'Targeting op radio heeft sterker effect dan gedacht'
- 19 mrt 2018 @ 11:54
- Redactie Media
Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en de effectiviteit van traditionele media te onderschatten. Dat blijkt uit het recent gepubliceerde ‘Re-evaluating media’ onderzoek.
Uiteraard grijpt onder meer het Radio Advies Bureau (RAB) dit onderzoek aan om het eigen medium even wat steviger in de spotlights te zetten. Het RAB gaat vandaag nader in op het onderzoek van het Engelse RadioCentre, waarin Ebiquity antwoord zocht op de volgende vragen:
- Welke factoren volgens adverteerders en media- en communicatieprofessionals (116 personen) het belangrijkst zijn voor merkbouw;
- Welke media het beste scoren op deze factoren volgens het oordeel van de professionals en volgens de feiten gebaseerd op resultaten van merkcampagnes.
Targeting is het belangrijkste kenmerk van een merkcampagne. Adverteerders zien terecht dat digitale media daarin een goede job doen, maar onderschatten volledig de effectiviteit van radio voor targeting. 'Zeker wanneer je deze feiten over radioreclame combineert met de lage kosten om je doelgroep te bereiken', zo interpreteer RAB het onderzoek. 'Dan blijkt dat radio overal bovenaan staat.'
'Evalueer mediamix opnieuw'
Op basis van de uitkomsten heeft Ebiquity een advies ontwikkeld op de implicaties van het onderzoek een van de duidelijkste adviezen hierbij is: evalueer de mediamix opnieuw.
Uit dit onderzoek is duidelijk gebleken dat digital advertising - met name online display - niet zo goed presteert als andere media in het leveren van de kwaliteiten die nodig zijn voor een lange termijn merkcampagne. Dit staat op gespannen voet met het investeringsniveau in online media. Adverteerders moeten de mediamix opnieuw evalueren om ervoor te zorgen dat ze de meest effectieve combinatie van media voor hun merkenbouw gebruiken.
Televisie en radio vallen op door alle vakjes voor een merkcampagne af te vinken, maar radio lijkt ondergewaardeerd door adverteerders en bureaus, aldus RAB. Radio is - mits op een creatieve manier gebruikt - een kosteneffectieve manier om het bereik uit te breiden, de merkbeleving te vergroten en de ROI te optimaliseren.
Lees meer advies van Ebiquity op de RAB-website.
Lees een uitgebreider artikel over het onderzoek op Marketingfacts.nl.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
- Terug in de tijd met Google Earth24-06-2025
- Advertentiemarkt Nederland groeit... 23-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation