Pinda is geen Linda

Pinda is geen Linda
  • Media
  • 13 jan 2020 @ 12:55
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • UitgeefstrategieTijdschriften

Er komt een vervolg op Pinda, de aanvankelijk eenmalige 'glossy met Indisch tintje’ van Stichting Indomedia. Co-uitgever Hans van Brussel (van Media Investerings- en Management Maatschappij) over oplagecijfers, de nieuwe editie en de verwarring met Linda.

Van Brussel deelt exclusief de cijfers met MarketingTribune. 'Op basis van website-verkopen, die deden we zelf, en scandata van Betapress kunnen we veilig stellen dat er sprake is van een succes: zo'n 43.000 stuks verkocht. Zo'n 10.000 daarvan ging via de website. In tijdschriftenland deed in 2019 niemand zoiets na, out of the blue', zo laat hij opgetogen weten.

Hoe verklaar je dit succes?

De Indo-gemeenschap in ons land - direct en indirect tenminste enig Indonesisch bloed in de familie – wordt geschat op enkele miljoenen. Enerzijds is er onder de ouderen een groot ‘tempo doeloe’-gehalte, een verlangen naar iets dat er niet meer is. Tegelijkertijd zijn de jongere generaties benieuwd naar de verhalen van vroeger en identificeren ze zich nog altijd sterk. Daaraan een stem geven is grotendeels de verklaring.

Maar het verkoopaantal heeft ons ook verbaasd, zeker nu we er 10.000 via de webshop verkochten. Dat is waarschijnlijk het gevolg van onze inzet -overigens zonder betaling- van met name Facebook waarop we artikelen plaatsen en tal van FB-indo-groepen tagden - daarvan zijn er velen op Facebook en ze zijn zeer actief.  Voor ons het bewijs dat nieuwe media de traditionele media ook kunnen helpen. En tenslotte kregen we sowieso veel free publicity.

Hoe ga je het succes van de eerste editie overtreffen?

Dat is niet per se de intentie, we begroten voorzichtig. Zelfs met de helft van de nu verkochte oplage kan het blad gemaakt worden en gemaakt blijven worden. Natuurlijk hopen we dat het meevalt en wat zal helpen is dat we de complete gegevens van de websitebestellers voor handen hebben. Die kunnen we dus mooi inzetten, waar we bij nummer 1 from scratch moesten starten. Ze hebben veelvuldig aangegeven méér te willen, we hebben dat ook onderzocht: 92% binnen een representatieve steekproef.

Wat kunnen we verwachten van de nieuwe editie?

Veel verhalen zijn nog niet verteld. Aan veel bekende en onbekende Indonesiërs is dus nog geen aandacht gegeven. Er ligt dus nog veel op de plank. De formule zal niet echt veranderen, we vullen wel opnieuw in.

In de laatste MarketingTribune van 2019 maakte ondergetekende de vergissing Linda initiator van Pinda te noemen. Onjuist, hoewel de verwarring wel vaker gemaakt zal worden. Hoe was de reactie van Linda (de Mol) zelf?

Er is zelfs van tevoren overleg geweest met Linda, om te horen of er bezwaar tegen gebruik van de naam zou zijn. Waarbij het nog maar de vraag was of een mogelijk bezwaar juridisch gewicht in de schaal zou kunnen leggen - het begrip 'pinda' is al heel oud. Maar daarvan bleek geen sprake, Linda vond het een leuk initiatief en besteedde er zelfs ruim aandacht aan.

Wel hebben we er handig gebruik van gemaakt door in een mailing aan de retailers -die vaak niet weten wat ze met zo'n one-off in het schap moeten- te adviseren het blad in het schap naast Linda te leggen. Daaraan is ruim gehoor gegeven en dat zal ook zeker hebben geholpen qua aandacht van de consument; we lagen niet ergens driehoog achter.

Overigens had ik als uitgever wel enig gevoel bij mijn besluit om het risico te nemen. Alweer lang geleden bracht ik een eenmalige satirische glossy over Geert Wilders uit; net als Pinda een idee van journalisten die mij ervoor benaderden. Daarvan verkochten we er destijds 22.000, terwijl het onderwerp best controversieel was.

Hoe ziet de toekomst van Pinda eruit?

We wachten natuurlijk even af hoe #2 het gaat doen, maar de bedoeling is dat we elk jaar terugkomen als dat financieel mogelijk is. Nummer 1 werd nog met wat subsidie gemaakt, vanaf nummer 2 staat het blad op eigen benen.

 

Headerbeeld: cover van Pinda vorig jaar.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken