IPG Mediabrands voorspelt uitslag WK voetbal
- Media
- 14 jun 2018 @ 11:23
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MediastrategieWK VoetbalStrategieOnderzoek
- 14 jun 2018 @ 11:23
- Redactie Media
IPG Mediabrands Marketing Sciences optimaliseert marketing-investeringen, maar stort zich ook vaak op andere complexe problematieken. Ditmaal: de vraag wie het WK voetbal gaat winnen. En ze vonden het antwoord.
Met de uitkomsten van een econometrisch model kun je nu zelf zien op www.ipg-fifa-worldcup.com welk team de meeste kansen heeft om te winnen en kun je zelf ook meer kans maken om een poule te winnen.
Om de uitkomst van het WK van 2018 te kunnen voorspellen moest IPG eerst goed begrijpen wat de succesfactoren zijn. Hiervoor hebben de analisten data verzameld vanaf het eerste toernooi in 1930 tot aan dit twintigste wereldkampioenschap. Van alle teams die deelnamen zijn de volgende variabelen verzameld:
- Leeftijd van de spelers
- Temperatuur van toernooilocatie
- Thuis spelen versus uit spelen
- Gemiddeld aantal gescoorde goals op eerdere WK’s
- Gemiddeld aantal goals gescoord in kwalificatiereeks
- Andere Cup-titels (Champions League, enzovoort)
- Gecombineerde variabelen
Door gebruik te maken van verschillende econometrische technieken kan IPG de impact schatten van de verschillende variabelen en het WK gaan voorspellen. Hiervoor hebben de data-analisten per team een ‘strength’ berekend, die in hoge mate het succes van een team bepaalt. Teams die thuis spelen doen het bijvoorbeeld over het algemeen erg goed. Daarnaast zijn oudere teams effectiever dan jonge teams. Teams met een klein leeftijdsverschil (minder dan één jaar) zijn ook succesvoller.
IPG modelleert alleen de kans dat een team wint of verliest. Hoe groter het verschil in team ‘strength’ tussen teams, hoe waarschijnlijker het is dat een team wint of verliest. Op de website kan iedereen zien wat deze kansen zijn en het WK naspelen, gebruik makend van het model. De website leent zich er ook heel goed voor om een pool in te vullen… en te checken in hoeverre de uitkomsten waarschijnlijk zijn.
Menno van der Steen, Mediabrands Chief Data & Tech Officer: 'IPG Mediabrands Marketing Sciences staat ervoor om succes van merken voorspelbaar te maken. Deze kennis kunnen wij ook toepassen op andere terreinen, zoals het WK voetbal. En dit doen wij altijd op een zo transparant mogelijke manier en zodanig dat de uitkomsten toepasbaar zijn in de praktijk. Vandaar ook de website waarmee je zelf een analyse kunt doen. Je kunt nu ook meteen de kans berekenen wat de kans is dat je je pool gaat winnen.'
IPG Mediabrands is de mediaholding waar de volgende bedrijven onder vallen: UM, Initiative, Traffic4u, bGenius, SuperDigital, Cadreon, YUNE, Magna Global, Orion, Rapport en IPG Mediabrands Marketing Sciences.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
- Cupra en Audio Obscura onthullen 'Behind The Pulse'
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming tegen Big Tech voor
- HBO Max personaliseert sportreclame
Laatste Nieuws
- HBO Max personaliseert sportreclame11-07-2025
- OMS voegt SoundCloud en Sonos Radio... 11-07-2025
- VMN media neemt Elba\Rec over voor... 10-07-2025
- NDP Nieuwsmedia stelt bescherming... 09-07-2025
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers