De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu

De Movie Trailer, etalage van de filmbranche, van simpele marktkraam tot een overweldigende Harrod's kerstetalage anno nu
  • Media
  • 1 dec 2017 @ 15:59
  • 39588 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • Bioscoop

Je trekt als distributeur/filmstudio mensen naar de bioscoop via je reclamecampagne. Filmposters, POS materiaal, banners, filmladders, flyers, een activatie via een groot radiostation. Leuk, maar de ultieme trekker voor een film is natuurlijk een pakkende filmtrailer.

Een audiovisuele ervaring die je een voorproefje geeft van het verhaal, de sterren, de actie of het drama, de studio en de releasedatum van de film. De korte versie, de teasertrailer als tv-spot en pre roll geeft al een hint van de film, en de lange versie (twee tot drie minuten) in de bioscoop voor films met een soortgelijk publiek en vooral op internet trekt je echt over de streep.

Met de groei van social media is de filmtrailer van een lang verwachte film natuurlijk ideaal om te delen met je vrienden, naast de gebruikelijke filmpjes van kittens en de gifjes die terug van weggeweest zijn. De filmtrailer heeft de potentie echt nog viraal te gaan en dat zorgt weer voor goede free publicity in andere media. Dit jaar, waarbij de aanwezigheid van mensen op social media alomtegenwoordig is en een groot deel van deze mensen een smart phone heeft om alles snel te bekijken en te delen, lijkt de filmtrailer ongekend populair en breekt record na record. Je vraagt je af of er nog veel andere betaalde kanalen nodig zijn voor een filmcampagne?

De teasertrailer van Star Wars: the Last Jedi was al een wereldwijde hit online. Meer dan 120 miljoen mensen zagen de lange trailer op tv en via social media (onder meer YouTube, Instagram en Facebook). Dat zorgde voor 242.000 tweets en dat allemaal 24 uur na de release van die trailer! Alleen andere blockbusters uit 2017 kwamen nog hoger uit, zoals Thor: Ragnarok (136 miljoen), The Fate of The Furious (136 miljoen) en It (197 miljoen). Eerdere recordhouders als Fifty Shades Darker werden meteen weer van de troon gestoten. En zelfs die records zullen wel weer worden overtroffen binnenkort. 

In 1913 werd er de eerste trailer gemaakt voor het Broadway stuk Pleasure Seekers door Nils Granlund met repetitiebeelden van het stuk. De eerste filmtrailers kwamen na het einde van de film, vandaar de naam trailer. Aangezien het publiek er niet voor bleef zitten, werden de trailers verplaatst naar een plek voorafgaand aan de film. Die eerste trailers waren vaak niet meer dan een paar scenes, plus de namen van de acteurs en de titel van de film. Een simpele etalage, of laten we zeggen een marktkraam. Het is natuurlijk een kunst om de perfecte trailer te maken en er zijn tegenwoordig bedrijven die zich daar in specialiseren. Bijna geen enkele filmstudio maakt de trailer nog zelf. De trailer is vandaag de dag een kunststukje net als de etalage van Harrods in Londen voor de kerstdagen!

De montage van de trailer volgt vaak niet de continuïteit van het verhaal in de daadwerkelijke film en is erg snel. Kijkers moeten nieuwsgierig worden naar de film en worden verrast. Vaak wordt al veel weggegeven van het verhaal van de film. De kijker neemt de trailer echter associatief waar. Door de snelheid en de discontinue montage registreert de kijker het verhaal niet helemaal. Soms mislukt dat echter, want niet alle trailers doen een film goed. Sommige trailers uit het verleden gaven al te veel spoilers over het einde van de film en verpestten daarmee een deel van de lol van een film kijken. In Free Willy zie je het einde van de film al. De orka Willy ontsnapt uiteindelijk. Het Happy End wordt al weggegeven. Bij Terminator Salvation zit de plot twist al in de trailer en weet je al dat de hoofdpersoon een Terminator is in plaats van een mens. In de trailer van Cast Away zie je al dat Tom Hanks de bewoonde wereld uiteindelijk bereikt. En in de trailer van Carrie wordt door de voice over en in beeld al veel te veel weggegeven over het bloedstollende einde van de film.

Het tegenovergestelde gebeurt ook. Een film die niet zo best gelukt is, lijkt heel wat door een zeer goed gemaakte trailer. Door de montage van bijvoorbeeld delen van conversaties wordt de kijker op het verkeerde been gezet of bedrogen. In dat geval is de trailer gewoonweg beter dan de film. False advertising noemen we dat. The Last Airbender bracht een hoopvolle trailer, de film zelf werd door critici en consumenten niet goed gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor films als The Wild, Wild West, Star Wars: The Phantom Menace, Transformers, Spider-Man 3 en Godzilla.

Maar natuurlijk zijn er ook juweeltjes van filmtrailers, ze brengen de spanning en vertellen iets over het verhaal, geven de sfeer van de film goed weer, maar verklappen weer net niet te veel van de film. Zoals de trailers voor Alien, Watchmen, Pulp Fiction, Cloverfield, The Lord of the Rings: The Two Towers en Inception.

De trailer heeft zich in de loop van de jaren aangepast aan de smaak en wensen van het publiek, maar ook aan de komst van de televisie en het internet. Vandaag de dag is de filmtrailer enorm impactvol, zowel inhoudelijk, kwalitatief als qua bereik. Ik denk dat dat de komende jaren alleen nog gaat toenemen. De trailer is niet meer alleen een reclamevehikel voor de film geworden, maar een wezenlijk onderdeel en tegelijk de start van de gehele filmbeleving! 

 ---

Michiel Veugelers is Senior Client Director en Client Directors Lead bij mediabureau UM en filmliefhebber.

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken