Minister Adriaansens maakt weg vrij voor verdere uitrol 5G-netwerk
- Media
- 17 aug 2023 @ 13:01
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 17 aug 2023 @ 13:01
- Michiel van Zaane
Het Nederlandse bedrijf Immarsat verliest de radiofrequentie die het bedrijf nu nog gebruikt zodat de uitrol van het 5G-netwerk in Nederland door kan gaan. Minister Adriaansens van Economische Zaken en Klimaat trekt de vergunning die het bedrijf daarvoor gebruikt per 1 februari 2024 in, schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.
Immarsat gebruikt nu de 3,5 GHz-band voor zijn satellietstation in het Friese Burum om noodcommunicatie met zeeschepen te onderhouden. De Europese Unie heeft diezelfde 3,5 GHz-band (frequentieruimte gelegen tussen 3400 – 3800 MHz) als voorkeursfrequentie aangewezen voor de uitrol van 5G. De vergunning voor Immarsat ligt sinds 2014 vast in het Nationaal Frequentieplan. Immarsat is bereid naar Griekenland te verhuizen zodat de 3,5 GHz-band vrijkomt, maar wil wel garanties voor de duur van de Griekse vergunning. De Nederlandse overheid heeft daarover gesproken met de Griekse regering, maar de Griekse wetgeving staat vergunningen met een duur langer dan vijf jaar niet toe. Immarsat wil tot minstens 2032 een vergunning hebben en weigert te verhuizen, ondanks toezeggingen van Adriaansens dat die vergunning er wel komt.
Om door te kunnen met de uitrol van het 5G-netwerk heeft minister Adriaansens besloten het Nationaal Frequentieplan te wijzigen, waardoor de vergunning van Immarsat per 1 februari 2024 vervalt.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Europese Unie
- 5G
- providers
- Immarsat
- ministerie van economische zaken en klimaat
- vergunning
- internet
- frequentie
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
- Aandacht voor advertenties blijkt sterk platformafhankelijk
- [column] Als je kerstcommercial wordt teruggetrokken omdat je...
- Management neemt PXR Media over
- [column] De mooiste tijd van het jaar?
Laatste Nieuws
- Management neemt PXR Media over19-12-2025
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

