Verlaten Nederlandse tieners Facebook eigenlijk wel?
- Media
- 13 jan 2014 @ 14:37
- Link
-
Dean Kappen
Adviseur Online & Social Media
IvRM Communicatie - OnlineDoelgroepenSocial media
- 13 jan 2014 @ 14:37
- Dean Kappen
Hyves is dood en Myspace is uitgestorven. Nu is het de beurt aan Facebook om het loodje te leggen. Tenminste, als we de experts moeten geloven.
De populariteit van Facebook neemt al tijden af. In mei 2013 werden de eerste berichten al geplaatst over de dalende populariteit van het netwerk. In november kwam GlobalWebIndex met een onderzoek dat dit gedrag bevestigt en laat dit onderzoek nu juist een sneeuwbal aan media-aandacht die NU.nl en anderen over het onderwerp hebben veroorzaakt.
Uit het onderzoek van GlobalWebIndex zou de tanende belangstelling van jongeren van Facebook blijken. 52% van de Nederlandse jongeren die in het derde kwartaal van 2013 nog actief gebruik maakten van Facebook, zeiden in het vierde kwartaal dat ze het netwerk niet actief gebruikten. Desondanks is Facebook nog steeds het meest populaire sociale netwerk onder jongeren. Het probleem voor Facebook zit ‘m dan ook in het actief krijgen van deze jongeren op het netwerk. Maar gaat dit Facebook wel lukken?
Dat jongeren steeds minder actief gebruik maken van het platform wordt ook door Facebook erkend. Volgens CFO David Ebersman daalt het aantal actieve gebruikers. Maar cijfers hierover heeft hij niet, die zijn er niet. Het actief gebruik van Facebook mag dan wel dalen, onbekend is wat de inactieve gebruikers elders op social media doen. Concurrerende social media platformen verstrekken weinig tot geen informatie over hun gebruikers.
Wat wel bekend is, is dat het aantal sociale netwerken enorm gegroeid is en jongeren ook steeds meer op diverse netwerken actief zijn. Naast Facebook gebruiken jongeren een legio aan sociale netwerken die meer gespecialiseerd zijn om specifieke content op te delen. Korte filmpjes delen ze op Vine, foto’s op Instagram, selfies op Snapchat en afspraken maken ze op WhatsApp. En delen wat er allemaal in je hoofd omgaat? Dat doe je op Tumblr. Facebook is een beetje het platform waar al deze activiteiten samenvallen, maar waar bovenal het grootste aantal van je vrienden zijn aangemeld.
Afgelopen maandag 6 januari reageerde ik samen met ondernemer en oprichter van een kennisbureau voor sociale technologie Kristian Esser op deze ontwikkeling bij BNR. In deze uitzending droeg ik ook als reden voor de verminderde populariteit van Facebook aan dat het ‘Daddy on the dancefloor’ syndroom mogelijk parten gaat spelen. De groeiende aanwezigheid van ouderen/ouders op Facebook, heeft negatieve impact op de bereidheid van jongeren om content te delen op dit platform.
Van de moeite die Facebook heeft met het vasthouden van de korte aandachtsspanne van jongeren profiteren de andere netwerken dus ontzettend. Naar mijn idee zal de tijd die jongeren aan social media besteden over een lange periode gelijk blijven. De verschuiving in het gebruik van social media-kanalen zal voornamelijk plaatsvinden in de diversiteit aan kanalen. In vergelijking met alle andere sociale netwerken die er zijn blijft Facebook verreweg de meest populaire. Feit is dat meer dan de helft van tieners tussen de 16 en 19 jaar maandelijks gebruik maakt van Facebook.
Misschien vinden we het gewoon leuk om een nieuwe zondebok in de wereld van social media aan te wijzen. Want wie wil er nu niet de eerste zijn die de dood van het meest populaire social media-kanaal constateert?
-
Dean Kappen
- Werkt bij: IvRM Communicatie
- Functie: Adviseur Online & Social Media
- Website:http://www.ivrm.nl
- Profiel »
- jeugd
- Dean Kappen
- BNR
- Vine
- column
- Tumblr
- jongeren
- doelgroep
- Hyves
- tieners
- Myspace
- social media
- bereik
- Snapchat
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing