Interview: Teun Gautier over zijn vertrek bij De Groene
- Media
- 22 jan 2014 @ 13:42
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PrintOnlineJournalistiek
- 22 jan 2014 @ 13:42
- Jeroen Mirck
Totaal onverwacht vertrok Teun Gautier vlak voor de jaarwisseling als directeur van uitgeverij De Groene Amsterdammer. Directe aanleiding was een vertrouwensbreuk nadat bekend werd dat Gautier geld had geleend aan Edwin de Roy van Zuydewijn voor een kritisch boek over zijn conflict met de overheid en het koningshuis. In een video-interview gaat Gautier nader in op zijn vertrek bij De Groene, maar ook op Het Nieuwe Uitgeven.
Gautier doet zijn uitspraken voor de camera van digitale trendwatcher Vincent Everts, die met grote regelmaat mensen uit marketing en media interviewt. Hij blikt niet om in wrok over zijn vertrek en benadrukt dat het uitstekend gaat met De Groene, zowel qua organisatie, abonneebestand als interesse van adverteerders.
Volgens Gautier was hij als statutair directeur bevoegd om het geldbedrag ter beschikking te stellen, maar ontstond er feitelijk een fundementele discussie over de rol van directie en raad van toezicht. ‘Ik vond en vind dat een uitgever een rol heeft in het publieke debat en dat vond de raad van toezicht minder.’
Gautier: ‘Als je het nu na drie weken bekijkt, zie je dat er een andere dynamiek zit tussen iemand die operationeel verantwoordelijk is voor een besloten vennootschap en mensen die daar toezicht op houden. Dat is een andere dynamiek, met andere verantwoordelijkheden en andere perspectieven. Ik denk dat je eigenlijk moet constateren – en dat is een boeiende governance-discussie – dat zulke relaties na verloop van tijd onder druk komen te staan.’
In het interview zegt Gautier de principiële bezwaren tegen zijn deal met De Roy van Zuydewijn te ‘begrijpen en respecteren’. Bovendien ligt kritiek op het koningshuis volgens hem altijd gevoelig, maar dat was nog geen reden het boek niet te steunen. ‘Ik vond dit nodig en was niet bezig met het redden van mijn eigen hachje.’
Over zijn toekomst denkt Gautier nog na. Hij neemt in ieder geval zijn successen met De Groene mee. Over de oplagegroei van zijn voormalige geesteskind zegt hij: ‘Je moet een onderscheid maken tussen je product en je propositie. Veel mediabedrijven hebben de innovatie gezocht in distributie, in multichanneling. Het gaat erom dat je een onontkoombare inhoudelijke propositie kunt maken voor je lezersgroep. Het antwoord zit helemaal niet in de strikt technische innovatie. Een blad als Nieuwe Revu gaat niet ten onder door de crisis en internet, maar omdat het niet in staat is gebleken om ook in deze nieuwe tijd een compelling propositie te maken.’
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- propositie
- abonnees
- uitgever
- vertrek
- Nieuwe Revu
- directeur
- internet
- product
- Teun Gautier
- De Groene Amsterdammer
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO...
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van vertrouwde media
- Aanzienlijke stijging in positieve houding met de kracht van...
- [column] Welkom in het midfunnel tijdperk
- Short-form kan de basis vormen voor jouw nieuwe IP - zo werkt...
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij beste 'Dagelijkse podcast'
Laatste Nieuws
- Short-form kan de basis vormen voor... 12-11-2025
- Aanzienlijke stijging in positieve... 10-11-2025
- RTL AdAlliance benadrukt kracht van... 07-11-2025
- NRC Vandaag voor derde jaar op rij... 06-11-2025
- Ad Alliance breidt Total... 03-11-2025
- Nieuw retailmedia-format brengt... 31-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

