'Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt'

  • Media
  • 9 dec 2022 @ 08:01
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De slogan ‘Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt.’ is verkozen tot de slechtste slogan van 2022. De leus van Het Kruispunt wint nipt van de slogan ‘Voetschimmel? Steek je middelteen op!’ van Mycosan. Op de derde plaats is geëindigd ‘Er vis er een jarig hoera hoera!’, een vondst van visspeciaalzaak Van Vis.

Het is voor de elfde maal dat de Verkiezing van de slechtste slogan plaatsvond. Van 1 tot en met 8 december 2022 konden mensen via sloganverkiezing.nl hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans van de deskundige jury van slechteslogans.nl. In totaal brachten 4.893 stemmers 8.613 stemmen uit.

De volledige uitslag::

1. Maak van uw kruis geen punt, kom naar Het Kruispunt. (Het Kruispunt) 16,7%

2. Voetschimmel? Steek je middelteen op! (Mycosan) 16,3%

3. Er vis er een jarig hoera hoera! (visspeciaalzaak Van Vis) 12,5%

4. Ziet air fry uit, hè?! (Beyerlander) 11,4%

5. Hopsaté naar De Beren (De Beren) 8,4%

6. Met het hakken op de steen, gaan de dagen vrolijk heen! (Bruinstroop Natuursteen) 8,1%

7. Vendrig werkt verfrissig (Vendrig) 7,8%

8. Word E-lecterrific (Cortina) 7,0%

9. Kanjer ons maar weer lekker mee op pad! (Kanjers) 6,4%

10. Wie Te Pas kent zoekt niet. Wie zoekt kent Te Pas niet. (Café Te Pas) 5,4%

Taboe doorbreken
Het Kruispunt is een multidisciplinair zorgcentrum voor mensen met bekkenproblematiek, zoals bekkenbodemproblemen, buikpijnklachten en onderrugklachten die veroorzaakt kunnen worden vanuit de bekken. Het is een onderwerp waar mensen liever niet over praten, signaleerde Het Kruispunt. Met deze slogan wil het zorgcentrum een taboe doorbreken en het onderwerp meer bespreekbaar maken. Heb je last van bekkenproblematiek, dan kunnen de fysiotherapeuten helpen. Volgens hen een slogan in de roos dus.

Andere genomineerden
De andere genomineerden staan eveneens nog steeds vierkant achter hun slogan. Beyerlander zegt alleen maar positieve reacties te krijgen op hun slogan ‘Ziet air fry uit, hè?!’. De leus valt op, en dat is precies de bedoeling, vinden veel genomineerden. Vendrig reageerde verrukt op de nominatie van hun leus ‘Vendrig werkt verfrissig’. “We wilden juist de nadruk leggen op de frisse kleding die wij leveren. Tijdens een brainstorm bedachten we het nieuwe woord ‘verfrissig’, als afgeleide van ‘verfrissend’. Wie weet komt het ooit nog eens in de dikke Van Dale”, lacht marketeer Hessel Visser. Ook Peter Bruinstroop is in zijn nopjes over de nominatie. ‘Het is een gevleugelde uitspraak van mijn inmiddels 84-jarige oom. Ter ere van hem heb ik de leus op ons pand bevestigd.’

Het hout nooit op?
De bron van slechte slogans lijkt onuitputtelijk. In de elf jaar dat platform Slechte Slogans bestaat, zijn er meer dan 2500 slogans binnengekomen. Iedereen kan een slechte slogan insturen van een Nederlands of Nederlandstalig bedrijf. Via e-mail en sociale media zenden mensen massaal slogans in die zij in het dagelijks leven tegenkomen op vrachtwagens en bestelbusjes, reclameborden, verpakkingen, affiches en in advertenties. Iedere werkdag verschijnt er een nieuwe inzending op de site slechteslogans.nl. Mede-initiatiefnemer Tefke van Dijk: ‘Over de inzendingen zeggen we vaak gekscherend tegen elkaar ‘Het hout nooit op!’, naar de slogan van een houthandel.’

Geen windeieren
Het winnen of meedoen aan de “slechte” verkiezing legt de ondernemers overigens geen windeieren. Niet alleen tijdens de verkiezing, maar ook daarna krijgen de bedrijven veel aandacht. Jan-Hein de Cock van de gelijknamige Tilburgse modezaak kan erover meepraten. Hij won acht jaar geleden de verkiezing met ‘It’s De Cock that makes the man’. Mensen kwamen er zelfs speciaal voor naar zijn winkel. Tijdens de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2018 voerde de Beverwijkse politica Kelly Uiterwijk de leus ‘Zo VRIJ! als een aardbei’. Daarmee won ze de Slechtste politieke slogan verkiezing en wellicht mede dankzij de media-aandacht voor haar winnende leus kreeg haar nieuwe partij Vrij! Beverwijk voldoende stemmen om plaats te nemen in de gemeenteraad.

Worst, paal en Cock
Eerdere winnaars zijn ook Mijn ballen wegen 130 gram!! (Benny’s vleesservice), Laat je poesje knippen voor ze begint te wippen (Dierenrechtenorganisatie Gaia), Onze vis smaakt als de tongzoen van een zeemeermin (visbar Zilte Zeemeermin in Arnhem), We doen wel vrouwen maar knippen ze niet (Barbier Rogier in Laren), Van kop tot kont, worst in de mond (Worstenbroodjes van de Millse molen De Korenbloem in Mill), Zit je haircut (kapperszaak Local Heroes in Utrecht), Iedere paal gaat erin (heibedrijf Steenman in Oosterblokker), Een timmer timmert, een tandarts boort, maar wij zitten lekker in Velsen Noord (aannemer Leon Braak in Velsen Noord) en The worst musical ever (Hema de musical).

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken