CBS en Viacom fuseren tot ViacomCBS
- Media
- 14 aug 2019 @ 10:47
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkEntertainmentTelevisieMedia
- 14 aug 2019 @ 10:47
- Jeroen Mirck
Mediabedrijven CBS en Viacom gaan in de VS fuseren. Dat is opmerkelijk, want in 2006 werden ze juist gesplitst. Het fusiebedrijf, dat ViacomCBS gaat heten, wordt marktleider met een opgetelde jaaromzet van 28 miljard dollar.
Samen kunnen beide bedrijven een 'enorme kracht' realiseren, zegt topvrouw Shari Redstone, die al jaren bezig is met deze mega-fusie. Ze ondervond altijd veel weerstand van CBS-topman Les Moonves, maar die vertrok eind vorig jaar vanwege #MeToo-aantijgingen.
De Amerikaanse mediamarkt consolideert de laatste jaren. Eerder waren er miljardentransacties rond mediabedrijven als Disney, 21st Century Fox en Time Warner. De bedrijven willen kunnen inspelen op veranderend kijkgedrag, de groei van streaming-diensten en concurrentie van nieuwe partijen als Netflix en Amazon.
Directer, sneller en beter
ViacomCBS laat weten dat nu hard wordt ingezet op een strategie om consumenten direct te bedienen, inhoud sneller en beter te distribueren (met meer ruimte voor advertising) en licenties van series en films aan derden eenvoudiger te maken.
Een overnamebedrag is niet genoemd, omdat beide bedrijven elkaar met aandelen betalen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
- Onderzoek PepsiCo bevestigt merkimpact via Fast-kanalen Talpa
- Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
- Mediabedrijven vrezen forse klap door Google's nieuwe AI modus
- Stichtingen borgen onafhankelijkheid NU.nl en RTL Nieuws
- Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
Laatste Nieuws
- Vandaag Inside en Krabbé winnen... 17-10-2025
- Charelle Akihary over de digitale... 16-10-2025
- DPG Media wil ‘nieuwskloof’ dichten14-10-2025
- Mediabedrijven vrezen forse klap... 13-10-2025
- Onderzoek PepsiCo bevestigt... 10-10-2025
- Avant Garde opnieuw gelanceerd als... 10-10-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes