CBS en Viacom fuseren tot ViacomCBS

CBS en Viacom fuseren tot ViacomCBS
  • Media
  • 14 aug 2019 @ 10:47
  • 13690 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkEntertainmentTelevisieMedia

Mediabedrijven CBS en Viacom gaan in de VS fuseren. Dat is opmerkelijk, want in 2006 werden ze juist gesplitst. Het fusiebedrijf, dat ViacomCBS gaat heten, wordt marktleider met een opgetelde jaaromzet van 28 miljard dollar.

Samen kunnen beide bedrijven een 'enorme kracht' realiseren, zegt topvrouw Shari Redstone, die al jaren bezig is met deze mega-fusie. Ze ondervond altijd veel weerstand van CBS-topman Les Moonves, maar die vertrok eind vorig jaar vanwege #MeToo-aantijgingen.

De Amerikaanse mediamarkt consolideert de laatste jaren. Eerder waren er miljardentransacties rond mediabedrijven als Disney, 21st Century Fox en Time Warner. De bedrijven willen kunnen inspelen op veranderend kijkgedrag, de groei van streaming-diensten en concurrentie van nieuwe partijen als Netflix en Amazon.

Directer, sneller en beter

ViacomCBS laat weten dat nu hard wordt ingezet op een strategie om consumenten direct te bedienen, inhoud sneller en beter te distribueren (met meer ruimte voor advertising) en licenties van series en films aan derden eenvoudiger te maken.

Een overnamebedrag is niet genoemd, omdat beide bedrijven elkaar met aandelen betalen.

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken