[column] Zijn retailers klaar voor optimalisatie van de B2B-journey?

[column] Zijn retailers klaar voor optimalisatie van de B2B-journey?
  • Food-en-retail
  • 6 mrt 2020 @ 11:54
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • WinkelenZakelijkMerken

De laatste jaren besteden veel bedrijven terecht veel aandacht aan optimalisatie van de customer journey in de B2C-sector. Steeds meer B2B ondernemingen kijken hoe zij ook zakelijke business online kunnen verbeteren. Slim gebruik van data kan hen daar enorm bij helpen, stelt Jurrit Veltman van PostNL.

Het gebruik van data in B2B e-commerce zorgt voor een meer klantvriendelijk bezorgproces. Door inzet van accurate data worden bijvoorbeeld levertijden aangepast op de ontvanger. Bestellingen worden hierdoor efficiënter door leveranciers en bezorgdiensten verwerkt. Slechts een handvol B2B-ondernemers omarmt deze moderne mogelijkheden, terwijl ze in de toekomst wel als de standaard worden gezien.

Afgelopen jaar bestelde 40 procent van de ondernemers spullen online. Uit de B2B-monitor van augustus 2019 bleek dat het aantal online aankopen voor de zakelijke markt groeit en de bestellingen in waarde stijgen. Al bijna de helft van de computers wordt online gekocht (49 procent) en maar liefst 62 procent van het drukwerk in de zakelijke markt komt uit de webshop. Deze cijfers stijgen in de toekomst alleen maar. De vraag naar transport op maat van goederen in de B2B-markt is daarom groter dan ooit, en gebruik van data is cruciaal voor dat maatwerk. Datagebruik biedt praktische oplossingen voor problemen waar zakelijke bestellers tegenaan lopen. Zoals de bezorging van je bestelling in een tijdvak dat eigenlijk niet uitkomt of de noodzaak tot identificatie door een tekenbevoegde ontvanger. 

Sneller
In een traditioneel bestelproces kun je lastig achterhalen wie tekenbevoegd is namens een bedrijf. In bijvoorbeeld de elektronicabranche, waar 45 procent van de business via online bestellingen gaat, is dit door compliance regelgevingen noodzakelijk. Door op basis van data al vroeg in het bestelproces mensen, adressen en bedrijven (KVK-gegevens) te matchen, verklein je de kans dat iemand bij levering niet gerechtigd blijkt te zijn om het pakket in ontvangst te nemen. Door tijdens de bestelling adressen en andere data te combineren, laat je de verwerking van B2B-bestellingen van kop tot staart sneller verlopen.

Klantvriendelijker
Meer dan twintig procent van de afnemers zegt ‘bestelling op afspraak’ in de overweging voor een leverancier mee te nemen. Zij willen zelf het tijdstip van bezorgen bepalen. Niet altijd is levering binnen 24 uur, maar juist een latere bezorging gewenst. Ook hierbij helpt data. Zo geeft data je inzicht wanneer klanten ‘on site’ zijn, of juist niet. Dus voorkom je dat de bezorger voor een gesloten deur staat. 

Efficiency keten
Door logistieke data in de backend van je webshop te gebruiken, verhoog je de verdere efficiëntie van je keten. Met bijvoorbeeld het voorkomen van ‘niet thuis’-gevallen, bespaar je kosten wat direct bijdraagt aan de marges van je onderneming. Veel stappen die ‘vroeger’ noodzakelijk waren in het fysieke proces, kunnen met de nieuwe technologieën al vroeg in de bestelprocedure worden opgenomen. 

Voorsprong in de praktijk
Een grote telecomprovider die slim data gebruikt tijdens het bestelproces stuurt zakelijke klanten iPhones zonder dat zij vooraf hoeven te betalen. Bovendien worden vooraf in het bestelproces gegevens gecheckt. Hierdoor hoeft de ontvanger geen uittreksel van de Kamer van Koophandel te laten zien zoals eerder wel het geval was. Nu die check al aan de voorkant van het bestelproces plaatsvindt, is alleen een ID bij ontvangst genoeg. 

Daarmee zorgt dit bedrijf voor een enorm klantvriendelijke winkelomgeving én voorkomen zij dat een pakket niet afgegeven kan worden. In de B2B-telecomsector vindt ongeveer de helft van de aankopen online plaats. Door deze services te bieden, neemt dit bedrijf een voorsprong op de concurrentie. Andere ondernemers volgen waarschijnlijk snel het voorbeeld. Kijkend naar het aantal B2B-bestellingen per sector, zullen naast de telecomsector ook branches als kantoorartikelen en drukwerk de verborgen winsten van logistieke data de customer journey omarmen

Datagedreven e-commerce oplossingen zorgen voor betere service tegen een lagere kostprijs. Ondernemers die niet in deze ontwikkelingen meegaan, voldoen op termijn niet meer aan de veranderende, verhoogde standaard van de zakelijke klant die dezelfde service verwacht als de particuliere consument. Hoog tijd dus om actief met data aan de slag te gaan.

Jurrit Veltman
Business Development Manager bij PostNL Data Solutions


Jurrit Veltman

beeld boven: Rodion Kutsaev / Unsplash

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken