Out of Home reclamemarkt groeit weer
- Media
- 12 aug 2021 @ 07:15
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 12 aug 2021 @ 07:15
- Michiel van Zaane
In het tweede kwartaal van 2021 zijn de bestedingen aan Out of Home reclame voor het eerst sinds de uitbraak van het coronavirus weer gestegen. In totaal werd iets meer dan 40 miljoen euro uitgegeven aan (digitale) buitenreclame. In het hetzelfde kwartaal vorig jaar was dat krap 20 euro miljoen.
Uit cijfers van Outreach blijkt dat zowel traditionele OOH als digitale OOH een verdubbeling van de bestedingen laten zien. Traditioneel is goed voor 23 euro miljoen in dit tweede kwartaal tegen 11,5 miljoen euro in Q2 2020. Digitaal groeit 109% en gaat van 8 miljoen euro in Q2 vorig jaar naar bijna 17 miljoen in Q2 2021. Het aandeel van digitaal komt hiermee op 42%.
Gemeten over de eerste helft van 2021 groeit traditioneel 1% en digitaal 26%. De totale markt komt dan op bijna 63 miljoen euro, een groei van 10% ten opzichte van de eerste helft van 2020. Het aandeel van digitaal nam in deze periode toe van 36% naar 42%.
De cijfers ten opzichte van het tweede kwartaal en de eerste helft van 2020 laten een krachtig herstel zien, maar in vergelijking met 2019 loopt 2021 nog niet in de pas. Het verschil met Q2 2019 is voor de totale markt -28% en voor de eerste helft van het jaar geldt dat 2021 nog 36% achterloopt ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Het herstel van de OOH-markt is gedeeltelijk het resultaat van de versoepelde maatregelen rond corona. Het zorgt voor meer mobiliteit en dus meer bereik op straat en in de openbare ruimten, wat aantrekkelijk is voor adverteerders. Daarnaast speelt de structurele ontwikkeling van digitale OOH (DOOH) een rol in de groei van de bestedingen. Steeds geavanceerdere targetmogelijkheden en programmatic buying zijn belangrijke factoren achter de ontwikkeling en groei van DOOH.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

