Klabu: murals geven vluchtelingen een gezicht

  • Media
  • 21 jun 2023 @ 12:56
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Gardeners bracht sociale start-up Klabu en kunstenaarscollectief Kamp Seedorf samen om vluchtelingen een stem en gezicht te geven. Zij onthulde op Wereldvluchtelingendag – dinsdag 20 juni - vijf murals in Amsterdam die de mensen achter het hoge aantal van 110 miljoen vluchtelingen laten zien.

Op 14 juni jl. maakte UNHCR het wereldwijde aantal vluchtelingen bekend. Het Amsterdamse Klabu (dat ‘club’ betekent in Swahili) werkt nauw samen met vluchtelingen en lokale gemeenschappen over de hele wereld om hun eigen clubhuizen te bouwen die een startpunt zijn voor sport, spel, ondernemerschap, goede gezondheid en onderwijs. Hiermee ondersteunt Klabu vluchtelingen die op weg zijn naar een betere en veilige toekomst.

Maira Evers, managing director bij Gardeners:

We willen met deze campagne het menselijke en de emotie achter het cijfer tastbaar maken.

Door Klabu en Kamp Seedorf samen te brengen geven we vluchtelingen letterlijk een gezicht door hen te vereeuwigen in de voor dit collectief typische murals.’

Ieder persoon en elke mural vertegenwoordigt een van Klabu’s vijf clubhuizen in vluchtelingenkampen in Ter Apel, Cox’s Bazar (Bangladesh), Kalobeyei (Kenia) en Lesbos (Griekenland), en in Klabu’s thuisbasis in Amsterdam.

Jan van Hövell, oprichter van Klabu, over het initiatief: ‘De bekendmaking van het enorme aantal vluchtelingen krijgt elk jaar aandacht en dat moet ook, want zij hebben onze support nodig. Maar door alle aandacht te vestigen op dit overweldigende aantal, vergeet je soms dat het ook echt over mensen gaat. Vanuit Klabu kennen wij velen van hen goed - zij sporten regelmatig met ons, komen naar onze clubhuizen om nieuwe vrienden te maken, of leiden zelfs onze projecten. Wij willen hen eren en aanmoedigen, vanwege de mensen die zij zijn, met al hun talenten, ambities en potentie.’

Het kunstenaarscollectief Kamp Seedorf heeft net als Klabu een sterke link met sport en staat bovendien bekend om zijn vereeuwiging van (sport)helden. Onder andere Eberhard van der Laan en Johan Cruijff werden eerder al door het anonieme collectief vastgelegd in Amsterdam. Kamp Seedorf over deze samenwerking: ‘We doen niet vaak aan samenwerkingen, maar voor Klabu maken we graag een uitzondering. Ze doen bijzonder en belangrijk werk. En toen we erachter kwamen dat ze ook nog eens uit Amsterdam kwamen, was het duidelijk. We supporten hun gedachtegoed volledig en we zijn erg gecharmeerd door de toffe designs van de shirts, het past helemaal in ons straatje.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken