NMO publiceert Mediatrends 2023
- Media
- 19 mrt 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekMediastrategie
- 19 mrt 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) publiceert de derde editie van NMO Mediatrends. Het rapport is een informatiebron over het bezit en het gebruik van devices en de mediaconsumptie daarop.
NMO Mediatrends is volgens de makers een waardevolle bron van informatie en kan gebruikt worden voor een 'doordachte mediastrategie.'
Voor deze derde editie zijn meer dan 10.000 respondenten van dertien jaar en ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Dit jaar is NMO Mediatrends voor het eerst aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling van de bereiksonderzoeken levert volgens de makers 'een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking.
Het rapport laat óok een paar veranderingen ten opzichte van de vorige editie zien. De traditionele, lineaire vormen van mediagebruik gaan geleidelijk over naar niet-lineaire, online vormen en platforms. 'Het kijken, lezen en luisteren gebeurt in toenemende mate online', aldus NMO.
Dit jaar brengt NMO is ook het gebruik van websites en apps in Nederland onderzocht. De uitgevers die deelnemen aan NMO Online hebben in 2023 met hun websites en apps 92% van alle mensen in Nederland van zes jaar en ouder bereikt. Gemiddeld per maand bereiken deze uitgevers 81% mensen van 6 jaar en ouder. Maandelijks komt dat overeen met ruim 15 miljoen personen.
Het rapport Mediatrends 2023 is te bekijken via nationaalmediaonderzoek.nl.
(PvWK, foto: Erik Mclean / Unsplash)
Over NMO
'Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) is een initiatief van de organisaties voor mediabereiksonderzoek in Nederland. In NMO zijn de volgende organisaties samengegaan: Stichting KijkOnderzoek (SKO), Stichting Nationaal Luister Onderzoek (NLO), Stichting Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM) en de Verenigde Internet Exploitanten (VINEX). Onder de vlag van NMO wordt het bereik van televisie, radio, print en online gemeten. In 2024 zal ook Stichting Buitenreclame Onderzoek (BRO) aansluiten.'
(bron: NMO)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Zakia Guernina en Roel Burgman nieuwe directie VPRO
- De zomerfavorieten van... Amarins de Boer (Metro)
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe categorie voor goede doelen
- Toezichthouders spreken Meta aan op informatie rond gratis...
- [onderzoek] Vrouwen ondervertegenwoordigd op streamingdiensten...
- NLziet steekt ouderwetse omroep(st)er in een modern jasje
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Vrouwen... 24-07-2024
- Toezichthouders spreken Meta aan op... 23-07-2024
- NLziet steekt ouderwetse... 23-07-2024
- 3 decennia Gouden Loeki: Nieuwe... 22-07-2024
- Zakia Guernina en Roel Burgman... 17-07-2024
- De zomerfavorieten van... Amarins de... 17-07-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing