel verleidelijk om aannames te doen en hiermee direct aan de haal te gaan met nieuwe technologieën als VR, augmented reality en smart mirrors. Het risico is dan wel dat je de plank totaal misslaat met de vernieuwing van je winkel of merk. Om er zeker van te zijn dat een innovatie ook werkelijk toegevoegde klantwaarde biedt, is het zaak om je klanten te betrekken bij die vernieuwingen. Alleen door de belevingswereld van je klant centraal te stellen en deze echt te begrijpen, kan je succesvol innoveren. Maar op de juiste manier je klanten betrekken bij in een innovatietraject binnen retail kan uitdagend zijn.
Aan de slag, maar hoe?
Hoe innoveer als retailer? En hoe zorg je ervoor dat die innovatie dan ook nog succesvol is? Via onderstaande link nemen we je mee in het proces. We laten je zien wat de rol van design thinking bij innovatie is en bieden je een praktisch stappenplan. Naast een stappenplan geven we een aantal voorbeelden, hierbij gaan we ook in op een aantal retailtrends:
• Remarkable retail: zorg als retailer dat je waarde toevoegt voor de bezoeker, waardoor een bezoek aan de fysieke winkel memorabel wordt.
• Effortless shopping: klanten hechten grote waarde aan flexibiliteit. Uiteindelijk gaan ze voor de makkelijkste winkeloptie op basis van hun behoeften op dat moment.
• Glass Box Thinking: bedrijven zijn glazen dozen geworden en het merk beslaat de gehele organisatie. Zorg voor transparantie en vertel eerlijk wat je doet en wie je bent.
Caroline van Teeffelen
onderzoeker Ruigrok | Netpanel
Meer weten? Hier nemen we je mee in het proces.
-
Caroline van Teeffelen
- Werkt bij: Ruigrok NetPanel
- Functie: Marktonderzoeker
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- Ruigrok | Netpanel
- klanten
- risico
- augmented reality
- onderzoek
- VR
- onderzoeker
- uitdagend
- technologie
- manier
- Caroline van Teeffelen
- retail
- begrijpen
- marketing
- smart mirrors
- innovatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers