Verlaten Nederlandse tieners Facebook eigenlijk wel?

Verlaten Nederlandse tieners Facebook eigenlijk wel?
  • Media
  • 13 jan 2014 @ 14:37
  • Link
  • Dean Kappen
    Dean Kappen

    Adviseur Online & Social Media
    IvRM Communicatie
  • OnlineDoelgroepenSocial media

Hyves is dood en Myspace is uitgestorven. Nu is het de beurt aan Facebook om het loodje te leggen. Tenminste, als we de experts moeten geloven.

De populariteit van Facebook neemt al tijden af. In mei 2013 werden de eerste berichten al geplaatst over de dalende populariteit van het netwerk. In november kwam GlobalWebIndex met een onderzoek dat dit gedrag bevestigt en laat dit onderzoek nu juist een sneeuwbal aan media-aandacht die NU.nl en anderen over het onderwerp hebben veroorzaakt. 

Uit het onderzoek van GlobalWebIndex zou de tanende belangstelling van jongeren van Facebook blijken. 52% van de Nederlandse jongeren die in het derde kwartaal van 2013 nog actief gebruik maakten van Facebook, zeiden in het vierde kwartaal dat ze het netwerk niet actief gebruikten. Desondanks is Facebook nog steeds het meest populaire sociale netwerk onder jongeren. Het probleem voor Facebook zit ‘m dan ook in het actief krijgen van deze jongeren op het netwerk. Maar gaat dit Facebook wel lukken?

Dat jongeren steeds minder actief gebruik maken van het platform wordt ook door Facebook erkend. Volgens CFO David Ebersman daalt het aantal actieve gebruikers. Maar cijfers hierover heeft hij niet, die zijn er niet. Het actief gebruik van Facebook mag dan wel dalen, onbekend is wat de inactieve gebruikers elders op social media doen. Concurrerende social media platformen verstrekken weinig tot geen informatie over hun gebruikers.

Wat wel bekend is, is dat het aantal sociale netwerken enorm gegroeid is en jongeren ook steeds meer op diverse netwerken actief zijn. Naast Facebook gebruiken jongeren een legio aan sociale netwerken die meer gespecialiseerd zijn om specifieke content op te delen. Korte filmpjes delen ze op Vine, foto’s op Instagram, selfies op Snapchat en afspraken maken ze op WhatsApp. En delen wat er allemaal in je hoofd omgaat? Dat doe je op Tumblr. Facebook is een beetje het platform waar al deze activiteiten samenvallen, maar waar bovenal het grootste aantal van je vrienden zijn aangemeld.

Afgelopen maandag 6 januari reageerde ik samen met ondernemer en oprichter van een kennisbureau voor sociale technologie Kristian Esser op deze ontwikkeling bij BNR. In deze uitzending droeg ik ook als reden voor de verminderde populariteit van Facebook aan dat het ‘Daddy on the dancefloor’ syndroom mogelijk parten gaat spelen. De groeiende aanwezigheid van ouderen/ouders op Facebook, heeft negatieve impact op de bereidheid van jongeren om content te delen op dit platform.

Van de moeite die Facebook heeft met het vasthouden van de korte aandachtsspanne van jongeren profiteren de andere netwerken dus ontzettend. Naar mijn idee zal de tijd die jongeren aan social media besteden over een lange periode gelijk blijven. De verschuiving in het gebruik van social media-kanalen zal voornamelijk plaatsvinden in de diversiteit aan kanalen. In vergelijking met alle andere sociale netwerken die er zijn blijft Facebook verreweg de meest populaire. Feit is dat meer dan de helft van tieners tussen de 16 en 19 jaar maandelijks gebruik maakt van Facebook.

Misschien vinden we het gewoon leuk om een nieuwe zondebok in de wereld van social media aan te wijzen. Want wie wil er nu niet de eerste zijn die de dood van het meest populaire social media-kanaal constateert? 

Dean Kappen

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken