De loodgieters van de communicatie-industrie
- Media
- 11 mrt 2016 @ 15:44
- Link
- Mediastrategie
- 11 mrt 2016 @ 15:44
- Rutger Mackenbach
Laatst las ik in de krant een artikel over Christiaan, een Nederlandse sterrenkapper die al decennialang in New York woont. In dat artikel gaf hij aan dat kappers vroeger de loodgieters waren van de mode-industrie. Bij modeshows was aan alles gedacht (kleding, modellen, setting) en o ja, er moest ook nog een kapper zijn om het haar van de modellen te doen.
‘Doe maar wat rechttoe-rechtaan’ was meestal zijn opdracht. Tijd was er namelijk niet meer. Gelukkig voor hem wordt zijn werk nu beter gewaardeerd zodat hij de hele wereld over kan vliegen om bij modeshows het haar van de modellen te stylen.
Vorig jaar heb ik een huis gekocht en compleet laten verbouwen. Marc, de loodgieter, begon zijn klussen steevast met het verhaal dat zijn werk zo weinig gewaardeerd werd. "
'Als de stukadoors zijn geweest, hoor je iedereen zeggen dat het resultaat zo goed is. En ik zit dagen in de kruipruimte en onder vloeren zonder dat iemand iets ziet of zegt van mijn werk.' En vervolgde hij: 'En dat terwijl goed loodgieterswerk echt wel wat ingewikkelder is dan een wandje afwerken.' De impact van goed loodgieterswerk wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien: we kunnen allemaal wel leven met een oneffenheidje in een muur. Maar als er ’s ochtends geen warm water uit de douche komt, dan heb je een groter probleem.
Werkzaam bij een mediabureau voel ik me ook weleens de loodgieter van de communicatie-industrie. Er gaat veel budget in media zitten, maar de aandacht van de gemiddelde adverteerder voor dit deel van de communicatiestrategie is behoorlijk beperkt. Ook in het proces is media zo’n beetje het laatste waaraan gedacht wordt. We leveren in tegenstelling tot het reclamebureau bijna onzichtbaar werk, wat net zo belangrijk is. Hoe komen die plaatjes anders bij de doelgroep terecht? Dat het zo verloopt is behoorlijk jammer, want het zorgt in sommige gevallen voor dubbel werk, meer werk waar niemand op zit te wachten. Alsof het huis zo goed als af is, maar de vloeren moeten weer even open worden gebroken om wat leidingen te leggen. Een extreem voorbeeld? Helaas niet. Ik heb vaak genoeg meegemaakt dat er een commercial was ontwikkeld voor een doelgroep die nauwelijks TV keek.
Gelukkig zien ook wij een kentering. We worden steeds vaker vroeg in het proces betrokken. In tijden van mediafragmentatie zijn reclamebureaus en adverteerders zich meer bewust van het feit dat het handig is om vooraf te weten welke middelen ontwikkeld moeten worden. Daarbij zijn slimme keuzes belangrijker dan ooit. Door goed uit te leggen waarom bepaalde keuzes slim zijn en de context te laten zien, maken we ons werk veel zichtbaarder. Waarbij de vorm er ook zeker toe doet. Een goed verhaal vertellen werkt beter dan alleen maar platte cijfertjes tonen. En vergeet ook het kijkje in de keuken niet: door samen te klussen met Marc weet ik nu pas wat loodgieterswerk echt inhoudt. Die waardering voor het werk zorgt gegarandeerd voor beter resultaat.
Rutger Mackenbach is Strategy Director bij mediabureau Stroom.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes