Bestedingen audioreclame op recordhoogte
- Media
- 5 sep 2023 @ 10:45
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 sep 2023 @ 10:45
- Sjaak Hoogkamer
De audioreclamebestedingen in het eerste half jaar van 2023 bedragen ruim 105 miljoen euro. Dit is een stijging van 4,4% ten opzichte van recordjaar 2022.
Hiermee vestigt Audify - in een jaar waarin het nieuwe NMO Luisteronderzoek is geïntroduceerd - opnieuw een record. Audify publiceert de netto audioreclameomzet over het eerste half jaar van 2023.
De radiospotomzet heeft met 90% het grootste aandeel in de audioreclamemarkt, de spotbestedingen in het eerste half jaar zijn 94,8 miljoen euro. De digitale radio-omzet is 5,1 miljoen euro, 20% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Branded content reclame (buiten de reclameblokken) is 5,2 miljoen euro.
Adverteerders
Retail is al jaren lijstaanvoerder als grootste branche, zelfs meer dan tweeëneenhalf keer ze groot als de nummer twee branche Financiële Dienstverlening. Horeca, Toerisme, Recreatie is derde in de rij gevolgd door de branche Overheid, Educatie en Non-Profit. Telecom, ICT maakt de top vijf rond.
Het merk T-Mobile was prominent in de radioreclameblokken aanwezig, zij verstevigde haar nummer 1 positie door een kwart meer te investeren. KPN volgt als nummer twee merk op radio en Bol.com is derde. Albert Heijn en McDonalds completeren de top vijf in het eerste half jaar van 2023.
(Bron: Nielsen)
Liedewij Hentenaar (directeur Audify): ‘Het eerste half jaar was een radio-rollercoaster met de introductie van het nieuwe NMO Luisteronderzoek en de veiling van de FM-frequenties. De adverteerders en bureaus hebben het nieuwe luisteronderzoek omarmt. Zij maken goed gebruik van alle nieuwe toepassingen en fijnmazigere kennis van de verscheidene audioshows. We kijken uit naar de tweede helft van het jaar waarin het NMO Luisteronderzoek verder door ontwikkelt en de luisteraars opnieuw afgestemd zijn op hun favoriete radiozenders.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- DPG Media start geïntegreerde mediatransformatie
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
Laatste Nieuws
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
- Omnicom en IPG vormen nieuw... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

