Stenden Hogeschool start minor opleiding over podcasts
- Media
- 4 okt 2023 @ 10:39
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 4 okt 2023 @ 10:39
- Michiel van Zaane
NHL Stenden Hogeschool uit Leeuwarden start in februari 2024 de minor opleiding The Business of Podcasting, de eerste over podcasts voor hbo-studenten in Nederland.
De podcast – een samentrekking van ‘iPod’ en ‘broadcast’ – is in relatief korte tijd populair geworden. 49 procent van alle Nederlanders luistert wel eens naar een podcast, blijkt uit onderzoek van Markteffect. ‘Het aantal beschikbare podcasts is geëxplodeerd en adverteren in en rondom podcasts wordt steeds populairder’, concludeert het onderzoeksbureau.
Hidde Bruinsma is docent bij de opleiding Creative Business van NHL Stenden en zelfstandig podcastmaker – recent bij onder meer BNR Nieuwsradio. ‘Toen ik daarover ging nadenken, verbaasde het me eigenlijk dat er in Nederland nog geen volledig programma gericht was op podcasts.’ Met collega-docent Elin Derks ontwikkelt hij de hele minor The Business of Podcasting, die vanaf februari 2024 voor het eerst is te volgen voor alle hbo-studenten in Nederland.
Bruinsma: ‘Er liggen ontzettend veel kansen. Onze studenten gaan na hun studie de arbeidsmarkt op en nemen dan de kennis en kunde van podcasts maken mee. Zo zijn ze nog beter voorbereid. Een podcast maken is zoveel meer dan het opnemen en publiceren van audio: er zit een hele business aan vast. Op die manier leveren we met de minor een impuls aan het bedrijfsleven in de regio.’
Derks: ‘De generatie van nu vindt het een fijne, ontspannen manier om content te consumeren. Podcasts zijn heel authentiek. Makers staan dicht bij de luisteraar. Het is soms alsof de spreker het alleen tegen jou heeft. Als luisteraar ga je als het ware een band aan met de maker. Wat een podcast anders maakt dan andere media is dat het veel intiemer is: de kracht van audio.’
Bruinsma: ‘Naast het maken van de podcast zelf is er de business. Podcasts bieden ook financiële kansen. Je kunt er een heel verdienmodel aan hangen. Dat kan heel interessant zijn voor bedrijven: voor nu en in de toekomst. Daar gaan we mee aan de slag. Ook zullen bestaande podcastsmakers gastcolleges geven. En uiteraard AI: hoe kun je kunstmatige intelligentie inzetten bij het maken van podcasts? Hoe kan dat jou helpen?’
Foto: Hidde Bruinsma en Elin Dirks.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Jong talent en Nederlandstalig valt op in Spotify Wrapped 2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max op in megadeal
- Rapper Krulle lanceert campagne-track voor 113 samen met...
- Omnicom en IPG vormen nieuw mediabolwerk
- Paramount mengt zich in strijd om Warner Bros Discovery
- Podimo bereikt 300K betalende leden in Nederland
Laatste Nieuws
- Aandacht voor advertenties blijkt... 16-12-2025
- Paramount mengt zich in strijd om... 10-12-2025
- Podimo bereikt 300K betalende leden... 10-12-2025
- Netflix slokt Warner Bros en HBO Max... 05-12-2025
- Jong talent en Nederlandstalig valt... 05-12-2025
- Rapper Krulle lanceert... 03-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

