Krijgt Media Valley steun van Nederlandse politiek?
- Media
- 28 nov 2016 @ 10:55
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - ZakelijkPolitiekJournalistiekTelevisieMedia
- 28 nov 2016 @ 10:55
- Gastblogger
Is de Nederlandse politiek van zins om Media Valley te steunen? Dat is de inzet van het Kamerdebat vandaag over de open brief van 4 oktober 2015 (Haagse molens malen traag!) die de wethouders van de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Hilversum samen met een aantal publieke en commerciële mediapartijen hebben gestuurd aan staatssecretaris Sander Dekker over een tiental cruciale onderwerpen voor een sterke Media Valley, het gebied tussen deze drie steden. Wat zijn de wensen vanuit de mediavallei?
De Media Valley – het gebied tussen Amsterdam Hilversum en Utrecht – is op het gebied van mediainfrastructuur wat de Rotterdamse haven is op het gebied van transport, Eindhoven op het gebied van design en technologie en luchthaven Amsterdam Schiphol Airport op het gebied van de luchtvaart: een onmisbaar, nationaal knooppunt. Voor Nederland, voor Europa en voor de rest van de wereld. De kracht van de Media Valley is gelegen in een samenballing van technische en inhoudelijke kwaliteit en creativiteit. Die wordt zichtbaar via oude en nieuwe media, op basis van een grote hoeveelheid kennis en kunde van tienduizenden mediamedewerkers in honderden bedrijven, van omroepen tot nieuwswebsites, van game-ontwikkelaars tot educatieve mediaorganisaties.
Ruimte voor ontwikkeling in mediasector
Aanleiding voor deze brief is de bespreking van de nieuwe Mediawet en (daarop volgend) de mediabegroting in de Tweede Kamer. Wij constateren dat de rijksoverheid meer dan in welke sector ook, aandacht besteedt aan regelgeving rond de mediasector. Wij zijn blij met die aandacht maar willen tegelijkertijd dat die niet alleen vanuit een regulerend perspectief gevoed wordt maar juist ook vanuit een economisch perspectief. De mediasector is een belangrijke economische pijler binnen de Nederlandse economie en verdient ruimte om zich te kunnen ontwikkelen. Alleen dan kan goed worden ingespeeld op het zeer snel veranderende mediagebruik, internationalisering van de sector en nieuwste technologische ontwikkelingen.
De Media Valley loopt voorop Nederland is het derde land ter wereld als het gaat om tv-formatproductie, toonaangevend in creatieve content ontwikkeling. Zowel on- als offline lopen we in Nederland voorop met de nieuwste technologie op het gebied van productie, editing en distributie. De aanjagende en sterk innoverende rol bij het verwerven en behouden van deze koppositie van facilitaire bedrijven, producenten en de commerciële en publieke omroeporganisaties in de Media Valley wordt structureel onderschat.
Het economisch belang van de mediasector als innovator voor waarde-creatie, export en werkgelegenheid, verdient een zwaarder gewicht in de discussies rond de Mediawet en overheidsbeleid ten aanzien van onze sector in het algemeen. Dit is te meer van belang gezien de effecten die toetreding van buitenlandse mediapartijen op de Nederlandse markt hebben.
Meer specifiek kan hierdoor de ontwikkeling en het bereik van lokale, voor de identiteit en cohesie van de Nederlandse samenleving, relevante content in het gedrang komen. Het is juist deze content die met name in de Media Valley wordt ontwikkeld. Dit belang moet worden gezien, erkend en geborgd. Het is de hoogste tijd om de kracht van de Media Valley extra onder de aandacht te brengen en ervoor te zorgen dat dit vitale economische knooppunt zich in de toekomst kan versterken.
Tien punten voor sterke Media Valley
Wij constateren dat er serieuze bedreigingen voor de Media Valley zijn. Internationale concurrentie in een ongelijk speelveld ligt op de loer en de voorhoedepositie van media vergt permanente investeringen die alleen ontstaan als sprake is van een gezonde en aantrekkelijke fysieke, juridische, fiscale en bestuurlijke context. De overheid heeft een belangrijke rol in het faciliteren van die context en het verbeteren ervan is wat ons betreft urgent. Daarom brengen wij tien punten onder uw aandacht waarbij wij uw dringende betrokkenheid vragen.
Aanpassing op relevante onderdelen van de Mediawet mag als startpunt gelden voor het realiseren van de genoemde punten, maar is niet het doel. Wij hopen dat u in breder perspectief en tijdens de begrotingsbehandeling bovenstaande tien punten zult meewegen in uw overwegingen, zodat deze punten en de oproep die daar aan verbonden is in het komend jaar al in gang gezet worden, en gaan daarover graag met u in gesprek. Wij zullen vanuit de Media Valley investeren in Haagse vertegenwoordiging om de lijnen kort te houden en blijvend een brug te slaan tussen landelijke en regionale beleidsmakers en betrokken maatschappelijke partners.
Namens partijen uit de Media Valley,
AvroTros - Eric van Stade
Blue Circle - Georgette Schlick
BNN-VARA - Gerard Timmer
DutchView/Infostrada - Michiel van Duijvendijk
Endemol Shine - Lucas Goes
Ericsson - Raymond Lamphen
KRO-NCRV - Coen Abbenhuis
Omroep Max - Jan Slagter
Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid - Jan Muller
NOS - Jan de Jong
NPO - Henk Hagoort
NTR - Paul Römer
RTL - Bert Habets en Marjolein van der Linden
Sanoma/SBS - Peter de Mönnink
Talpa - Pim Schmitz en Edwin van der Veen
Unbranded Gaston van de Poel
United - Henk Bout en René Delwel
Vereniging van Onafhankelijke Televisie Producenten - Roel Kooi
VPRO - Lennart van der Meulen
Wethouders van Economie en Media van de gemeenten Amsterdam, Utrecht en Hilversum - Kajsa Ollongren, Jeroen Kreijkamp en Wimar Jaeger (allen D66)
Lees ook de reactie van Sander Dekker. Het debat is hier te volgen.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- debat
- Utrecht
- media
- televisie
- Amsterdam
- Media Valley
- economie
- Sander Dekker
- Hilversum
- Tweede Kamer
- politiek
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten Kom...
- De Telegraaf bereikt zakelijke topbeslissers
- Ook Prime Video brengt Premier League naar Nederland
- Onderzoek: Papieren folder blijft massaal gelezen in Nederland
- TV-reclamemarkt daalt met 8,1%
- [column] GenZ en de power van Cutenessmarketing
Laatste Nieuws
- FD zet roze kleur centraal in nieuwe... 15-09-2025
- KPN en S10 starten campagne tegen... 12-09-2025
- Donald Duck blijft populairste... 11-09-2025
- Ook Prime Video brengt Premier... 10-09-2025
- De Telegraaf bereikt zakelijke... 08-09-2025
- Onderzoek: Papieren folder blijft... 04-09-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes