Out of Home reclamemarkt groeit weer
- Media
- 12 aug 2021 @ 07:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 aug 2021 @ 07:15
- Michiel van Zaane
In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. In totaal werd iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap 20 euro miljoen.
Uit cijfers van Outreach blijkt dat zowel traditionele OOH als digitale OOH een verdubbeling van de bestedingen laten zien. Traditioneel is goed voor 23 euro miljoen in dit tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen euro in Q2 2020. Digitaal groeit 109% en gaat van 8 miljoen euro in Q2 vorig jaar naar bijna 17 miljoen in Q2 2021. Het aandeel van digitaal komt hiermee op 42%.
Gemeten over de eerste helft van 2021 groeit traditioneel 1% en digitaal 26%. De totale markt komt dan op bijna 63 miljoen euro, een groei van 10% ten opzichte van de eerste helft van 2020. Het aandeel van digitaal nam in deze periode toe van 36% naar 42%.
De cijfers ten opzichte van het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 laten een krachtig herstel zien, maar in vergelijking met 2019 loopt 2021 nog niet in de pas. Het verschil met Q2 2019 is voor de totale markt -28% en voor de eerste helft van het jaar geldt dat 2021 nog 36% achterloopt ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Het herstel van de OOH-markt is gedeeltelijk het resultaat van de versoepelde maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit en dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen. Steeds geavanceerdere targetmogelijkheden en programmatic buying zijn belangrijke factoren achter de ontwikkeling en groei van DOOH.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing